Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2141220_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2020
Strafferetskontoret
Maria Aviaja Sander
Holm
2020-0030-3392
1354519
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 581 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 581: Spm. om ministeren vil støtte spørgeren i, at brug af fyrværkeri til at beskyde mennesker med bør udløse en ubetinget fængselsstraf på 1 år samt automatisk udvisning fra Danmark, hvis den kriminelle ikke er dansk statsborger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 581 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren støtte spørgeren i, at brug af fyrværkeri til at be-
skyde mennesker med bør udløse en ubetinget fængselsstraf på
1 år samt automatisk udvisning fra Danmark, hvis den krimi-
nelle ikke er dansk statsborger?”
Svar:
1.
Straffen for at anvende fyrværkeri til at angribe et andet menneske eller
til at skabe farlige situationer udmåles ligesom i andre straffesager i over-
ensstemmelse med de almindelige strafudmålingsprincipper.
Det følger af straffelovens § 80, at domstolene ved straffens fastsættelse skal
lægge vægt på den begåede kriminalitets grovhed og oplysninger om ger-
ningspersonen.
Domstolene tager endvidere ved straffastsættelsen højde for, om der i sagen
foreligger skærpende og formildende omstændigheder. Som omstændighe-
der af skærpende karakter kan f.eks. nævnes tidligere straffe af betydning
for sagen, om gerningen er udført af flere i forening, om der er udvist sær-
lig hensynsløshed, eller om gerningen har baggrund i den forurettedes ud-
førelse af offentlig tjeneste eller hverv, jf. straffelovens § 81. Som omstæn-
digheder af formildende karakter kan f.eks. nævnes, at gerningsmanden ikke
var fyldt 18 år.
Jeg finder ikke, at der er grund til at fravige de almindelige principper for
udmåling af straf på dette område.
Når det er sagt, er jeg enig i, at det er væsentligt, at der er det nødvendige
strafniveau. Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om at undersøge områ-
det, så jeg kan få et klart billede af strafniveauet i denne type sager. På den
baggrund vil jeg overveje, om der er behov for yderligere tiltag.
2.
I straffesager vedrørende overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 (vold
mv. mod personer i offentlig tjeneste), § 245 (grov vold) og § 252 (forvolde
nærliggende fare for nogens liv eller legeme), kan der ske udvisning uanset
varigheden af udlændingens ophold her i landet og uanset længden af den
idømte frihedsstraf. Det er alene et krav, at udlændingen idømmes en ube-
tinget frihedsstraf (eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller gi-
ver mulighed for frihedsberøvelse) for forholdet.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 581: Spm. om ministeren vil støtte spørgeren i, at brug af fyrværkeri til at beskyde mennesker med bør udløse en ubetinget fængselsstraf på 1 år samt automatisk udvisning fra Danmark, hvis den kriminelle ikke er dansk statsborger, til justitsministeren
Det samme gør sig gældende for overtrædelser af straffelovens § 291, stk.
1, jf. stk. 4, om hærværk begået mod ting, der tilhører personer i offentlig
tjeneste eller hverv, når gerningen har baggrund i den forurettedes udførelse
af offentlig tjeneste eller hverv, og straffeloven § 291, stk. 2 om bl.a. hær-
værk af betydeligt omfang eller systematisk eller organiseret karakter.
Der henvises til udlændingelovens § 22, nr. 4-8, jf. § 23, nr. 1, og § 24, nr.
1.
Om der i forbindelse med en dom i en straffesag skal ske udvisning, vil al-
tid afhænge af en konkret vurdering af den begåede kriminalitet og den til-
taltes personlige forhold. Der skal – medmindre der er tale om udlændinge
omfattet af EU-reglerne – ske udvisning, medmindre det med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændingelovens
§ 26, stk. 2.
I den forbindelse følger det af Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stols (EMD) praksis om Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 8 (retten til respekt for bl.a. privat- og familielivet), at et
indgreb i retten til privat- eller familielivet skal stå i rimeligt forhold til de
formål, som indgrebet, f.eks. en udvisning, skal varetage. Denne proportio-
nalitetsafvejning, hvori der indgår en række momenter, herunder kriminali-
tetens art og grovhed, varigheden af udlændingens ophold i bopælslandet og
udlændingens familiesituationer, er i almindelighed afgørende for, om ud-
visning af en kriminel udlænding vil være forenelig med EMRK artikel 8.
EMD har understreget, at den vægt, der må lægges på de enkelte kriterier,
nødvendigvis varierer efter den enkelte sags konkrete omstændigheder.
En ubetinget og automatisk regel om, at udlændinge skal udvises ved dom
på ubetinget fængselsstraf for brug af fyrværkeri til at beskyde mennesker,
uanset kriminalitetens art og grovhed, udlændingens forhold og sagens om-
stændigheder i øvrigt, vil således ikke kunne gennemføres inden for ram-
merne af EMRK artikel 8.
3