Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2136739_0001.png
Folketingets Udvalgssekretariat
Christiansborg
1240 København K
Besvarelse af spørgsmål nr. 559 fra
Retsudvalget (alm. del)
Jeg sender hermed min besvarelse af spørgsmål nr. 559, som Folketingets
Retsudvalg har stillet den 3. januar 2020.
17. januar 2020
Med venlig hilsen
Dok.nr. 20/00077-3/NFT
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 1
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om det ligger inden for ombudsmandens mandat at foretage en tilsvarende vurdering af den danske regerings handlemåde, til Folketingets Ombudsmand
2136739_0002.png
Skilleark
Dokumentnummer: 20/00077-3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om det ligger inden for ombudsmandens mandat at foretage en tilsvarende vurdering af den danske regerings handlemåde, til Folketingets Ombudsmand
2136739_0003.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Besvarelse af spørgsmål nr. 559 fra
Retsudvalget (alm. del)
Jeg har den 3. januar 2020 modtaget Retsudvalgets spørgsmål nr. 559 (alm.
del) fra Folketingets Udvalgssekretariat.
Spørgsmål nr. 559:
Den finske rigsdags ombudsmand (oikeuskansleri/justitiekansler) Tuo-
mas Pöysti konstaterede den 10. oktober 2019, at bl.a. børnekonventio-
nen ”taler for, at regeringen i overensstemmelse med international ret”
(...) ”stræber efter at hjemtage i hvert fald børnene”
blandt de finske
statsborgere, der tilbageholdes i kurdisk kontrollerede lejre i det nordlige
Syrien. Vil Folketingets Ombudsmand oplyse, om det ligger inden for
ombudsmandens mandat at foretage en tilsvarende vurdering af den
danske regerings handlemåde?
Der henvises til meddelelsen ”Avgörande av justitiekansler
Tuomas Pöy-
sti i klagomål som gäller repatriering av personer som befinner sig i
läger i Syrien” fra den 10. oktober
2019 fra det finske Justitiekans-
lersämbetet.
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes en beskrivelse af Fol-
ketingets Ombudsmands kompetence til at bedømme et sagsforhold som
det, der er beskrevet, herunder om ombudsmanden kan udtale sig om de
samme
spørgsmål, som ”Justitiekanslern”
i Finland har gjort.
Inden jeg besvarer spørgsmålet, kan jeg oplyse, at Justitiekanslern er en an-
den person med et andet embede og lovgrundlag end
”Riksdagens Justitie-
ombudsman”
i Finland. Mens sidstnævnte ligesom den danske ombudsmand
er udpeget af parlamentet, er Justitiekanslern udpeget af den finske præsi-
dent. Begge embeder har et ganske bredt mandat til at udtale sig rådgivende
17. januar 2020
Dok.nr. 20/00077-2/NFT
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om det ligger inden for ombudsmandens mandat at foretage en tilsvarende vurdering af den danske regerings handlemåde, til Folketingets Ombudsmand
om forskellige spørgsmål af juridisk karakter, herunder i forhold til menneske-
rettighederne.
2.
Folketingets Ombudsmand skal bedømme, om myndigheder eller perso-
ner, der er omfattet af ombudsmandens virksomhed, handler i strid med gæl-
dende ret eller på anden måde gør sig skyldige i fejl eller forsømmelser ved
udøvelsen af deres opgaver, jf. § 21 i ombudsmandsloven (lovbekendtgø-
relse nr. 349 af 22. marts 2013 om Folketingets Ombudsmand).
Ombudsmandens virksomhed omfatter alle dele af den offentlige forvaltning,
jf. lovens § 7, stk. 1.
Ombudsmandens kompetence omfatter således danske forvaltningsmyndig-
heders overholdelse af danske regler og Danmarks internationale forpligtel-
ser. Det gælder bl.a. lov om udenrigstjenesten og FN's konvention om bar-
nets rettigheder. Danske forvaltningsmyndigheders virksomhed i udlandet er
også omfattet af ombudsmandens kompetence.
Det ligger dermed inden for ombudsmandens kompetence at tage stilling til
lovligheden af f.eks. danske ambassaders bistand til borgere, der befinder sig
i udlandet.
