Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2114969_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. november 2019
EU-retskontoret
Evin Botansen
2019-0030-3222
1321741
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål J
fra Folketingets Retsudvalg stillet den 4. november
2019
Samrådsspørgsmål J:
”Vil ministeren redegøre for de væsentligste punkter på dagsordenen for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. og 3. december 2019?”
Svar:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
[Indledning]
Den 2.-3. december 2019 afholdes der rådsmøde om ret-
lige og indre anliggender i Bruxelles. Udvalget har fået
tilsendt et samlenotat om sagerne på rådsmødet.
Af det første samlenotat, der blev oversendt, fremgik det,
at der var 10 sager på Justitsministeriets område på råds-
mødedagsordenen. Der er sidenhen blevet tilføjet endnu
et dagsordenspunkt om fremtiden for det civilretlige
samarbejde. Et supplerende samlenotat herom er blevet
sendt til udvalget.
Jeg skal i Europaudvalget i morgen. Jeg vil her i Retsud-
valget fremhæve de samme punkter, som jeg vil frem-
hæve over for Europaudvalget.
Nogle af sagerne på rådsmødedagsordenen er omfattet af
retsforbeholdet. Dagsordenen indeholder to forslag til
lovgivning. Der er tale om to ændringsforordninger, der
er omfattet af det danske retsforbehold. I forhold til for-
kyndelsesforordningen, som jeg vil fortælle lidt mere
om, har Danmark dog indgået en parallelaftale med EU.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
De fleste punkter på dagsordenen er politiske drøftelser
eller meningsudvekslinger, statusorienteringer eller ved-
tagelser af rådskonklusioner.
Fra rådsmødedagsordenen vil jeg navnlig fokusere på
dagsordenspunktet om fremtiden for EU’s indre sikker-
hed.
Herudover vil jeg orientere udvalget om forordningen
om forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret indhold
på nettet. Forordningen er ikke på dagsordenen for råds-
mødet, men jeg vil i morgen orientere Europaudvalget
om status i sagen. Den orientering vil jeg også give her i
Retsudvalget.
[Direktivforslag om en fremskyndet udenretlig meka-
nisme for fyldestgørelse af sikkerhedsstillelser]
[Indledning]
Jeg vil starte med at orientere om en sag, som jeg i mor-
gen skal forelægge for Europaudvalget med henblik på
forhandlingsoplæg, selv om sagen ikke er på dagsorde-
nen for det kommende rådsmøde.
Det drejer sig om et direktivforslag om en fremskyndet
udenretlig mekanisme for fyldestgørelse af sikkerheds-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
stillelser
det såkaldte AECE-direktiv [udtales ÆIS].
Direktivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.
Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sagen.
[Forløbet i sagen]
Der er tale om en sag med en ikke helt ukompliceret for-
historie, som jeg vil indlede med at ridse op.
Kommissionen fremsatte i foråret 2018 et direktivforslag
om kreditservicevirksomheder, kreditkøbere og realise-
ring af sikkerhedsstillelse. Formålet med forslaget var at
nedbringe mængden af misligholdte lån i EU. Mislig-
holdte lån blev i forbindelse med finanskrisen et problem
i nogle europæiske lande.
Dette direktivforslag blev efterfølgende delt i to selv-
stændige direktivforslag. Det ene forslag er det, vi drøf-
ter i dag.
Det har under forhandlingerne om direktivforslaget væ-
ret forventningen, at forslaget skulle behandles på et rå-
dsmøde i december med henblik at opnå enighed om at
indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om for-
slaget.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Men efterfølgende har det finske formandskab besluttet,
at sagen i stedet skulle behandles på et møde blandt EU-
ambassadørerne i Coreper den 27. november 2019.
På mødet i Coreper var der enighed om at give Rådet
mandat til at indlede forhandlinger med Europa-Parla-
mentet.
Det har ikke været muligt at indhente mandat fra Euro-
paudvalget i sagen forud for mødet i Coreper. Derfor
blev det desværre nødvendigt fra dansk side at tage et
parlamentarisk forbehold på Coreper-mødet, hvor det
blev besluttet at indlede forhandlinger med Europa-Par-
lamentet om forslaget.
