Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2125903_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2019
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2019-0030-3240
1328170
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 448 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Stén
Knuth (V).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om indsamlingsreglerne for små foreninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 448 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren redegøre for indsamlingsreglerne for små for-
eninger, herunder hvor meget små frivillige foreninger skal be-
tale i administrationsomkostninger bl.a. til Civilstyrelsen, mo-
bilepay-afgift mv. ved indsamlinger på under 100.000 kr.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Efter § 1 i lov om indsamling m.v. finder loven anvendelse på
indsamlinger, hvorved forstås enhver opfordring til at yde bi-
drag til et forud angivet formål.
Som udgangspunkt kan en indsamling først iværksættes, når
Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til indsamlingen, jf. ind-
samlingslovens § 3, stk. 1.
Visse organisationer, der er godkendt af skatteministeren som
berettiget til at modtage gaver, der kan fradrages ved indkom-
stopgørelsen, kan foretage indsamling uden forudgående ansøg-
ning om tilladelse, jf. indsamlingslovens § 4, stk. 1.
Disse organisationer skal i stedet orientere Indsamlingsnævnet
om deres indsamlinger ved at indsende oplysning om organisa-
tionens navn og adresse, indsamlingsmåde og formålet med ind-
samlingen, jf. indsamlingslovens § 4, stk. 1, nr. 1-3.
Det følger af indsamlingslovens § 14, stk. 1, at der skal betales
et beløb til Indsamlingsnævnet i forbindelse med ansøgning og
orientering. Dette gælder alle organisationer, foreninger og ko-
miteer m.fl.
Betalingen skal dække en del af omkostningerne forbundet med
nævnets behandling af sagerne fra start til slut, herunder kontrol
og tilsyn med anvendelsen af de indsamlede midler.
Beløbets størrelse afhænger af, hvilken type ansøgning eller ori-
entering der er tale om. Beløbene reguleres årligt pr. 1. januar.
Hvis der indsendes en ansøgning om tilladelse til at iværksætte
en indsamling efter § 3, stk. 1, er taksten i 2019 på 1.100 kr. Ind-
sendes der en orientering efter indsamlingslovens § 4, stk. 1, er
taksten i 2019 på 3.300 kr.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: MFU spm. om indsamlingsreglerne for små foreninger, til justitsministeren
Inden seks måneder efter indsamlingens afslutning skal den an-
svarlige for indsamlingen indsende et udførligt regnskab over
indsamlingen til Indsamlingsnævnet.
Overstiger det indsamlede beløb 50.000 kr., skal regnskabet re-
videres af en statusautoriseret eller registreret revisor, jf. ind-
samlingsbekendtgørelsens § 8, stk. 6.
Indsamlingsnævnet ser sig ikke i stand til at redegøre for, hvilke
eventuelle andre administrationsomkostninger små foreninger
kan have i forbindelse med en indsamling herunder eksempel-
vis, hvad der betales i gebyrer ved anvendelse af MobilePay.”
3