Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2157403_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. marts 2020
Strafferetskontoret
Sara Mia Pelzl Löhr
2020-0030-3448
1405467
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 624 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 624: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse af 5/1-20 fra Thomas Jensen om straffen for uagtsomt manddrab og sikkerhedsudstyr i køretøjer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 624 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5/1-20 fra Tho-
mas Jensen om straffen for uagtsomt manddrab og sikkerheds-
udstyr i køretøjer, jf. REU alm. del - bilag 190.”
Svar:
1.
Den henvendelse, der henvises til i spørgsmålet, er fra en borger, der på
tragisk vis har mistet begge sine forældre i en trafikulykke. I henvendelsen
peges der bl.a. på, at straffen for uagtsomt manddrab i trafikken er for lav,
og at der bør stilles højere krav til køretøjers sikkerhedsudstyr, så ulykker i
højere grad kan undgås.
Det er en kerneprioritet for regeringen, at borgerne kan færdes trygt – det
gælder også i trafikken. Det er derfor vigtigt for mig, at der tages kraftigt
afstand fra farlig kørsel ved bl.a. at sikre et passende strafniveau, og at der
stilles de nødvendige krav til køretøjers sikkerhedsudstyr.
2.
Regeringen lancerede den 6. februar 2020 et udspil med 9 initiativer mod
vanvidskørsel. Initiativ 9 indebærer et eftersyn af praksis for de relevante
straffebestemmelser om farlig kørsel med henblik på at fastslå, om straffe-
rammerne udnyttes i det ønskede omfang. Der skal også ses på, om der er
behov for skærpelser eller en ny bestemmelse om farlig kørsel for at sikre
et tilstrækkeligt højt strafniveau.
Justitsministeriet vil forestå eftersynet, der forventes gennemført medio
2020 og vil danne baggrund for et lovforslag med de nødvendige ændringer,
som kan fremsættes i efteråret 2020.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om sikker-
hedsudstyr i køretøjer indhentet et bidrag fra Transport- og Boligministeriet,
der har oplyst følgende:
”Transport- og Boligministeriet arbejder generelt på at højne
færdselssikkerheden. Dette sker bl.a. gennem krav til køretøjers
tekniske indretning og udstyr.
Transport- og Boligministeriet kan i den forbindelse oplyse, at
EU i november 2019 vedtog en ny forordning, der indfører hø-
jere sikkerhedskrav til alle nye biler, varevogne, busser og last-
biler i Unionen.
Den nye EU-forordning betyder, at en række forskellige typer
af avanceret sikkerhedsudstyr fremover bliver obligatorisk for
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 624: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse af 5/1-20 fra Thomas Jensen om straffen for uagtsomt manddrab og sikkerhedsudstyr i køretøjer, til justitsministeren
disse typer af køretøjer. I de kommende år vil mange flere køre-
tøjer derfor været udstyret med vognbaneassistent (eller laneas-
sist), som Thomas Jensen specifikt adresserer. Desuden vil kø-
retøjerne fremover blive udstyret med automatiske nødbremser,
systemer til trætheds- og uopmærksomhedsadvarsel, hastig-
hedsovervågning og andet sensorudstyr.
Transport- og Boligministeriet bemærker i øvrigt, at uopmærk-
somhed i trafikken desværre er et stort problem. Vejdirektora-
tets årsrapport om dødsulykker i 2018 viser, at uopmærksomhed
eller utilstrækkelig orientering havde betydning for 61 pct. af
dødsulykkerne.
Da menneskelig adfærd spiller en væsentlig rolle i en stor del af
dødsulykkerne, arbejder Transport- og Boligministeriet på, at
trafikanter generelt udviser en hensynsfuld og agtpågivende ad-
færd i trafikken. I den forbindelse anvendes bl.a. kampagner
som et redskab til at ændre borgernes adfærd.
Rådet for Sikker Trafik laver hvert år nationale uopmærksom-
hedskampagner, som kommer ud til den brede del af befolknin-
gen. Dette er et arbejde, som Transport- og Boligministeriet føl-
ger tæt, og som ministeriet løbende vurderer effekten af.”
3