Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2136448_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. januar 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2019-0030-3293
1339364
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 473 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2019.
Spørgsmålet er stillet på vegne af udvalget.
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-19 fra Danner vedr. frarådelse af konfliktråd til voldsudsatte kvinder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 473 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. december
2019 fra Danner vedr. frarådelse af konfliktråd til voldsudsatte
kvinder, jf. REU alm. del - bilag 125.”
Svar:
1.
Konfliktråd giver den forurettede mulighed for over for gerningsperso-
nen at give udtryk for, hvordan vedkommende har oplevet den strafbare
handling, og kan medvirke til, at forurettede får bearbejdet den vrede og
angst, som den kriminelle handling kan have medført, samt være med til at
give forurettede en følelse af større tryghed i hverdagen. Samtidig får ger-
ningspersonen i den direkte kontakt med den forurettede mulighed for at se
og forholde sig til de menneskelige følger af den strafbare handling og mu-
lighed for at påtage sig ansvar for handlingen. Konfliktråd kan dermed med-
virke til at øge gerningspersonens ansvarlighed og dermed til, at han eller
hun undlader at begå ny kriminalitet.
Det er en forudsætning for gennemførsel af konfliktråd, at konfliktrådet er
baseret på frivillighed, og at sagen er egnet til behandling i et konfliktråd.
Jeg deler derfor også Danners holdning om, at ingen skal presses til at del-
tage i konfliktråd, og at konfliktråd aldrig må blive et middel for en ger-
ningsperson til fortsat at krænke sit offer.
Som det fremgår af udtalelsen fra Rigspolitiet, se pkt. 2 nedenfor, er der i
politiet fokus på at sikre, at deltagelse i konfliktråd er frivillig, og at de ud-
valgte sager er egnede til behandling i konfliktråd. Rigspolitiet har endvi-
dere oplyst, at der den 10. januar 2020 er afholdt et møde med Danner for
nærmere at få belyst problemstillingen og omfanget heraf til brug for de vi-
dere overvejelser om håndteringen heraf.
Jeg mener, at det er vigtigt, at det løbende sikres, at der i arbejdet med kon-
fliktråd tages de nødvendige hensyn til ofrene og er derfor tilfreds med, at
Danners viden og erfaringer nu også inddrages i Rigspolitiets arbejde med
konfliktråd i sager om vold i nære relationer.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet, på bag-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-19 fra Danner vedr. frarådelse af konfliktråd til voldsudsatte kvinder, til justitsministeren
grund af henvendelsen fra Danner af 5. december 2019, har af-
holdt møde med Danner den 10. januar 2020 med henblik på
nærmere drøftelse af indholdet af henvendelsen.
Rigspolitiet kan mere generelt om konfliktråd oplyse, at det føl-
ger af lov om konfliktråd i anledning af strafbar handling, at
konfliktråd kan gennemføres i alle typer af straffesager uanset
kriminalitetens art, hvis der er et identificerbart offer (en foru-
rettet), gerningspersonen i det væsentlige har tilstået, og begge
parter (forurettede og gerningspersonen) har givet deres
samtykke til at deltage i konfliktrådet
Konfliktråd er således et frivilligt tilbud, og tilbydes uafhængigt
at den verserende straffesag.
Samtlige politikredse har en konfliktrådskoordinator, der ind-
ledningsvis visiterer de sager, herunder sager, hvori der er ytret
ønske om at høre mere om konfliktråd, Konfliktrådskoordinato-
ren vurderer samtidigt om betingelserne for afholdelse af kon-
fliktråd er tilstede.
Herefter foretages en nærmere vurdering af, hvorvidt den kon-
krete sag og partnerne skønnes egnet til konfliktråd. Vurderin-
gen foretages på baggrund af sagens akter samt på baggrund af
en samtale med sagens parter, hvor der bl.a. spørges til baggrun-
den for ønsket om deltagelse i konfliktråd, ligesom det sikres, at
parterne har forstået, hvad det betyder at deltage i konfliktråd.
Denne vurdering kan både foretages af konfliktrådskoordinato-
rerne og konfliktrådsmæglerne. Både konfliktrådskoordinato-
rerne og konfliktrådsmæglerne har gennemgået Rigspolitiets
konfliktrådsmægleruddannelse, hvori der bl.a. indgår undervis-
ning om ofres og gerningsmænds reaktionsmønstre før og under
konfliktråd.
Konfliktrådsmægleren kan – hvis det skønnes nødvendigt – af-
holde individuelle formøder med hver part for at foretage en
vurdering af, om parterne eller sagen i øvrigt er egnet til kon-
fliktråd.
Konfliktrådsmægleren kan efter en konkret vurdering udelukke
f.eks. meget unge personer samt psykisk syge fra at deltage i
konfliktråd. Parterne har også selv på et hvilket som helst tids-
punkt mulighed for at tilbagekalde deres samtykke til at deltage
i konfliktrådet
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at et igangværende konflikt-
råd på et hvilket som helst tidspunkt kan afbrydes. Dette kan ske
enten efter ønske fra én af parterne eller på konfliktrådsmægle-
rens eget initiativ, herunder blandt andet hvis der er en sådan
magtubalance mellem parterne, der ikke umiddelbart kan af-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-19 fra Danner vedr. frarådelse af konfliktråd til voldsudsatte kvinder, til justitsministeren
hjælpes af konfliktrådsmægleren, og som påvirker konfliktrådet
negativt, eller hvis afholdelse af konfliktrådet ikke længere fin-
des formålstjenligt.
