Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2150260_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. februar 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2020-0030-3459
1368022
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 645 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om Danmark vil overtræde nogle internationale konventioner, evt. hvilke, hvis man afkriminaliserer hash, eller andre nuværende ulovlige euforiserende stoffer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 645 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om Danmark vil overtræde nogle inter-
nationale konventioner, evt. hvilke, hvis man afkriminaliserer
hash, eller andre nuværende ulovlige euforiserende stoffer?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at ministeriet ved
afkrimi-
nalisering
af hash eller andre ulovlige euforiserende forstår, at besiddelse af
de pågældende stoffer fortsat er ulovlig, men at det ikke udløser en straffe-
retlig sanktion men derimod en alternativ sanktion i form af f.eks. misbrugs-
behandling eller rådgivning. I modsætning hertil forstår Justitsministeriet
ved
legalisering,
at besiddelsen ikke anses for ulovlig, og den vil derfor ikke
udløse nogen sanktioner.
Det bemærkes i den forbindelse, at det norske reformudvalg den 19. decem-
ber 2019 bl.a. har anbefalet at ændre myndighedernes reaktioner mod per-
soner, som tages for brug og besiddelse af narkotika til eget brug fra straf til
hjælp, behandling og opfølgning.
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at Danmark bl.a. har tiltrådt FN’s konven-
tion af 30. marts 1961 om kontrol med narkotiske midler, FN’s konvention
af 21. februar 1971 om psykotrope stoffer og FN’s konvention af 20. de-
cember 1988 imod ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer.
Konventionerne danner rammerne for den internationale narkotikapolitik.
Det fremgår af 1988-Konventionen artikel 3 (2), at parterne – under forbe-
hold af hver parts forfatningsmæssige principper og dens retssystems grund-
læggende begreber – skal træffe sådanne foranstaltninger, som måtte være
nødvendige til at fastslå at besiddelse, køb eller dyrkning af narkotika eller
psykotrope stoffer til personligt forbrug i strid med bestemmelserne i 1961-
Konventionen, den ændrede 1961-Konvention eller 1971-Konventionen er
forbrydelser i henhold til dens nationale lovgivning, hvis de er begået for-
sætligt. Cannabis er defineret som et narkotisk stof.
Det fremgår endvidere af 1988-Konventionen artikel 3 (4) (a), at hver part
skal gøre begåelse af de fastslåede forbrydelser i artikel 3 (1) genstand for
sanktioner, som tager hensyn til disse forbrydelsers alvorlige karakter, så-
som fængsling eller andre former for frihedsberøvelse, økonomiske sanktio-
ner og konfiskation. Det fremgår dog også af artikel 3 (4) (d), at parterne –
enten som alternativ til domfældelse eller straf eller ud over domfældelse el-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om Danmark vil overtræde nogle internationale konventioner, evt. hvilke, hvis man afkriminaliserer hash, eller andre nuværende ulovlige euforiserende stoffer, til justitsministeren
ler straf for en forbrydelse i henhold til artikel 3 (2) – kan træffe foranstalt-
ninger med henblik på behandling, uddannelse, efterbehandling, revalide-
ring eller resocialisering af overtræderen.
International Narcotics Control Board (INCB) er et uafhængigt organ, der
fører kontrol med landenes overholdelse af konventionerne. INCB har sin i
årsrapport fra 2017 udtalt følgende:
”In spite of repeated clarification in United Nations documents
that the international drug control treaties do not require States
parties to apply criminal justice sanctions for the use of drugs or
compel such sanctions for the possession of drugs for personal
use, some national governments continue to have laws that man-
date penal measures, including incarceration for people who use
drugs. It needs to be reiterated that under the international drug
control treaties, treatment and rehabilitation services can be pro-
vided as a full-fledged alternative to criminal justice sanctions,
as stated by the Board in 2007 and in 2016.”
Udtalelsen peger således på, at det er foreneligt med konventionerne at
af-
kriminalisere
besiddelse af mindre mængder narkotika til eget brug – så
længe der ikke er tale om en egentlig
legalisering.
3.
Justitsministeriet har for fuldstændighedens skyld til brug for besvarelsen
indhentet et bidrag fra Sundheds- og Ældreministeriet om, hvorvidt Dan-
mark vil overtræde internationale konventioner, hvis man
legaliserer
hash
eller andre ulovlige euforiserende stoffer. Ministeriet har udtalt følgende:
”Justitsministeriet har den 27. januar 2020 anmodet Sundheds-
og Ældreministeriet om bidrag til justitsministerens svar på
REU alm. del – spm. 645 og har i den forbindelse tilkendegivet
et ønske om, at det i bidraget oplyses, hvorvidt Danmark ville
overtræde internationale konventioner, hvis man legaliserede
hash eller andre stoffer.
Sundheds- og Ældreministeriet skal i den anledning oplyse, at
Danmark er part i og bundet af FNs narkotikakonventioner, her-
under bl.a. Enkelt-konvention af 30. marts 1961 om kontrol med
narkotiske stoffer (enkeltkonventionen), der omfatter naturligt
forekommende stoffer som fx cannabis, herunder bl.a. tilbered-
ningsformen hash, og Konvention af 21. februar 1971 om psy-
kotrope stoffer (psykotropkonventionen), der omfatter kemisk
fremstillede stoffer som fx amfetamin.
Enkeltkonventionen indeholder i art. 4 en generel bestemmelse
om, at konventionens parter skal træffe de lovmæssige og admi-
nistrative foranstaltninger, som er nødvendige for at begrænse
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om Danmark vil overtræde nogle internationale konventioner, evt. hvilke, hvis man afkriminaliserer hash, eller andre nuværende ulovlige euforiserende stoffer, til justitsministeren
besiddelse mv. af de stoffer, som er omfattet af konventionen,
til medicinske og videnskabelige formål. En lignende forplig-
telse fremgår af psykotropkonventionens art. 5 og 7.
En evt. legalisering – dvs. en ophævelse af forbuddet mod be-
siddelse mv. til andre end medicinske og videnskabelige formål
af cannabis og andre former for narkotika omfattet af enkeltkon-
ventionen og psykotropkonventionen – ville efter regeringens
opfattelse være i strid med de omhandlede konventionsforplig-
telser.
Der henvises i øvrigt til den daværende sundheds- og ældremi-
nisters svar af 9. december 2016 på SUU alm. del – spm. 172,
der dog alene omhandlede cannabis, herunder tilberedningsfor-
men hash.”
4