Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2134125_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. januar 2002
Forebyggelseskontoret
Ida Albæk Knudsen
2019-0030-3325
1356558
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 492 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm. om kommunerne er i besiddelse af fingeraftryksscannere til brug for tjek af pas og offentlige ydelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 492 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for om kommunerne er i besiddelse af
fingeraftryksscannere til brug for tjek af pas og offentlige ydel-
ser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det er kommunerne,
der varetager pasudstedelsen i Danmark. Ansøgninger om pas
indgives derfor til landets kommuner.
I forbindelse med ansøgning om udstedelse af pas, skal alle pa-
sansøgere over 12 år have optaget fingeraftryk, idet der i selve
passet skal indstøbes en chip indeholdende et digitalt billede af
pasindehaveren samt den pågældendes fingeraftryk.
Optagelse af det digitale fingeraftryk sker via kommunens pas-
bestillingsløsning ved hjælp af en scanner til optagelse af fin-
geraftryk, som kommunen stiller til rådighed i forbindelse med
pasansøgningen. Det digitale fingeraftryk sendes herefter fra
kommunen til pasproducenten. Fingeraftrykket opbevares i pas-
bestillingssystemet og hos pasproducenten i en kort periode med
henblik på en eventuel omproduktion af passet i tilfælde af fejl
ved udstedelsen eller lignende. Fingeraftrykket slettes herefter
fra systemerne.
Pasindehaveres fingeraftryk er således udelukkende lagret i pas-
sets chip, hvorfor der skal optages nyt fingeraftryk, hver gang
der indgives ny ansøgning om pas.
Rigspolitiet har i medfør af bekendtgørelse om pas m.v. § 3, stk.
1, 2. pkt., fastsat retningslinjer vedrørende ekspeditionsmæssige
forhold i forbindelse med kommunernes behandling af ansøg-
ninger om udstedelse og forlængelse af gyldigheden på pas
(Pasmanualen). Det fremgår heraf, at kommunens kontrol af pa-
sansøgerens identitet i forbindelse med udstedelse af pas typisk
sker på baggrund af et tidligere udstedt pas. Hvis ikke ansøge-
ren har medbragt det gamle pas, kan identiteten kontrolleres ved
hjælp af anden form for legitimation og identitetspapirer, kon-
trolspørgsmål og i særlige tilfælde vitterlighedsvidner.
Rigspolitiet er ikke bekendt med, at der er kommuner, som i dag
benytter sig af fingeraftryksscannere til dette formål.”
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm. om kommunerne er i besiddelse af fingeraftryksscannere til brug for tjek af pas og offentlige ydelser, til justitsministeren
Justitsministeriet har endvidere indhentet et bidrag fra Beskæftigelsesmini-
steriet, der belyser, hvorvidt kommunernes er i besiddelse af fingeraftryks-
scannere til brug for kontrol af borgernes identitet i forbindelse med udbe-
taling af sociale ydelser. Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende:
”Det er kommunernes pligt at sikre, at grundlaget for udbetaling
af offentlige ydelser er tilstrækkelig dokumenteret. Kommu-
nerne kan derfor afkræve yderligere identifikation, fx billedle-
gitimation, hvis det skønnes relevant i det konkrete møde med
ydelsesmodtageren.
Beskæftigelsesministeriet kan endvidere oplyse, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst, at styrelsen ikke er
bekendt med, at der er kommuner, som i dag benytter sig af fin-
geraftryksscannere til dette formål.”
3