Konfliktrådsmægleren kan endvidere med accept fra parterne
foretage et opfølgende telefonopkald for at afklare parternes ud-
bytte af konfliktrådet.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at Rigspolitiet i samarbejde
med koordinatorerne og konfliktrådsmæglerne har udarbejdet
retningslinjer for ”Det gode konfliktråd – kvalitet, etik og fag-
lighed”. Det fremgår bl.a. heraf, at politiets koordinatorer, sags-
behandlere og konfliktrådsmæglere målrettet skal arbejde for at
fremme tillid, tryghed, objektivitet og gennemsigtighed gennem
sin vejledning af parterne før et eventuelt konfliktråd. Herunder
skal visitationen af egnede sager til konfliktråd ske således, at
parternes deltagelse eller fravalg af et konfliktråd sker på et op-
lyst grundlag.
Rigspolitiets vejledning om konfliktråd indeholder ikke ret-
ningslinjer for, hvor mange gange en forurettet (eller gernings-
person) bør kontaktes vedrørende deltagelse i konfliktråd, men
praksis er, at der som hovedregel kun rettes henvendelse til par-
terne én gang. I enkelte tilfælde, og efter aftale med parterne,
kan koordinatoren eller mægleren dog tage kontakt igen. Dette
kan f.eks. ske, hvis parterne ønsker sig betænkningstid, inden de
træffer beslutning om deltagelse i konfliktråd.
Rigspolitiet er ikke – ud over Danners henvendelse af 5. decem-
ber 2019 – bekendt med eller har modtaget klager fra parter
over, at disse har følt sig tvunget til at deltage i konfliktråd i de
10 år ordningen har været landsdækkende.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at der i perioden fra 2013 til
og med 3. kvartal 2019 er gennemført 226 konfliktråd i sager
omhandlende ”vold i nære relationer/partnervold”.
Rigspolitiet har siden 2010 afholdt kvartalsvise møder med po-
litikredsenes konfliktrådskoordinatorer. På møderne drøftes
eventuelle problemer og udfordringer bl.a. på baggrund af tilba-
gemeldinger fra kredsenes konfliktrådsmæglere, ligesom der
udveksles erfaringer i relation til håndtering af forskellige sags-
typer i konfliktrådssammenhæng. Rigspolitiet er ikke umiddel-
bart bekendt med, at der på disse møder har været drøftet pro-
blemstilling om, at en række kvinder føler sig pressede til at
indgå i et konfliktråd i sager om langvarig partnervold.
Det er imidlertid vigtigt for Rigspolitiet, at forurettede ikke fø-
ler sig presset til at deltage i konfliktråd, og det har derfor været
af stor betydning for Rigspolitiet at mødes med Danner for nær-
mere at få belyst denne problemstilling og omfanget heraf til
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/12-19 fra Danner vedr. frarådelse af konfliktråd til voldsudsatte kvinder, til justitsministeren
brug for de videre overvejelser om håndtering af problemstillin-
gen.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at det også er muligt
at afholde konfliktråd i sager omfattet af lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning, såfremt der er et gensidigt ønske fra
parterne om at deltage i konfliktråd.”
3.
Lov om konfliktråd i anledning af en strafbar handling trådte i kraft den
1. januar 2010. Loven byggede bl.a. på erfaringer fra flere forsøgsordninger
med konfliktråd gennemført i en række politikredse samt på Betænkning om
konfliktråd afgivet af Justitsministeriets udvalg om konfliktråd i 2008.
Det følger bl.a. af lovens § 2, at konfliktråd alene kan finde sted med
samtykke fra de involverede parter, og hvis gerningspersonen i det væsent-
lige har tilstået den strafbare handling.
Der findes ikke i loven en begrænsning af, hvilke sagstyper mægling i kon-
fliktråd kan anvendes i. Det fremgår af bemærkningerne til loven, at udval-
get om konfliktråd har overvejet, om ordningen burde begrænses til særlige
former for strafbare handlinger, men at det var udvalgets opfattelse, at erfa-
ringerne fra den seneste forsøgsordning viser, at konfliktråd uanset krimi-
nalitetens art kan gennemføres med positivt resultat for såvel forurettede
som gerningsperson i alle typer af sager med et identificerbart offer. Det
gælder også i mere alvorlige straffesager som f.eks. røveri. Udvalget be-
mærkede, at kravet om frivillig deltagelse og en konkret egnethedsvurde-
ring af sager, der visiteres til behandling i konfliktråd, vil kunne være til-
strækkeligt til at varetage de særlige hensyn, der kan være til forurettede i
sager om alvorlig personfarlig kriminalitet. På den baggrund fandt udvalget
ikke grundlag for at anbefale begrænsninger anvendelsesområdet. Udvalget
pegede i den forbindelse også på, at erfaringerne fra forsøgsordningen vi-
ser, at det for forurettede i sager om personfarlig kriminalitet, f.eks. røveri,
netop kan have stor betydning for at kunne bearbejde den traumatiske ople-
velse, at den forurettede kan møde gerningspersonen i konfliktråd. Der hen-
vises til pkt. 3.4. i de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. L 158, fol-
ketingssamlingen 2008-2009.
5