Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2144975_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2020
Koncernstyringskontoret
Adam Elias Fischermann
2020-0030-3387
1354415
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 577 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Morten Eidner
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm., om det er almindelig praksis, at der i Rigspolitiet eller andre steder i den offentlige forvaltning indgås konsulentkontrakter uden budgetramme eller udgiftslofter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 577 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om det er almindelig praksis, at der i
Rigspolitiet eller andre steder i den offentlige forvaltning indgås
konsulentkontrakter uden budgetramme eller udgiftslofter, her-
under hvorvidt det er ulovligt at indgå sådanne kontrakter?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at det ikke er almindelig praksis i Rigs-
politiet at indgå konsulentkontrakter uden budgetramme eller
udgiftsloft. Det fremgår af Rigspolitiets retningslinjer, at aftaler
om konsulentydelser skal foreligge skriftligt og indeholde en
klar regulering af leverancernes omfang, tid og pris. Det kan dog
ikke udelukkes, at de alligevel kan forekomme. Det gælder dog,
at der altid skal være bevillingsmæssig hjemmel til at disponere,
herunder ved overholdelse af de forelæggelsesregler, der er fast-
lagt i Budgetvejledningen. Samtidig skal der løbende vises skyl-
dige økonomiske hensyn, når der disponeres.
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at retningslinjerne for ind-
køb af konsulentydelser i politiet i 2017 er blevet skærpet, såle-
des at der ikke må indkøbes konsulentydelser, før Rigspolitiets
Koncernindkøb har foretaget en udbudsjuridisk vurdering af kø-
bet, og der foreligger en direktørgodkendelse af købet. Ret-
ningslinjerne er i 2019 blevet skærpet yderligere i relation til
styringen af konsulenter, fx skærpet fokus på, hvad konsulenter
anvendes til. Disse retningslinjer gælder for alle indkøb af kon-
sulentydelser i politiet uanset beløb.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten, Ci-
vilstyrelsen, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Tilsynet med Efterretningstje-
nesterne, Den Uafhængige Politiklagemyndighed og Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen.
Det kan på den baggrund oplyses, at det ikke inden for Justitsministeriet
koncern er almindelig praksis, at der indgås konsulentkontrakter uden bud-
getramme eller udgiftslofter.
Endelig har Justitsministeriet indhentet udtalelse fra Finansministeriet og
Erhvervsministeriet, der i en koordineret udtalelse har oplyst følgende:
”Udbudsloven, budgetvejledningen og andre regler inden for
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm., om det er almindelig praksis, at der i Rigspolitiet eller andre steder i den offentlige forvaltning indgås konsulentkontrakter uden budgetramme eller udgiftslofter, til justitsministeren
ministeriernes område er ikke til hinder for, at statsinstitutioner
indgår kontrakter uden beløbsmaksimum. Statsinstitutioner og
andre institutioner, der er omfattet af budgetvejledningen, skal
ved disponering over givne bevillinger vise skyldige økonomi-
ske hensyn. Finansministeriet og Erhvervsministeriet er ikke i
besiddelse af oplysninger om, i hvilket omfang offentlige myn-
digheder indgår kontrakter uden beløbsmaksimum.
Det bemærkes, at en ordregiver er forpligtet til at anslå værdien
af en offentlig kontrakt med henblik på at vurdere, om den lig-
ger under eller over EU’s tærskelværdier og dermed, hvorvidt
der skal gennemføres en EU-udbudsprocedure.
Hvis en offentlig myndighed køber ind for en værdi, der er over
EU’s tærskelværdier, vil det som udgangspunkt være en over-
trædelse af udbudsreglerne ikke at udbyde opgaven i henhold til
de relevante udbudsregler.
Endelig bemærkes, at besvarelsen ikke kan tages som udtryk
for, at der er foretaget en vurdering af lovligheden af nogen kon-
krete (konsulent)kontrakter.”
3