Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2179069_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. april 2020
Politikontoret
Cecilie Birch
2020-0030-3358
1351428
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 534 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Naser Khader (KF) og Peter Skaarup
(DF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om målsætninger og målopfyldelse for de forskellige brobygningsprojekter i Politiet fsva. ekstremistiske miljøer og bandemiljøer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 534 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for målsætninger og målopfyldelse for
de forskellige brobygningsprojekter i Politiet fsva. ekstremisti-
ske miljøer og bandemiljøer? Spørgsmålet bedes besvaret forud
for besvarelsen af REU alm. del - samrådsspm. L.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet skal indledningsvis oplyse, at politiet i forbindelse
med politiets opgavevaretagelse i bandemiljøet, ekstremistiske
miljøer samt udsatte boligområder sædvanligvis ikke anvender
begrebet ”brobygning” eller agerer som ”brobyggere”. Brobyg-
ning er således ikke et fast politifagligt begreb, men det anven-
des dog i enkelte politikredse i forbindelse med det forebyg-
gende arbejde. Herefter skal begrebet ”brobygning” forstås som
politiets forebyggende indsatser i de af politiet udpegede særligt
udsatte boligområder (SUB-områder) samt forebyggende ind-
satser i forhold til ekstremisme.
Politiets forebyggende indsats i særlige udsatte boligområder
Rigspolitiet kan i tilknytning hertil indledningsvis oplyse, at po-
litiet siden 2011 årligt har udpeget SUB-områder ud fra en poli-
tifaglig vurdering af, hvilke boligområder der er mest belastede
af kriminalitet og utryghedsskabende adfærd.
Politiet har et skærpet fokus på at styrke politiets indsats i SUB-
områderne bl.a. for at nedbringe kriminaliteten og øge tryghe-
den i områderne, og som led i udmøntningen af Bandepakke III
og den tidligere regerings udspil ”Et Danmark uden parallelsam-
fund”.
Endvidere arbejder politiet fokuseret med det tværsektorielle
samarbejde med andre myndigheder og øvrige lokale aktører i
områderne, herunder boligselskaber og boligsociale medarbej-
dere. Hertil kan oplyses, at langt de fleste indsatser sker som led
i de koordinerede og helhedsorienterede indsatser.
SUB-områdernes udfordringer kan være meget forskelligartede,
hvorfor de konkrete forebyggende og tryghedsskabende politi-
mæssige indsatser, der iværksættes, afhænger af de udfordrin-
ger, der lokalt er identificeret.
Som en del af den forebyggende indsats i SUB-områderne er der
fokus på at øge politiets synlighed og tilgængelighed i områ-
derne, herunder ved tilknytning af faste betjente. Betjentene fær-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om målsætninger og målopfyldelse for de forskellige brobygningsprojekter i Politiet fsva. ekstremistiske miljøer og bandemiljøer, til justitsministeren
2179069_0003.png
des jævnligt i områderne for at skabe relationer til borgere, lo-
kale foreninger og erhvervsdrivende mv.
I forlængelse heraf kan oplyses, at politiet arbejder efter den na-
tionale vejledning om lokalpolitiarbejde med det formål at in-
volvere lokalsamfundet systematisk i løsningen af områdernes
kriminalitets- og utryghedsproblemer, samt for at øge borgernes
tryghed og tillid til politiet.
De mobile politistationer bliver endvidere brugt i SUB-områ-
derne til at øge politiets synlighed og tilgængelighed for områ-
dets beboere, ligesom de indsættes ved større begivenheder eller
uvarslede hændelser, hvor der er behov for en politimæssig til-
stedeværelse.
I forlængelse heraf kan oplyses, at det følger af den tidligere re-
gerings udspil ”Et Danmark uden parallelsamfund” fra 2018, at
der skal ske en styrket politiindsats i SUB-områderne. Den styr-
kede politiindsats er bl.a. udmøntet i en øget synlig tilstedevæ-
relse ved indsættelse af mobil politistation eller ved øget synlig
politimæssig tilstedeværelse i relation til en eksisterende politi-
station, et øget kontroltryk og udførelse af mindst 25 større må-
lrettede indsatser i 2018-2019. Der henvises til tallene i tabellen
nedenfor.
1.
2.
3.
4.
2. kvar- 3. kvar- 4. kvar-
kvartal kvartal kvartal kvartal I alt
tal 2018 tal 2018 tal 2018
2019
2019
2019
2019
kon-
97
135
127
167
33
28
55
642
9
25
Øget
troltryk
Større mål-
10
rettede ind-
satser
Øget
lighed
33
61
15
29
182
Syn-
Målet om en øget synlighed i minimum tre områder hver uge er kontinu-
erligt opfyldt
Rigspolitiet kan videre oplyse, at der som udmøntning af Ban-
depakke III blev ansat 25 civile medarbejdere til foretagelse af
forebyggende arbejde i SUB-områder – målrettet unge i risiko
for rekruttering til bander. De civile forebyggere indgår i det lo-
kale forebyggelsesarbejde, deltager i det opsøgende og rela-
tionsopbyggende arbejde med unge i områderne samt understøt-
ter samarbejdet med lokale samarbejdspartnere som skoler,
kommuner, klubber, lokale beboere mv. De civile forebyggere
er også – sammen med politikredsenes politiuddannede perso-
nale – med til at øge politiets tilstedeværelse på gaden i de mest
belastede boligområder.