Ombudsmanden vil kunne foretage en sådan vurdering f.eks. i forbindelse
med behandlingen af en klage over en konkret beslutning fra en dansk myn-
dighed om, hvilken bistand der skal ydes til en eller flere borgere i udlandet.
Det falder til gengæld ikke inden for ombudsmandens opgaver at afgive ge-
nerelle juridiske udtalelser om fortolkningen af retstilstanden og danske myn-
digheders forpligtelser på et givent område. Ombudsmanden vil således
medmindre det sker i forbindelse med en ombudsmandsundersøgelse
ikke
kunne udtale sig om fortolkningen af regler i f.eks. lov om udenrigstjenesten
eller FN's konvention om barnets rettigheder.
I de tilfælde, hvor en sag falder inden for ombudsmandens kompetence, er
der visse almindelige begrænsninger for ombudsmandens prøvelse af myn-
dighedernes handlinger. I tidligere klagesager, som ombudsmanden har be-
handlet vedrørende Udenrigsministeriets bistand i henhold til lov om uden-
rigstjenesten, har ombudsmanden herom udtalt bl.a., at spørgsmålet om,
hvilken bistand en ambassade kan og bør stille til rådighed for en dansk
statsborger i udlandet, bygger på en afvejning af en række forskellige hensyn
og omstændigheder. Ombudsmanden har endvidere udtalt, at medmindre
der foreligger særlige omstændigheder i en sag, kan ombudsmanden ikke fo-
retage en sådan afvejning på en anden og bedre måde end Udenrigsministe-
riet, som har særlige forudsætninger for at yde bistand og træffe afgørelser
på området bl.a. i kraft af ministeriets erfaringer.
Side 2 | 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om det ligger inden for ombudsmandens mandat at foretage en tilsvarende vurdering af den danske regerings handlemåde, til Folketingets Ombudsmand
2136739_0005.png
3.
Jeg kan supplerende oplyse, at ombudsmanden har modtaget én konkret
klage fra en borger over Udenrigsministeriet i forbindelse med, at borgeren
havde anmodet ministeriet om bistand til vedkommendes slægtninge, der be-
fandt sig i Syrien.
Ombudsmanden forstod henvendelsen som en klage over Udenrigsministeri-
ets sagsbehandlingstid i sagen og sendte henvendelsen til ministeriet med
henblik på, at ministeriet i første omgang forholdt sig til klagen over for borge-
ren.
Borgeren har ikke efterfølgende klaget til ombudsmanden over Udenrigsmini-
steriet svar i sagen, og ombudsmanden har ikke i øvrigt modtaget klager fra
berørte personer over myndighedernes bistand til personer, der befinder sig i
Syrien.
4.
Jeg har notereret mig, at Folketinget har et lovforslag under behandling,
hvori det foreslås, at udenrigstjenestens bistand til en person kan afskæres
eller begrænses, når der er grund til at antage, at den pågældende uden tilla-
delse er indrejst eller har opholdt sig i et område som nævnt i straffelovens §
114 j, stk. 3, eller har deltaget i aktiviteter i udlandet, der kan indebære eller
forøge en fare for statens eller andre staters sikkerhed.
Ombudsmanden kan ikke behandle klager over Folketinget (§ 7, stk. 1, i om-
budsmandsloven). Derfor kan ombudsmanden heller ikke behandle klager
over indholdet af de love, som Folketinget har vedtaget. Hvis et lovforslag,
der er fremsat for Folketinget, giver mulighed for, at Folketinget direkte eller
indirekte kan tage stilling til et givent spørgsmål, vil ombudsmanden normalt
heller ikke behandle dette spørgsmål, indtil resultatet af folketingsbehandlin-
gen foreligger.
Med venlig hilsen
Side 3 | 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om det ligger inden for ombudsmandens mandat at foretage en tilsvarende vurdering af den danske regerings handlemåde, til Folketingets Ombudsmand
Sendes til:
MF Rosa Lund
Folketingets Udvalgssekretariat
Udenrigsministeriet
Side 4 | 4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om det ligger inden for ombudsmandens mandat at foretage en tilsvarende vurdering af den danske regerings handlemåde, til Folketingets Ombudsmand
2136739_0007.png
Bagside
Antal filer:
2