Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2129522_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. december 2019
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2019-0030-3233
1324996
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 433 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om årsagen til omorganisering af politiets telecenter mv., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 433 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren – på baggrund af at der i sommeren 2019 sker
en omorganisering af politiets telecenter, som fjernes fra Natio-
nalt Cyber Crime Center (NC3) og lægges under National Kri-
minalteknisk Center – redegøre for hvad der er årsagen til dette,
og om det sker som en reaktion på det "ledelsesmæssige svigt"
i forbindelse med teledatasagen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, som har oplyst følgende:
”Det fremgår af side 43 i Rigspolitiets og Rigsadvokatens rede-
gørelse om teledata-sagen af den 28. september 2019, at Tele-
centeret organisatorisk med virkning fra den 24. juni 2019 blev
flyttet fra Nationalt Cyber Crime Center (NC3) til Nationalt Kri-
minalteknisk Center (NKC). Samtidig ændredes referencefor-
holdene, således at chefen for NKC fremadrettet skulle referere
til politidirektøren for Politiområdet i sager vedrørende Telecen-
teret.
Derudover blev en vicepolitiinspektør ansat som chef for Tele-
centeret, da politidirektøren ønskede en stærkere lederprofil i
Telecenteret. Samtidig blev der ansat en erfaren projektleder fra
Københavns Politi. Politidirektøren har oplyst, at de bl.a. fik til
opgave at skabe et struktureret overblik over de udfordringer og
unøjagtigheder, som Telecenteret løbende fik indblik i ved den
daglige dialog med politikredsene. Derudover har politidirektø-
ren oplyst, at der var behov for mere struktur ved indsamling og
formidling af konstaterede udfordringer og uhensigtsmæssighe-
der i data, og de to skulle hjælpe centrets medarbejdere til at op-
bygge et sådant struktureret vidensoverblik.
Umiddelbart efter sin tiltrædelse påbegyndte chefen for Tele-
centeret arbejdet med en samlet oversigt over fejlkilder og øv-
rige udfordringer med teledata.
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at overgangen fra NC3 til
NKC endvidere havde til formål at styrke Telecenterets fokus
på og arbejdet med teledata som bevismiddel i dels politiets ef-
terforskning dels den videre behandling af teledata i konkrete
straffesager. Det er Rigspolitiets vurdering at arbejdet med be-
vismidler, bevissikring og håndtering af beviser gennem hele
straffesagskæden bedst kunne sikres i NKC, som dagligt hånd-
terer betydelige mængder bevismateriale.”
2