Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
REU samrådsspørgsmål D om
en såkaldt tyrkisk ”stikkerlinje”
til be-
svarelse den 12. december 2019.
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
EUN
Dato:
10-12-2019
Sag:
2019-44301
Tak til spørgeren for denne lejlighed til at jeg også her i Retsud-
valget kan deltage i drøftelserne om forlydender om en såkaldt tyr-
kisk
”stikkerlinje”.
Indledningsvist må vi konstatere, at Tyrkiet fortsat tiltrækker sig
stor opmærksomhed internationalt. Desværre sjældent på nogen
positiv måde. Tværtimod. Den politiske udvikling i Tyrkiet har
især siden kupforsøget i 2016 givet anledning til alvorlig bekym-
ring om menneskerettighedssituationen i landet.
Hen over sommeren fremkom den såkaldte tyrkiske tænketank
SETA så med en usaglig rapport om terrorgruppen
PKK’s
tilstede-
værelse i Europa og med uacceptable og grundløse anklager mod
danske politikere og borgere.
Og i oktober i år indledte Tyrkiet en militær operation i det nord-
østlige Syrien til skade for både den syriske civilbefolkning og for
den fortsatte kamp mod ISIL.
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra mødet den 13/12-19 om den såkaldte stikkerlinje og SETA-rapporten, til udenrigsministeren
Regeringen har reageret hurtigt og håndfast i alle disse situationer.
Jeg har personligt givet udtryk for både bekymring og fordøm-
melse af de tyrkiske handlinger. Og jeg er meget tilfreds med det
brede flertal i Folketinget bag vedtagelserne ved de to forespørg-
selsdebatter i oktober vedrørende Tyrkiet. I overensstemmelse her-
med fastholder regeringen presset på den tyrkiske regering med
henblik på efterlevelse af grundlæggende rettigheder og internati-
onale forpligtelser.
Vi står i øvrigt ikke alene i Danmark med de bekymringer. De øv-
rige lande i EU deler vore bekymringer. Som bekendt er EU-udvi-
delsesforhandlingerne med Tyrkiet i praksis sat helt i bero. Og jeg
har ikke lagt skjul på, at jeg anser det for helt udelukket, at det
Tyrkiet, som vi kender i dag, kan blive medlem af EU.
På denne baggrund kan jeg godt forstå, at Retsudvalgets medlem-
mer er optaget af spørgsmålet om en såkaldt tyrkisk
”stikkerlinje”.
For jeg blev også bekymret, da flere forskellige nyhedsmedier igen
rapporterede om en såkaldt
”stikkerlinje”.
Vi må desværre konsta-
tere, at det ikke er første gang, at der rejses anklager om tyrkisk
angiveri og overvågning i Danmark. Det har Folketinget drøftet
både i 2017 og i 2018.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra mødet den 13/12-19 om den såkaldte stikkerlinje og SETA-rapporten, til udenrigsministeren
Denne gang er fokus så på en telefonlinje oprettet af de tyrkiske
myndigheder, som angiveligt kan benyttes til at melde herboende
borgere af tyrkisk oprindelse til de tyrkiske myndigheder. Det er
oplagt, at den slags rapporter kan føre til utryghed hos borgerne.
En utryghed som vi ikke skal acceptere.
Derfor tager vi forlydenderne meget alvorligt, uanset hvilket land,
der måtte være involveret. Og derfor reagerede jeg prompte. Lad
mig slå fast, at regeringens holdning er helt klar: Indsamling og
registrering af personlig information om borgeres politiske tilhørs-
forhold er ulovlig i Danmark, og dansk lovgivning skal selvsagt
overholdes i Danmark. Jeg ved, at min gode kollega, justitsmini-
steren, er 100 procent enig i det.
Dernæst vil jeg gerne redegøre for vores kontakter til Tyrkiet om-
kring det konkrete spørgsmål. I lyset af de tidligere anklager om
tyrkisk angiveri og overvågning i Danmark tog jeg prompte kon-
takt til min tyrkiske kollega. Det skete den 12. september i år, hvor
jeg under en telefonsamtale med udenrigsminister Mevlüt
Cavusoglu personligt indskærpede sagens alvor.