Sagen forelægges Europaudvalget i morgen med henblik
på forhandlingsoplæg, så det parlamentariske forbehold
forhåbentligt kan blive hævet.
[Indholdet af direktivet]
Forud for mødet i Coreper har formandskabet fremlagt et
kompromisforslag til direktivet, der skal danne grundlag
for de kommende forhandlinger med Europa-Parlamen-
tet.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Det centrale i forslaget er, at man i låneforhold mellem
et kreditinstitut og en erhvervsdrivende vil kunne aftale,
at långiveren kan realisere et aktiv (f.eks. et køretøj eller
en erhvervsejendom), som er stillet til sikkerhed for lå-
net, hvis skyldneren misligholder låneaftalen, f.eks. ikke
afdrager til tiden. En sådan aftale vil udgøre et grundlag
for tvangsfuldbyrdelse, når aftalen opfylder nogle nær-
mere betingelser.
Kompromisforslaget overlader det til en vis grad til med-
lemsstaterne, hvordan de ønsker at gennemføre direkti-
vet.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at långive-
ren kan fuldbyrde sikkerhedsstillelsen, hvis skyldneren
misligholder låneaftalen. Det kan enten ske ved at sætte
aktivet på tvangsauktion uden forudgående udlæg, eller
ved at ejerskabet over aktivet overgår til långiveren.
Medlemsstaterne kan efter forslaget beslutte, om én eller
begge metoder skal implementeres i national ret.
Medlemsstaterne kan dermed også vælge alene at give
mulighed for indenretlig fuldbyrdelse ved en tvangsauk-
tion uden forudgående udlæg.
[Regeringens holdning og forhandlingsoplægget]
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Regeringen ser ikke noget behov for at indføre et nyt
værktøj til at inddrive gæld, idet vi i Danmark allerede
har et velfungerende system til at håndtere misligholdt
gæld.
Danmark er således som flere andre medlemslande til-
freds med sit nuværende nationale inddrivelsessystem.
I forhandlingerne om et kompromisforslag til Kommis-
sionens oprindelige forslag har det derfor været vigtigt
for Danmark [og flere andre lande], at reglerne i direkti-
vet kan fungere sammen med de nationale inddrivelses-
systemer.
Regeringen kan acceptere formandskabets kompromis-
forslag.
Det skyldes, at kompromisforslaget er mindre indgri-
bende i national ret end Kommissionens oprindelige for-
slag. Kompromisforslaget giver nemlig medlemsstaterne
en højere grad af valgfrihed i forhold til, hvordan AECE
skal indføres i national ret.
Direktivforslaget forventes at medføre behov for lovæn-
dringer, da der efter gældende dansk ret som udgangs-
punkt ikke er mulighed for tvangsauktion uden forudgå-
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
ende udlæg. Både udlæg og tvangsauktion foregår i dag
i Danmark i fogedretten, så hvis Danmark vælger at im-
plementere direktivet ved alene at give adgang til tvangs-
auktion, vil fuldbyrdelsen stadig være indenretlig. Der vil
imidlertid være den forskel, at der i AECE-sager ikke vil
være krav om, at långiver henvender sig til fogedretten
to gange, først med en udlægsbegæring og dernæst – hvis
fogedretten imødekommer udlægsbegæringen – med en
tvangsauktionsbegæring. I AECE-sager vil långiveren
direkte kunne anmode om tvangsauktion.
Der er bred opbakning til det foreliggende kompromis-
forslag blandt medlemsstaterne.
På den baggrund vil jeg i morgen søge Europaudvalgets
opbakning til, at man fra dansk side accepterer det fore-
liggende kompromisforslag eller det kompromis, som
Rådet med Europa-Parlamentet kan opnå enighed om in-
den for rammerne af regeringens generelle holdning
[som beskrevet i det samlenotat om sagen, der er sendt til
udvalget.]
[Dagsordenspunkt 3 - Forordningsforslag om æn-
dring af forkyndelsesforordningen]
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Dagsordenspunkt 3 er et ændringsforslag til forkyndel-
sesforordningen, som er på dagsordenen for rådsmødet
med henblik på generel indstilling.
