Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2127437_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2019
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-0030-3280
1332746
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 477 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm., om og hvordan regeringen vil imødekomme udvalgets opfordring til regeringen i beretning om datasikkerhed afgivet den 15/1-15, til at undersøge hvordan Datatilsynet kan tilknyttes Folketinget i stedet for Justitsministeriet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 477 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om og hvordan regeringen vil imøde-
komme udvalgets opfordring til regeringen i beretning om data-
sikkerhed afgivet den 15. januar 2015 (Beretning nr. 4 af almen
art, folketingsåret 2014-15, 1. samling), til at undersøge hvor-
dan Datatilsynet kan tilknyttes Folketinget i stedet for Justitsmi-
nisteriet, og hvilke fordele, der vil være forbundet hermed?”
Svar:
Jeg har i besvarelsen af 10. oktober 2019 på spørgsmål nr. 310 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg afgivet bemærkninger til Retsudvalgets beret-
ning nr. 4 om datasikkerhed.
Som det fremgår af besvarelsen, er jeg enig i en meget stor del af de tiltag
og grundlæggende principper, som Retsudvalget er inde på i beretningen,
og samtidig er jeg glad for, at en stor del af principperne allerede er gen-
nemført som led i den lovgivning på databeskyttelsesområdet, som har fun-
det anvendelse siden maj 2018.
Som det ligeledes fremgår af besvarelsen (side 13), mener jeg ikke, at der er
behov for at ændre Datatilsynets organisatoriske forankring, f.eks. at pla-
cere Datatilsynet under Folketinget.
Det skyldes navnlig, at Datatilsynet udøver sine funktioner i fuld uafhæn-
gighed. Dette følger direkte af henholdsvis databeskyttelseslovens § 27, stk.
1, 1. pkt., og retshåndhævelseslovens § 39, og er i øvrigt også et krav efter
reglerne i databeskyttelsesforordningen. Tilsynets funktionelle uafhængig-
hed betyder, at tilsynet ikke er underlagt instruktion eller tilsyn fra nogen
anden myndighed, herunder Justitsministeriet.
2