Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2141214_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2020
Strafferetskontoret
Maria Aviaja Sander
Holm
2020-0030-3393
1354544
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 582 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre især politiet og redningsfolkenes og arbejdsmiljø i de typisk indvandrertætte områder, hvor der skydes mod disse redningsfolk med fyrværkeri, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 582 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at gøre for
at sikre især politiet og redningsfolkenes og arbejdsmiljø i de ty-
pisk indvandrertætte områder, hvor der skydes mod disse red-
ningsfolk med fyrværkeri, hvilket bl.a. er sket i Aarhus og Hol-
bæk i slutningen af december 2019?”
Svar:
1.
Der må ikke være nogen tvivl om, at jeg mener, at både politiet, bered-
skabet og alle andre, der hver dag arbejder for at holde os andre trygge, har
krav på, at vi beskytter dem i videst muligt omfang, når de udfører deres ar-
bejde. Det er særdeles alvorligt, hvis nogen chikanerer eller angriber dem,
mens de udfører helt vitale samfundsfunktioner.
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om at undersøge området, herunder
strafniveauet i sager, hvor der affyres fyrværkeri mod politi og beredskab
mv.
Samtidig ser jeg frem til, at regeringens initiativer fra Trygheds- og sikker-
hedspakken om øget tv-overvågning i det offentlige rum bliver gennemført.
Jeg tror, at det både kan forebygge nye hændelser, men også være en væ-
sentlig del af politiets efterforskning. Både i forhold til fyrværkeriangreb,
men også i et bredere perspektiv.
Endelig skal jeg henvise til, at Rigspolitiet og beredskabet har et tæt samar-
bejde om denne problematik, jf. nedenfor.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet hvert år
siden 2015 har udarbejdet en national operationsplan for den po-
litimæssige indsats mod ulovligt fyrværkeri i forbindelse med
nytåret. Formålet med operationsplanen er, bl.a. gennem en mål-
rettet og koordineret politimæssig national og lokal indsats, at
forebygge og forhindre personskader forårsaget af fyrværkeri.
Det indgår som et led i planen, at politikredsene skal afholde
møder med de lokale beredskabschefer for at aftale en samlet
myndighedsindsats på området.
Den nationale operationsplan udmøntes lokalt i de enkelte poli-
tikredse. Kredsene iværksætter, på baggrund af en konkret vur-
dering af situationen, målrettede operative indsatser i forhold til
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre især politiet og redningsfolkenes og arbejdsmiljø i de typisk indvandrertætte områder, hvor der skydes mod disse redningsfolk med fyrværkeri, til justitsministeren
bl.a. understøttelse af de øvrige beredskabsaktører og borgernes
sikkerhed i forbindelse med anvendelse af fyrværkeri.
Politikredsene har i det omfang, det har været nødvendigt, an-
vendt ekstra personale til sådanne indsatser. Rigspolitiet kan op-
lyse, at politikredsene dimensionerer beredskabet efter, at nytår-
saften traditionelt er en meget travl aften for politiet. Politiet fo-
retager således løbende prioritering af patruljeressourcer i for-
hold til anmeldelser samt anmodninger om politimæssig bistand
i almindelighed.
I planlægningen af alle politimæssige indsatser indgår en risiko-
vurdering. I denne risikovurdering indgår overvejelser om de ri-
sici, som politiet kan stå overfor ved en konkret indsats, samt
den beskyttelse, som politiet skal iværksætte, for at kunne imø-
degå de identificerede risici. I vurderingen indgår ligeledes be-
skyttelsesforanstaltninger i forhold til f.eks. øvrige bered-
skabsaktører.
Rigspolitiet kan i den forbindelse supplerende oplyse, at der er
en tæt koordination mellem politi og de øvrige beredskaber i for-
hold til nytåret. Politiet vil således, såfremt der måtte opstå pro-
blemer med angreb med fyrværkeri eller lignende mod bered-
skabspersonale, i den konkrete situation beslutte, om indsatsen
kan fortsætte under politiets beskyttelse, eller om indsatsperso-
nalet skal trækkes ud af området.
[…]
Efter årsskiftet har Rigspolitiet været i dialog med Beredskabs-
styrelsen om hændelser vedrørende affyring af fyrværkeri mod
brandfolk. Rigspolitiet har således deltaget i et møde i Bered-
skabsstyrelsen, hvor der også var deltagelse af repræsentanter
fra de kommunale beredskaber og foreningen Danske Beredska-
ber. Formålet med mødet var at få afklaret omfanget og typerne
af chikane mod redningsberedskabets mandskab nytårsaften
2019/2020. På mødet kom det frem, at chikane/angreb sker i
områder, hvor der er historik for en sådan adfærd nytårsaften,
og at indsats i sådanne områder i høj grad gennemføres med
støtte fra politiet.
Herudover har Rigspolitiet afholdt et møde i National Operativ
Stab (NOST) den 22. januar 2020 med det formål generelt at
drøfte emnet affyring af fyrværkeri mod beredskabsaktører, idet
der også var andre beredskabsaktører end brandfolk, der om-
kring årsskiftet blev udsat for chikane/angreb i form af affyring
af fyrværkeri.”
Der henvises endvidere til Justitsministeriets samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 566 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3