Udenrigsministeriet har på min foranledning også taget spørgsmå-
let op med den tyrkiske ambassadør i Danmark, ligesom den dan-
ske ambassadør i Tyrkiet har rejst sagen på højt niveau i Ankara.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra mødet den 13/12-19 om den såkaldte stikkerlinje og SETA-rapporten, til udenrigsministeren
Det er altså slået helt fast, at vi fra dansk side ikke vil acceptere, at
borgere i Danmark overvåges, angives eller trues.
Fra tyrkisk side er svaret konsekvent, at Tyrkiet hverken indsamler
eller registrerer personoplysninger, og at man fuldt ud respekterer
dansk lovgivning. Det afvises pure, at Tyrkiet skulle være involve-
ret i ulovlige aktiviteter i Danmark.
Den tyrkiske ambassadør har meget klart afvist udtrykket
”stikker-
linje”
men bekræfter, at der eksisterer flere telefonnumre i Tyrkiet,
som er åbne for borgerhenvendelser fra tyrkiske borgere. Disse in-
kluderer telefonnumre til bl.a. det tyrkiske politi, udenrigsministe-
rium og præsidentkontor.
Ifølge ambassadøren kan borgerhenvendelserne til de telefon-
numre være af meget forskellig karakter, herunder om konsulære
spørgsmål. Henvendelser fra udlandet henvises rutinemæssigt til
de tyrkiske ambassader i de pågældende lande, idet de er bedre i
stand til at vejlede borgere om lokale forhold. Ambassadøren hen-
viste til, at de fleste lande har tilsvarende telefonlinjer til betjening
af deres borgere i udlandet.
Den tyrkiske ambassadør har endvidere oplyst, at den tyrkiske am-
bassade i København i enkelte tilfælde har henvist borgerhenven-
delser om sikkerhedsmæssige spørgsmål i Danmark til de danske
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra mødet den 13/12-19 om den såkaldte stikkerlinje og SETA-rapporten, til udenrigsministeren
politimyndigheder. Ambassadøren har samtidig bekræftet, at der
er en god dialog og et godt samarbejde med de danske politimyn-
digheder.
Udover at bede om en generel status for den såkaldte
”stikkerlinje”
spørges der endvidere i samrådsspørgsmålet til, hvad regeringen
agter at gøre for at stoppe den beskrevne aktivitet. Det siger sig
selv, at regeringen hverken kan eller vil forsøge at stoppe borgere
fra at foretage telefonopkald til tyrkiske telefonnumre.
Regeringen har heller ikke nogen mulighed for eller intention om
at få nedlagt tyrkiske telefonnumre. Det er simpelthen ikke muligt.
Lige som det ikke vil være muligt for Tyrkiet at forhindre opkald
til danske telefonnumre eller nedlægge danske telefonnumre.
Afslutningvist vil jeg gerne slå fast, at der er blevet reageret hurtigt
og håndfast over for Tyrkiet i de forskellige situationer, der er op-
stået. Jeg har personligt taget kontakt til min tyrkiske kollega. Og
Udenrigsministeriet har tilsvarende både i Ankara og København
gjort de danske holdninger gældende. Den tyrkiske regering kan
altså på ingen måde være i tvivl om, hvad vi fra dansk side mener
i disse sager.
Jeg vil også gerne gentage, at såfremt en borger i Danmark i praksis
føler at være overvåget eller truet, så er det det bedste råd, der kan
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra mødet den 13/12-19 om den såkaldte stikkerlinje og SETA-rapporten, til udenrigsministeren
gives, at borgeren skal henvende sig til de danske politimyndighe-
der, som har ansvaret for at efterforske anmeldelser fra borgerne
og sikre, at dansk lovgivning overholdes i Danmark.
Tak for ordet.
EUN
6