Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2142962_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. januar 2020
Formueretskontoret
Anna Cholewa
2020-0030-3369
1352743
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 560 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Nick Hækkerup
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om, vil en ægtefælle A, der af sin ægtefælle B er indsat som fuldmægtig i en tinglyst for notaren vedstået og aktiveret fremtidsfuldmagt, som lyder:" er fuldmægtigen berettiget til på mine vegne at træffe beslutninger om og varetage mine forhold i relation til offentlige myndigheder, herunder at ansøge om ydelser, hjælpeforanstaltninger og opholdssted mv.", over for bopælskommunen kunne kræve, at B - uden dennes samtykke, skal optages i en bolig uden for hjemmet (tidligere plejehjem), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 560 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil en ægtefælle A, der af sin ægtefælle B er indsat som fuld-
mægtig i en tinglyst for notaren vedstået og aktiveret fremtids-
fuldmagt, som lyder: ”er fuldmægtigen berettiget til på mine
vegne at træffe beslutninger om og varetage mine forhold i re-
lation til offentlige myndigheder, herunder at ansøge om ydel-
ser, hjælpeforanstaltninger og opholdssted mv.”, over for
bopælskommunen kunne kræve, at B – uden dennes samtykke
– skal optages i en bolig uden for hjemmet (tidligere plejehjem),
fordi vedkommende lider af en så betydelig og varigt nedsat
psykisk eller helbredsmæssig funktionsevne, at pasning i hjem-
met ikke er mulig hverken af hensyn til A eller B?”
Svar:
En fremtidsfuldmagt giver en fremtidsfuldmægtig kompetence til at repræ-
sentere fuldmagtsgiveren inden for de rammer, hvor man normalt kan lade
sig repræsentere af andre.
På en række områder er der fastsat udtrykkelige regler om, hvilken person-
kreds der har kompetence, f.eks. til at træffe en given beslutning. I sådanne
tilfælde vil en fremtidsfuldmægtig kun have kompetence, hvis dette frem-
går udtrykkeligt af reglerne. Det er bl.a. tilfældet på socialområdet, hvor der
i serviceloven er fastsat regler vedrørende flytning af borgere i bolig uden
for hjemmet uden samtykke. Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Ju-
stitsministeriet derfor indhentet en udtalelse fra Social- og Indenrigsmini-
steriet, der har oplyst følgende:
”For at en borger med betydelig og varigt nedsat psykisk funk-
tionsevne kan optages i et særligt botilbud uden samtykke, skal
servicelovens regler om flytning uden samtykke være opfyldt.
Udgangspunktet er reglen i servicelovens § 129, ifølge hvilken
kommunalbestyrelsen kan indstille til Familieretshuset at træffe
afgørelse om flytning, hvis betingelserne i bestemmelsen er op-
fyldt. En af betingelserne er, at det skal være uforsvarligt ikke at
sørge for flytning.
Hvis borgerens funktionsnedsættelse er en konsekvens af de-
mens eller anden erhvervet og fremadskridende mental svæk-
kelse, og borgeren ikke modsætter sig flytningen, kan kommu-
nalbestyrelsen træffe afgørelse om flytning, hvis kommunalbe-
styrelsens indstilling tiltrædes af borgerens fremtidsfuldmæg-
tige eller værge, og en række betingelser, der er lempeligere end
betingelserne i servicelovens § 129, er opfyldt.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om, vil en ægtefælle A, der af sin ægtefælle B er indsat som fuldmægtig i en tinglyst for notaren vedstået og aktiveret fremtidsfuldmagt, som lyder:" er fuldmægtigen berettiget til på mine vegne at træffe beslutninger om og varetage mine forhold i relation til offentlige myndigheder, herunder at ansøge om ydelser, hjælpeforanstaltninger og opholdssted mv.", over for bopælskommunen kunne kræve, at B - uden dennes samtykke, skal optages i en bolig uden for hjemmet (tidligere plejehjem), til justitsministeren
En fremtidsfuldmægtig kan således ikke kræve, at en borger
flyttes uden samtykke, men fremtidsfuldmægtigens samtykke
har indflydelse på, om kommunalbestyrelsen kan træffe afgø-
relse om flytning uden samtykke efter servicelovens § 136 f.
Endeligt bemærkes det, at det skal indgå i Familieretshusets
hhv. kommunalbestyrelsens vurdering efter §§ 129 og 136 f,
hvis en eventuel ægtefælle, samlever eller anden pårørende ikke
længere kan varetage den nødvendige hjælp til og opsyn med
borgeren.”
3