Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2237954_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Joachim Slott Sørensen
2020-0030-3518
1372228
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 654 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om, at et fængsel, der er fyldt til over 90 procent af kapaciteten udgør en højrisikosituation, som bør give myndighederne anledning til bekymring og til at undgå yderligere belæg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 654 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren enig i, at et fængsel, der er fyldt til over 90 pro-
cent af kapaciteten udgør en højrisikosituation, som bør give
myndighederne anledning til bekymring og til at undgå yderli-
gere belæg, og hvad agter ministeren i givet fald at foretage sig
i anledning af belægsituationen i Kriminalforsorgens institutio-
ner, jf. punkt 28 i "Report to the Danish Government on the visit
to Denmark carried out by the European Committee for the Pre-
vention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Pu-
nishment (CPT) from 3 to 12 April 2019" hvor der henvises til
Europarådets "White Paper on Prison Overcrowding" fra 23. au-
gust 2016? Spørgsmålet bedes besvaret 2 dage før besvarelsen
af REU alm. del - samrådsspm. O.”
Svar:
Kriminalforsorgens økonomi er fastlagt i flerårlige politiske aftaler, hvor der
ligeledes fastsættes en målsætning for kapacitetsudnyttelsen i fængslerne.
Den nuværende aftale gælder for perioden 2018-2021 og blev indgået i ef-
teråret 2017 af et bredt politisk flertal bestående af den daværende regering
(Venstre, Det Konservativt Folkeparti samt Liberal Alliance), Socialdemo-
kratiet og Dansk Folkeparti. Siden er Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Nye Borgerlige samt Alternativet tiltrådt forligskredsen bag aftalen.
Der er i aftalen forudsat en belægsmålsætning på 96 pct. i fængslerne og 95
pct. i arrestsektoren, hvilket vurderes at udgøre et forsvarligt niveau.
Det står imidlertid klart for enhver, at kriminalforsorgen aktuelt er hårdt
spændt for. Siden indgåelsen af flerårsaftalen i 2017 er belægget steget mar-
kant og væsentligt mere end forudsat ved indgåelsen af aftalen. Den mar-
kante stigning i belægget har desuden ført til et tilsvarende øget behov for
især fængselsbetjente, som kriminalforsorgen de seneste år har haft en man-
gel på.
Kriminalforsorgen har derfor iværksat en række initiativer, der bl.a. skal
mindske afgangen og øge rekrutteringen af fængselsbetjente, jf. uddybende
herom i min nylige besvarelse af 28. august 2020 af spørgsmål nr. 1592
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Regeringen har desuden afsat en merbevilling på 81,5 mio. kr. i 2020 for at
afhjælpe den uholdbare situation i kriminalforsorgen med bl.a. pladsmangel.
Merbevillingen muliggør f.eks., at en række institutioner, som ved indgåel-
sen af flerårsaftalen blev forudsat lukket, fortsat er i drift med henblik på at
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm. om, at et fængsel, der er fyldt til over 90 procent af kapaciteten udgør en højrisikosituation, som bør give myndighederne anledning til bekymring og til at undgå yderligere belæg, til justitsministeren
imødegå belægsudfordringerne, ligesom der er sket udvidelse af kapaciteten
i 2020 med ca. 60 pladser i Nykøbing Fængsel og Assens Arrest.
Derudover er der med finanslovsforslaget for 2021 afsat yderligere i alt ca.
95 mio. kr. i 2021 til at videreføre initiativerne fra 2020 og igangsætte yder-
ligere kapacitetsudvidelser fra 2022 og frem. Konkret skal der igangsættes
udvidelser af Helsingør Arrest, Horserød Fængsel, Køge Arrest og Ringe
Fængsel. Derudover vil regeringen påbegynde forberedelserne til yderligere
udvidelser i Sdr. Omme Fængsel og Nyborg Fængsel, som vil kunne igang-
sættes i forbindelse med en ny flerårsaftale for kriminalforsorgen for 2022
og frem.
Kriminalforsorgen står dog fortsat over for en række konkrete og struktu-
relle udfordringer, særligt i forhold til den begrænsede kapacitet, der
desværre ikke vil kunne løses fra den ene dag til den anden. Der vil være
behov for yderligere initiativer for grundlæggende at sikre den kapacitet, der
er behov for i kriminalforsorgen – både i form af flere fængselspladser og
flere dygtige medarbejdere til at løfte opgaven. Det vil være en hovedprio-
ritet for regeringen, når vi skal forhandle en ny flerårsaftale på plads for
kriminalforsorgen for 2022-2025.
3