Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2125912_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2019
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
David Fristrup Simonsen
2019-0030-3234
1325561
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 434 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 18/11-19 fra Telefonretshjælpen v/Ole Dueholm om retshjælp, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 434 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18. november
2019 fra Telefonretshjælpen v/Ole Dueholm om retshjælp, jf.
REU alm. del - bilag 114.”
Svar:
Retshjælp og fri proces er centrale elementer i retssystemet, fordi disse ord-
ninger medvirker til at sikre, at alle i praksis har adgang til at få juridisk bi-
stand og i sidste ende til eventuelt at få prøvet deres sag ved domstolene,
herunder sådan at personer med mindre gode økonomiske forhold får mu-
lighed for at føre retssag på linje med personer med bedre økonomiske for-
hold.
På den baggrund er jeg ved at overveje, hvordan der kan arbejdes videre
med området vedrørende retshjælp og fri proces.
Med hensyn til administrationen af tilskuddet til retshjælp kan jeg henholde
mig til følgende udtalelse fra Civilstyrelsen:
”1.
I medfør af retsplejelovens § 323, stk. 7, og § 324, samt be-
kendtgørelse nr. 637 af 11. juni 2014 om tilskud til retshjælps-
kontorer og advokatvagter (tilskudsbekendtgørelsen) har Ci-
vilstyrelsen hjemmel til at godkende og yde tilskud til rets-
hjælpsinstitutioner.
Betingelserne for, at et retshjælpskontor eller en advokatvagt
kan blive godkendt som tilskudsberettiget, fremgår af §§ 1 og 2
i tilskudsbekendtgørelsen.
Ved vurderingen af om et retshjælpskontor kan godkendes som
tilskudsberettiget, kan Civilstyrelsen bl.a. lægge vægt på omfan-
get af øvrige retshjælpstilbud i det pågældende geografiske om-
råde, jf. tilskudsbekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Såfremt Civilstyrelsen vurderer, at der allerede eksisterer til-
strækkelige retshjælpstilbud i det pågældende område, kan Ci-
vilstyrelsen således meddele afslag på ansøgning om tilskud.
Civilstyrelsen har på tilsvarende vis meddelt afslag på ansøg-
ning om tilskud til telefonisk retshjælp, hvor det er Civilstyrel-
sens vurdering, at der i forvejen eksisterer tilstrækkelige rets-
hjælpstilbud, som yder telefonisk rådgivning som en del af de-
res retshjælpstilbud.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 18/11-19 fra Telefonretshjælpen v/Ole Dueholm om retshjælp, til justitsministeren
Civilstyrelsen modtager hvert år ansøgninger om tilskud fra om-
kring 100 retshjælpskontorer og advokatvagter.
Midlerne, som Civilstyrelsen administrerer, hidrører fra en årlig
fast bevilling på finansloven (retshjælpspuljen).
2.
Bevillingen på finansloven udgør i 2019 21,8 mio. kr. Efter
ansøgningsrunden i foråret 2019 udgjorde restbeløbet 432.613
kr.
Civilstyrelsen har efter ansøgningsrundens udløb godkendt og
udbetalt tilskud til et nyt retshjælpskontor samt udbetalt yderli-
gere tilskud til allerede godkendte kontorer på baggrund af ef-
terfølgende ansøgninger og justeringer i retshjælpsinstitutioner-
nes budgetter. Civilstyrelsen har endvidere modtaget tilbagebe-
taling af ikke forbrugte tilskudsmidler fra lukkede retshjælpsin-
stitutioner.
Samlet udgør restbeløbet pr. 9. december 2019 herefter 191.591
kr., dvs. under 1 pct. af bevillingen.”
3