Som nævnt er forkyndelsesforordningen omfattet af det
danske retsforbehold, men Danmark har indgået en pa-
rallelaftale med EU, så reglerne i forordningen gælder
mellem Danmark og de øvrige medlemsstater på et mel-
lemstatsligt grundlag. Danmark kan beslutte, at det
samme skal gælde for ændringen af forordningen.
De foreslåede ændringer af forordningen har helt over-
vejende teknisk karakter og vedrører nye, forbedrede for-
kyndelsesmetoder, herunder digitaliseringsforslag.
Ændringsforslaget har generelt til formål at forbedre ef-
fektiviteten af de eksisterende forkyndelsesmetoder i sa-
ger omfattet af forkyndelsesforordningen. Det foreslås i
den forbindelse, at der fastsættes regler om, at kommuni-
kation og udveksling af dokumenter mellem afsendende
og modtagende myndigheder som udgangspunkt skal ske
elektronisk.
Med forslaget suppleres desuden de eksisterende forkyn-
delsesmetoder med en alternativ elektronisk metode til at
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
foretage grænseoverskridende forkyndelse af dokumen-
ter.
[Dagsordenens punkt 2 - Fremtiden for EU’s interne
sikkerhed]
[Indledning]
Dagsordenspunkt 2 handler om fremtiden for EU’s in-
terne sikkerhed. Der er lagt op til en bred politisk drøf-
telse af flere spørgsmål knyttet til EU’s interne sikker-
hed, herunder bl.a. nye kommunikationsnetværker –
f.eks. udrulningen af 5G-netværket – og desinformation.
Jeg ser frem til den drøftelse. For EU’s interne sikkerhed
handler også om Danmarks sikkerhed og tryghed. Og
som justitsminister har jeg som erklæret mål at dansker-
nes skal være trygge og sikre.
[Udrulning af 5G]
I forhold til udbredelsen af 5G-netværk i Danmark og de
øvrige medlemsstater er den proces forbundet med en
række potentielle problemstillinger, som kan få betyd-
ning for politiets muligheder for at efterforske.
Det drejer sig bl.a. om yderligere brug af kryptering og
en ny teknisk indretning af netværket, som muligt kan få
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
negativ indflydelse på politiets muligheder for eksempel-
vis at lave indgreb i meddelelseshemmeligheden.
På europæisk plan er der iværksat et arbejde med at eva-
luere de europæiske risici, som er forbundet med udrul-
ningen af 5G. Herefter vil Kommissionen kunne udar-
bejde en værktøjskasse for, hvordan man konkret hånd-
terer problemer med udrulningen.
Det er dog vigtigt at understrege, at der endnu ikke er
fuldstændig klarhed over, hvordan 5G-netværket præcist
bliver implementeret i Danmark og de øvrige medlems-
stater. Derfor er det på nuværende tidspunkt også uvist,
hvilke af de nævnte problemer – hvis nogen – udrulnin-
gen af 5G-netværk i Danmark konkret vil medføre.
Fra dansk side skal vi have fokus på eventuelle problem-
stillinger.
Det skal overordnet sikres, at teleselskaberne fortsat skal
gøre det muligt for de retshåndhævende myndigheder at
foretage lovlige aflytninger i overensstemmelse med de
gældende regler i teleloven.
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Rigspolitiet vil desuden drøfte spørgsmålet om teleudby-
dernes levering af data fra 5G-netværket i Rigspolitiets
Telebrancheforum.
Rigspolitiet har endvidere oprettet en ”task force”, hvor
arbejdet med at adressere konsekvenserne af udrulningen
af 5G er forankret.
Samlet set er det således afgørende for regeringen, at der
er fokus på området både nationalt og i EU-regi for at
sikre, at udrulning af 5G-netværk ikke kommer til at på-
virke politiets efterforskningsmuligheder.
[Påvirkning]
Påvirkningskampagner, som vi de senere år har oplevet
en stigende trussel fra, kan være med til at udfordre vo-
res fælles tryghed og sikkerhed.
Formålet med påvirkningskampagner er at misinformere
og underminere tilliden til vores demokrati og samfunds-
bærende institutioner. Men det handler i høj grad også
om at svække tilliden til sammenhængskraften i vores
samfund – og til hinanden.