I forhold til forebyggelse af banderekruttering og anden alvorlig
kriminalitet foregår en stor del af politiets forebyggende arbejde
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om målsætninger og målopfyldelse for de forskellige brobygningsprojekter i Politiet fsva. ekstremistiske miljøer og bandemiljøer, til justitsministeren
via det lokale SSP-samarbejde. I SSP-samarbejdet drøftes de
børn og unge, der har været i kontakt med politiet eller som på
anden vis har givet anledning til en bekymring, og det besluttes
hvilken indsats der skal sættes i værk. Det kan f.eks. være afhol-
delse af en bekymringssamtale.
I tilfælde, hvor unge begår personfarlig eller anden alvorlig kri-
minalitet, kan politiet henvise behandlingen af de unges sager til
Ungdomskriminalitetsnævnet, som fastsætter reaktioner, der er
målrettet på, at få barnet eller den unge tilbage i trivsel.
Rigspolitiet kan endvidere i forhold til den forebyggende indsats
oplyse, at personer, der er involverede i bande- eller rockermil-
jøet har mulighed for at søge om exit under den nationale ram-
memodel for exitforløb til personer med tilknytning til rocker-
og bandemiljøet.
Afslutningsvis kan Rigspolitiet oplyse, at der ikke i forhold til
den samlede politimæssige forebyggelsesindsats i SUB-områ-
derne foretages egentlige effektevalueringer. De enkelte tiltag
og indsatser justeres dog løbende på baggrund af erfaringer, ud-
fordringer og lokale forhold – og i samarbejde med de øvrige
aktører i området.
PET´s forebyggende indsats i ekstremistiske miljøer
Vedrørende politiets forebyggende indsats i ekstremistiske mil-
jøer har Rigspolitiet indhentet en udtalelse fra PET. PET har i
den forbindelse oplyst, at det fremgår af § 1, nr. 1, i lov om Po-
litiets Efterretningstjeneste (PET), at det er PET’s opgave at
forebygge, efterforske og modvirke forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfat-
ningen og de øverste statsmyndigheder m.v., jf. straffelovens §
12 og 13.
Som led i PET’s forebyggende arbejde aktiverer, støtter og op-
bygger PET partnerskaber med nationale og internationale ak-
tører, der medvirker til at forebygge radikalisering og voldelig
ekstremisme. PET har et bredt samarbejde med aktører i hele
landet, og forebyggelsesindsatsen over for radikalisering har
som sigte at inddrage alle relevante aktører, der samlet set kan
udgøre den bedste helhedsorienterede nationale indsats på om-
rådet.
PET bidrager gennem undervisning, rådgivning og dialog til at
skabe stærke lokalsamfund, hvor både myndigheder og civil-
samfund har vilje og evne til at gribe ind med forebyggende ini-
tiativer mod voldelig ekstremisme og radikalisering. PET fører
en dialog med en bred vifte af personer med indsigt og indfly-
delse i lokalmiljøer, der har været berørt af voldelig ekstre-
misme eller risikerer at blive det.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om målsætninger og målopfyldelse for de forskellige brobygningsprojekter i Politiet fsva. ekstremistiske miljøer og bandemiljøer, til justitsministeren
PET rådgiver kommuner, politikredsene og andre lokale kræfter
om rekruttering, radikalisering og voldelig ekstremisme. Dette
er med henblik på at klæde de lokale myndigheder på til at op-
dage, vurdere og sætte ind over for voldelig ekstremisme og
støtte op om unge, for at de kan bryde med en kriminel aktivitet
eller ekstremistisk løbebane.
PET kan herudover vælge at gennemføre exit-programmer må-
lrettet personer, som er radikaliserede og involveret i voldelige
militant islamistiske miljøer samt personer fra politisk ekstremi-
stiske miljøer. Exit-indsatsen tilkobles politiets kriminalpræ-
ventive indsats og kommunernes resocialiserende og socialfag-
lige indsats.
PET foretager ikke effektmålinger af den samlede forebyggel-
sesindsats, men enkelte deltiltag evalueres løbende. PET kan i
denne forbindelse nævne Outreach-indsatsen, der i 2019 blev
evalueret af Oxford Research. Evalueringen viste, at indsatsen
blev implementeret som forventet, samt at de opstillede målsæt-
ninger blev nået.”
5