Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2139168_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. januar 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2019-0030-3319
1343495
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 511 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm., om ministeren vil nedsætte et tværministerielt udvalg bestående af personer fra f.eks. Justitsministeriet og Social- og Indenrigsministeriet, der kan klarlægge og analysere forskellige årsager til nabostridigheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 511 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgs-
mål 290 oplyse, om ministeren vil nedsætte et tværministerielt
udvalg bestående af personer fra f.eks. Justitsministeriet og So-
cial- og Indenrigsministeriet, der kan klarlægge og analysere
forskellige årsager til nabostridigheder, herunder til konflikter
hvor en enkelt person på det nærmeste terroriserer en hel
landsby, sådan som det aktuelt foregår i Vestjylland, og frem-
komme med forslag til forskellige værktøjer, som offentlige
myndigheder herefter kan anvende i lignende sager, idet der
henvises til artiklerne fra tvmidtvest.dk: ”Nabostrid: Jette føler
sig terroriseret af nabo” den 29. oktober 2019, ”Nabostrid: Be-
boere savner hjælp fra myndigheder”, den 30. oktober 2019,
”Politikere vil heller ikke finde sig i nabostrid”, den 31. oktober
2019 og ”Aggressiv mand skaber frygt i landsby – væltede
kvinde af cyklen”, den 7. december 2019, og artiklen: ”Volde-
lig mand hærger jysk landsby: 'Det er som et mareridt'” fra bt.dk
den 10. december 2019?”
Svar:
Der er ingen tvivl om, at nabokonflikter kan være meget indgribende for den
enkelte. Konflikterne er grundlæggende et udslag af, at alle mennesker er
forskellige. Mange mennesker oplever derfor desværre også på et tidspunkt
i deres liv en større eller mindre konflikt med deres nabo.
Som jeg også tilkendegav i min besvarelse af spørgsmål nr. 290 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg, mener jeg som udgangspunkt ikke, at straffe-
retten er det rigtige instrument til at løse konfliktfuldte naborelationer. Når
det er sagt, så skal vi naturligvis respektere hinandens grænser. Og begår en
nabo strafbare handlinger, bør forholdet selvsagt anmeldes til politiet.
Jeg har bedt Rigspolitiet om at oplyse, hvilke værktøjer politiet har til at
håndtere nabokonflikter. Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan i forhold til politiets håndtering af nabostridig-
heder generelt oplyse, at såfremt der som del i en konflikt mel-
lem naboer begås strafbare handlinger (f.eks. vold, trusler eller
hærværk), der anmeldes til politiet, behandles disse anmeldelser
som en sædvanlig straffesag, herunder med iværksættelse af den
fornødne efterforskning i sagen.
Politiet kan endvidere af egen drift iværksætte efterforskning i
en sag, når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold,
som forfølges af det offentlige, er begået.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm., om ministeren vil nedsætte et tværministerielt udvalg bestående af personer fra f.eks. Justitsministeriet og Social- og Indenrigsministeriet, der kan klarlægge og analysere forskellige årsager til nabostridigheder, til justitsministeren
Såfremt en indgivet anmeldelse afvises, f.eks. fordi der er tale
om en sag af civilretlig karakter, vejledes anmelder om mulig-
hederne for anlæggelse af en civilretlig sag hos domstolene.
Politiet kan endvidere i sager af civilretlig karakter henvise til
f.eks. de lokale retshjælpsordninger, til muligheden for rets-
mægling ved domstolene eller til de kommunale hegnsyn (ved
nabokonflikter f.eks. omkring højden på hegn).
Rigspolitiet kan videre oplyse, at der for en række sager om na-
bostridigheder ikke kan siges at foreligge et forhold af egentlig
strafferetlig eller civilretlig karakter.
Det kan f.eks. være sager med udøvelse af chikanøs adfærd, som
led i en nabokonflikt, f.eks. hvor den ene nabo lovligt parkerer
sin bil på offentlig vej ud for den anden nabos grundstykke, så
frit udsyn fra dennes ejendom hindres eller føles generende.
Politiet har i en sådan situation – efter en konkret vurdering og
ud fra sagens samlede omstændigheder – også til opgave at fore-
bygge strafbare forhold og forstyrrelse af den offentlige fred og
orden. Politiet kan således ved gentagne anmeldelser om chika-
nøse forhold iværksætte en holdnings- og adfærdsregulerende
samtale med nabokonfliktens parter. Endvidere har politiet mu-
lighed for at foretage patruljering i området med et forebyg-
gende sigte for øje.
I en række sager om nabostridigheder har politiet endvidere af-
holdt konfliktråd som forebyggende redskab, idet der ofte er tale
om konflikter, der har potentiale til at kunne udvikle sig til straf-
fesager – eller allerede har gjort det – eller hvor det på det på-
gældende stadie i konflikten kan være vanskeligt at udpege en
entydig gerningsperson og forurettet.
Endvidere har der ofte været tale om sager, hvor politiet har væ-
ret kontaktet flere gange af en eller begge parter i konflikten,
hvorfor sagen har været ressourcekrævende for politiet.
Politiet har i sådanne sager gode erfaringer med at få nedtrappet
konflikten ved brug af konfliktråd i forebyggende øjemed og
derved forhindre eventuelle efterfølgende strafbare handlinger.”
Der eksisterer således allerede en række strafferetlige og civilretlige værk-
tøjer, som offentlige myndigheder kan benytte sig af til at forebygge og
håndtere sådanne konflikter. Jeg finder på denne baggrund ikke, at der er
behov for at nedsætte et tværministerielt udvalg, der skal klarlægge og ana-
lysere forskellige årsager til nabokonflikter.
3