Truslen fra påvirkningskampagner er derfor noget, rege-
ringen er meget opmærksom på – og tager alvorligt. Hel-
digvis er vi også godt rustede til at imødegå den slags
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
trusler, da der allerede er gennemført en række tiltag,
som til sammen gør, at vi som samfund i dag er langt
mere modstandsdygtige.
Udfordringen med påvirkningskampagner og andre så-
kaldte hybride trusler står Danmark dog langt fra alene
med. Omfanget og karakteren af truslen nødvendiggør et
stærkt samarbejde med tæt koordination på tværs af EU-
medlemsstaterne. Og der foregår inden for EU i dag en
løbende koordinering og vidensdeling på området. Det
samarbejde skal vi sørge for at fastholde og udbygge.
[Forslag til forordning om forebyggelse af udbredel-
sen af terrorrelateret indhold på internettet]
[Indledning]
Her til sidst vil jeg komme ind på forordningsforslaget
om forebyggelse af udbredelsen af terrorrelateret indhold
på nettet. Forslaget var tidligere på dagsordenen for det
kommende rådsmøde med henblik på en politisk drøf-
telse.
Formandskabet har imidlertid besluttet at fjerne punktet
fra dagsordenen og forventer i stedet at give en status på
forhandlingerne om forordningsforslaget.
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Forordningsforslaget blev drøftet i Europaudvalget forud
for rådsmødet den 6.-7. december 2018, hvor forslaget
blev forelagt Europaudvalget til forhandlingsoplæg.
Udvalget blev i den forbindelse orienteret om, at dele af
forordningsforslaget rejser spørgsmål i forhold til grund-
loven. Den daværende regering var overordnet set posi-
tiv over for forslaget, men lagde afgørende vægt på, at
grundlovsproblemet bliver løst.
Selv om forordningsforslaget ikke længere er på dagsor-
denen for det kommende rådsmøde, vil jeg alligevel be-
nytte lejligheden i morgen til at orientere Europaudval-
get om status i sagen.
Den orientering vil jeg også give Retsudvalget i dag.
[Internettets betydning i forhold til terror]
Jeg vil indlede med at understrege, at internettet og de
sociale medier spiller en vigtig rolle, når det kommer til
terrorisme.
Vi har i den seneste tid set eksempler på, at terrorrelate-
ret indhold kan sprede sig skræmmende hurtigt på inter-
nettet. Det var f.eks. tilfældet med angrebet i Christ-
church i New Zealand, hvor gerningsmanden live-strea-
mede angrebet på Facebook.
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Herudover kan terrorrelateret indhold på internettet an-
vendes til både radikalisering og rekruttering, hvilket i
værste fald kan føre til nye terrorangreb. For eksempel
har terrorrelateret materiale på internettet haft stor betyd-
ning i forhold til at radikalisere og inspirere såkaldte ”en-
somme ulve” til at udføre terrorangreb.
Udbredelsen af terrorrelateret indhold på internettet er i
sagens natur et grænseoverskridende problem, og rege-
ringen støtter forordningsforslaget, fordi det styrker EU-
samarbejdet på området.
De initiativer, der på nuværende tidspunkt er iværksat på
EU-niveau med henblik på at begrænse omfanget af ter-
rorrelateret materiale på internettet, er baseret på frivil-
lighed.
Det er regeringens vurdering, at forordningsforslaget kan
medvirke til at styrke og supplere den fælles og frivillige
indsats, der allerede er iværksat på dette område, og give
os et værdifuldt redskab i kampen mod terrorisme.
[Nærmere om forordningsforslaget]
Forordningsforslaget har til formål at forebygge, at terr-
orrelateret indhold bliver spredt på nettet. Der er alene
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
2114969_0016.png
tale om terrorrelateret indhold
og altså ikke f.eks. ha-
defulde ytringer.
De væsentligste elementer i forslaget er, at en kompetent
national myndighed får beføjelse til at give hostingtjene-
steydere påbud om at fjerne terrorrelateret indhold, som
opbevares hos den pågældende. Materialet skal fjernes
inden for en time efter, at hostingtjenesteyderen har mod-
taget påbuddet.
Herudover kan de kompetente nationale myndigheder
sende indberetninger til hostingtjenesteydere med hen-
blik på, at hostingtjenesteyderen frivilligt kan fjerne ind-
hold, som kan være terrorrelateret.
