Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2237279_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2020-0090-1826
1561326
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 649 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 649: Spm. om ministeren i lyset af kritikken vil tage skridt til at ændre praksis på dette område, jf. Report to the Danish Government on the visit to Denmark carried out by the European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 3 to 12 April 2019, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 649 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det fremgår af punkt 15-16 i ”Report to the Danish Govern-
ment on the visit to Denmark carried out by the European Com-
mittee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading
Treatment or Punishment (CPT) from 3 to 12 April 2019” at ko-
miteen anbefaler en begrænsning samt øget registrering på de-
tentionsrapport og anholdelsesblad af tilfælde, hvor politiet af
efterforskningshensyn forsinker underretningen af pårørende til
en anholdt. Vil ministeren i lyset af kritikken tage skridt til at
ændre praksis på dette område?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at Justitsministeriet den 18. marts 2010
har udstedt en cirkulæreskrivelse til politi og anklagemyndighed
om anholdtes ret til underretning af pårørende mv., kontakt til
advokat og nationale repræsentation samt adgang til læge.
Det fremgår af cirkulæreskrivelsens punkt 2.2., at det som den
almindelige ordning er fastsat, at politiet uden ugrundet ophold
skal give den anholdte lejlighed til at underrette sine nærmeste
eller andre relevante personer, f.eks. sin arbejdsgiver, om anhol-
delsen.
Det fremgår videre af cirkulæreskrivelsen, at den anholdte der-
for som hovedregel skal have adgang til at foretage en sådan
underretning i umiddelbar tilknytning til, at vedkommende ind-
bringes til politistationen. Praktiske forhold og den anholdtes
øjeblikkelige reaktion på en muligt overraskende anholdelse vil
i almindelighed tale imod, at underretning gives på et tidligere
tidspunkt.
Det fremgår af punkt 2.3. i cirkulæreskrivelsen, at den anholdte
helt eller midlertidigt kan nægtes adgang til at foretage den om-
talte underretning af pårørende mv., hvis der efter sagens kon-
krete omstændigheder er grund til at antage, at anholdte vil van-
skeliggøre forfølgningen i sagen ved at advare eller påvirke an-
dre eller foranledige spor, genstande eller andet fjernet.
Er det ikke muligt umiddelbart i tilknytning til indbringelsen på
politistationen at vurdere risikoen for, at anholdte gennem un-
derretningen vil vanskeliggøre forfølgningen, skal politiet uden
ugrundet ophold afklare dette spørgsmål.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 649: Spm. om ministeren i lyset af kritikken vil tage skridt til at ændre praksis på dette område, jf. Report to the Danish Government on the visit to Denmark carried out by the European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 3 to 12 April 2019, til justitsministeren
Er underretning midlertidigt nægtet af hensyn til foretagelse af
bestemte efterforskningsskridt, skal disse efterforskningsskridt
søges gennemført snarest muligt.
Det fremgår af cirkulæreskrivelsens punkt 2.4., at i tilfælde,
hvor den anholdte nægtes adgang til at foretage underretning,
skal underretningen som udgangspunkt foretages af en polititje-
nestemand, hvis anholdte ønsker det. Sådan underretning skal i
givet fald foretages uden ugrundet ophold, efter at det er afkla-
ret, at den anholdte må nægtes adgang til selv at foretage under-
retning. Polititjenestemænd, som skal give underretning til på-
rørende mv., skal underrette den anholdte om resultatet heraf.
Det fremgår videre af punkt 2.5., at underretning ved en poli-
titjenestemand kan undlades i tilfælde, hvor der efter sagens
konkrete omstændigheder er bestemte grunde til at antage, at un-
derretning om anholdelsen i sig selv vil vanskeliggøre forfølg-
ningen i sagen, og afgørende hensyn til efterforskningen taler
herfor. Efterforskningen skal i givet fald tilrettelægges på en så-
dan måde, at underretning kan ske uden ugrundet ophold. Un-
derretning ved en polititjenestemand – hvor anholdte ønsker det
– kan ikke undlades, efter at den anholdte fremstilles i grund-
lovsforhør i et offentligt retsmøde.
Endvidere følger det af cirkulæreskrivelsens punkt 2.6., at iagt-
tagelse af ovenstående regler noteres f.eks. ved anførsel i anhol-
delsesrapporten, detentionsrapport eller i en POLSAS-rapport.
Hvis der ikke udarbejdes en anholdelsesrapport eller lignende,
skal der i stedet foretages notat i døgnrapporten. Oplysninger,
der vedrører underretning, vil typisk blive optaget i en disposi-
tionsrapport i POLSAS, hvor det ved en kode anføres, at den
anholdte er vejledt om reglerne, og at den skriftlige vejledning
er udleveret, ligesom det anføres, at der er sket underretning.
Hvis hensyn til efterforskningen får betydning for den anholdtes
ret til underretning, vil der typisk blive udarbejdet en særskilt
POLSAS-rapport herom.
Hvis den anholdte efter punkt 2.3. nægtes adgang til underret-
ning, eller hvis underretning efter punkt 2.5. helt undlades, no-
teres tillige baggrunden herfor. Beslutningen om at nægte eller
undlade underretning træffes af den vagthavende eller af den,
der leder efterforskningen af sagen.
Der er ikke efter Rigspolitiets vurdering behov for at ændre i
disse regler. På baggrund af bemærkningerne fra Den Europæi-
ske Torturkomité vil Rigspolitiet imidlertid indskærpe indholdet
af cirkulæreskrivelsen af 18. marts 2010 over for politikred-
sene.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 649: Spm. om ministeren i lyset af kritikken vil tage skridt til at ændre praksis på dette område, jf. Report to the Danish Government on the visit to Denmark carried out by the European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 3 to 12 April 2019, til justitsministeren
Jeg kan henholde mig til Rigspolitiets udtalelse og har noteret mig, at det er
den almindelige ordning, at politiet uden ugrundet ophold skal give den an-
holdte lejlighed til at underrette sine nærmeste eller andre relevante personer
om anholdelsen, at dette kun kan undlades i særlige konkrete situationer, og
at undladelsen af at give underretning ikke kan ske, efter at den anholdte
fremstilles i grundlovsforhør i et offentligt retsmøde, hvilket Rigspolitiet har
indskærpet over for politikredsene.
For så vidt angår frihedsberøvelse af udlændinge i medfør af udlændinge-
lovens § 36 henvises der til den samtidige besvarelse af spørgsmål 690
(Alm. del) stillet af Folketingets Retsudvalg.
4