Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2148089_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. febeuar 2020
Sikkerhedskontoret
Katrine Holst
2020-0030-3415
1362247
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 610 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
jm@jm.dk
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, at Tilsynet for Efterretningstjenesterne ikke kan kontrollere en sag som Ahmed Samsam, og vil ministeren påtage initiativ til, at det sker, til justitsministeren og forsvarsministeren
Spørgsmål nr. 610 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at Tilsynet for Efterretningstjene-
sterne ikke kan kontrollere en sag som Ahmed Samsam, og vil
ministeren påtage initiativ til, at det sker?”
Svar:
1.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) er et særligt uafhængigt kon-
trolorgan, der fører legalitetskontrol med, at Politiets Efterretningstjeneste
(PET) og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) behandler oplysninger om
fysiske og juridiske personer i overensstemmelse med lovgivningen. TET
udøver sine funktioner i fuld uafhængighed og er ikke undergivet tjeneste-
befalinger fra Justitsministeriet, Forsvarsministeriet eller andre administra-
tive myndigheder med hensyn til udøvelsen af sin virksomhed.
Lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET-loven) indeholder i kapitel 9 en
række bestemmelser om TET. Det følger af lovens § 18, at TET – efter klage
eller af egen drift – påser, at PET bl.a. overholder lovens bestemmelser om
tilvejebringelse af oplysninger, herunder om indsamling og indhentning (§§
3-4), og om intern behandling af oplysninger, herunder om frister for slet-
ning af oplysninger (§§ 6 a-9 a). Lov om Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE-loven) indeholder i § 15 en tilsvarende bestemmelse.
Det fremgår af bemærkningerne til PET-loven og FE-loven, at lovforsla-
gene bygger på betænkning nr. 1529/2012 om PET og FE, som blev afgivet
af Udvalget vedrørende Politiets og Forsvarets Efterretningstjenester den
24. februar 2012.
For så vidt angår TET’s opgaver fremgår det bl.a. af bemærkningerne til
lovene, at opgaven for tilsynet er at føre tilsyn med tjenesternes overhol-
delse af reglerne om tjenesternes behandling af oplysninger om her i landet
hjemmehørende personer. Det vil sige, at tilsynets opgave skal være at
udøve legalitetskontrol inden for dette område. Derimod skal TET ikke have
til opgave at udtale sig om, hvordan PET bør udføre sine opgaver på en poli-
tifaglig og hensigtsmæssig måde, eller hvordan FE bør udføre sine opgaver
på en efterretningsmæssig og hensigtsmæssig måde.
Det vil således fortsat være op til tjenesterne selv inden for rammerne af de
retlige regler for tjenesternes virksomhed at tilrettelægge deres sagsbehand-
ling.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, at Tilsynet for Efterretningstjenesterne ikke kan kontrollere en sag som Ahmed Samsam, og vil ministeren påtage initiativ til, at det sker, til justitsministeren og forsvarsministeren
2.
PET-loven indeholder i kapitel 8 en række bestemmelser om retten til ind-
sigt mv. Det følger således af PET-lovens § 13, stk. 1, at fysiske og juridi-
ske personer kan anmode TET om at undersøge, om PET uberettiget be-
handler oplysninger om den pågældende (indirekte indsigt). TET sikrer, at
dette ikke er tilfældet og giver herefter den pågældende besked herom. Hvis
det konstateres, at PET uberettiget behandler oplysninger om den pågæl-
dende, skal disse slettes, jf. lovens § 13, stk. 2.
Hvis særlige forhold taler for det, kan TET pålægge PET at give hel eller
delvis indsigt i oplysninger, som PET behandler om pågældende eller ret til
indsigt i, hvorvidt tjenesten behandler oplysninger om vedkommende,
jf. PET-lovens § 13, stk. 3, jf. § 12, stk. 1.
FE-loven indeholder i kapitel 6 tilsvarende bestemmelser.
Om indsigtsordningen fremgår det af betænkning nr. 1529 af 2012 om PET
og FE, at TET skal være borgerens garant for, at tjenesterne ikke uberetti-
get behandler oplysninger om borgeren.
Heri ligger, at TET skal kunne pålægge tjenesterne at slette oplysninger,
som tjenesterne efter tilsynets opfattelse behandler med urette. Af tilsynets
meddelelse til borgeren om den undersøgelse, der er foretaget på den pågæl-
dendes vegne, skal imidlertid alene kunne udledes, at der ikke uberettiget
behandles oplysninger om borgeren, og ikke at der slet ikke behandles eller
har været behandlet oplysninger, eller at der tidligere uberettiget har været
behandlet oplysninger, eller at der berettiget behandles oplysninger.
Ifølge bemærkningerne til PET-loven og FE-loven dækker ”særlige for-
hold” over tilfælde, hvor borgeren har en afgørende interesse i at få indsigt.
Bestemmelsen vil eksempelvis kunne anvendes i tilfælde, hvor det ville
kunne få alvorlige psykiske skadevirkninger for en person, hvis personen
ikke får oplyst, at vedkommende ikke er registreret hos PET eller FE. Det
fremgår af bemærkningerne til PET-loven, at der endvidere kan tænkes til-
fælde, hvor en uberettiget behandling af personoplysninger har påført en
person en væsentlig økonomisk eller ikke-økonomisk skade.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne til PET-loven og FE-loven, at
TET’s mulighed for at pålægge PET og FE at give indsigt er en ”sikkerheds-
ventil”.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, at Tilsynet for Efterretningstjenesterne ikke kan kontrollere en sag som Ahmed Samsam, og vil ministeren påtage initiativ til, at det sker, til justitsministeren og forsvarsministeren
3.
Det bemærkes, at Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjene-
sterne er oprettet med det formål at have indseende med efterretningstjene-
sterne, jf. § 1, stk. 1, i lov om etablering af et udvalg om forsvarets og poli-
tiets efterretningstjenester (UET-loven).
Efter UET-lovens § 2, stk. 2-4, holder regeringen udvalget orienteret om
væsentlige omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller vedrørende
udenrigspolitiske spørgsmål, som er af betydning for efterretningstjenester-
nes virksomhed. Regeringen giver på udvalgets anmodning oplysninger om
efterretningstjenesternes virksomhed, og udvalget kan anmode justitsmini-
steren og forsvarsministeren om at foranledige, at cheferne for henholdsvis
politiets og forsvarets efterretningstjeneste er til stede i forbindelse med et
udvalgsmøde med henblik på at besvare spørgsmål. Orienteringen af udval-
get sker under hensyntagen til de særlige forhold, som gør sig gældende for
efterretningsvirksomhed, jf. UET-lovens § 2, stk. 7.
Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne kan enten mundt-
ligt eller skriftligt over for regeringen tilkendegive sin opfattelse vedrørende
de spørgsmål, som tages under behandling i udvalget, jf. UET-lovens § 3,
stk. 1.
4