Forslaget indebærer også, at hostingtjenesteydere skal
træffe det, der hedder proaktive foranstaltninger, hvis der
er en reel risiko for, at der udbredes terrorrelateret ind-
hold på platformen.
Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis hostingtjene-
steyderen har modtaget en eller flere indberetninger eller
påbud om fjernelse.
Forslaget giver endvidere mulighed for, at en kompetent
myndighed under visse betingelser kan pålægge en
16
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
hostingtjenesteyder at foretage yderligere proaktive for-
anstaltninger, hvis den kompetente myndighed mener, at
de proaktive foranstaltninger, som hostingtjenesteyderen
har iværksat, er utilstrækkelige.
Regeringen støtter overordnet op om forslaget.
[Grundlovsproblemet]
Men dele af forordningsforslaget rejser spørgsmål i for-
hold til grundloven.
Forordningsforslaget indebærer, at en kompetent myn-
dighed i en anden medlemsstat kan sende et påbud om
fjernelse og indberetninger til en dansk hostingtjenestey-
der.
Et påbud eller en indberetning vil få bindende virkning
over for den danske hostingtjenesteyder.
Efter statsretten anses danske myndigheder som ud-
gangspunkt for at være enekompetente til at udøve myn-
dighedsbeføjelser inden for det danske territorium. Det
følger af det såkaldte uskrevne grundlovsforbud. Befø-
jelserne kan efter grundlovens § 20 overlades til mellem-
folkelige myndigheder
som f.eks. EU
men altså ikke
til andre stater.
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
På rådsmødet den 6.-7. december 2018 vedtog Rådet sin
generelle indstilling til forslaget. Danmark stemte
pga.
grundlovsproblemet
imod forslaget og fremsatte under
rådsmødet en erklæring med et ændringsforslag, der ta-
ger højde for den danske situation. Forslaget indebærer,
at påbud og indberetninger til danske hostingtjenestey-
dere vil skulle sendes til en dansk myndighed, der straks
videresender
påbuddet
eller
indberetningen
til
hostingtjenesteyderen.
[Arbejdet med at finde en løsning]
Trilogforhandlingerne mellem Rådet, Parlamentet og
Kommissionen blev indledt i oktober 2019, og Justitsmi-
nisteriet har arbejdet for, at det danske løsningsforslag
bliver indarbejdet i selve retsakten under forhandlin-
gerne.
Det er imidlertid Justitsministeriets og Udenrigsministe-
riets vurdering, at det kan blive meget vanskeligt at få til-
føjet den foreslåede danske ændring til retsakten på dette
stadie i forhandlingerne. Derfor arbejdes der hårdt på at
forhandle en anden løsning på plads.
Denne løsning vil ikke kræve en ændring af selve forord-
ningsteksten, men vil bygge på en fælles forståelse mel-
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
lem Danmark og Kommissionen om, hvordan reglerne
vil blive anvendt i Danmark.
Løsningsmodellen går grundlæggende ud på det samme
som det forslag, Danmark fremsatte under behandlingen
af forslaget på rådsmødet i december 2018 – nemlig at
påbud og indberetninger vil skulle sendes til en dansk
myndighed, der straks videresender til den danske
hostingtjenesteyder.
Formen er ikke afgørende. Det vigtigste er, at vi kommer
i mål med en god løsning, der ikke forsinker fjernelsen
af terrorrelateret indhold i Danmark, og som er i overens-
stemmelse med grundloven.
For det er naturligvis af afgørende betydning, at proble-
met i forhold til det uskrevne grundlovsforbud bliver løst,
og det tager jeg meget alvorligt.
I forbindelse med det kommende rådsmøde vil Danmark
igen gøre opmærksom på problemet med henblik på at
opnå enighed om en løsning, der på en og samme tid
respekterer vores grundlov og er et stærkt og værdifuldt
redskab i kampen mod terrorisme.
[Afslutning]
19
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 om RIA rådsmødet den 2.-3. december 2019,til justitsministeren
Jeg står naturligvis klar til at besvare de spørgsmål, som
udvalget måtte have.
Tak for ordet.
20