Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2116197_0001.png
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Pernille Østergaard
2019-0035-0111
1255872
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmålene
G–H
fra Folketingets Retsudvalg stillet den 4. oktober
2019
Samrådsspørgsmål G:
”Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren mener, at offentlighed,
domstole og advokater burde have været orienteret om de mangelfulde te-
ledata set i forhold til de datoer, hvor Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Ju-
stitsministeriets departement ifølge redegørelsen fik kendskab til sagen?
Samrådsspørgsmål H:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til, at udskrivelsen af Folketings-
valget har bevirket passivitet hos departementet i forhold til håndtering af
teledata-sagen og dermed potentielt ladet hensynet til valget og den nye re-
gering gå forud for retssikkerheden?
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Rosa Lund (EL) og Kristian Hegaard (RV).
Svar:
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i dag.
Lad mig starte med at understrege, at teledata-sagen er
en meget alvorlig sag.
Tilliden til vores retssystem hviler på, at skyldige bliver
draget til ansvar, og at uskyldige ikke bliver dømt.
Derfor er det afgørende, at vi kan regne med, at myndig-
hederne sikrer, at alle aktørerne i straffesagskæden ken-
der de eventuelle fejl og usikkerheder, der kan være ved
de efterforskningsmidler og beviser, der bruges i straf-
fesager.
Det kræver, at myndighederne reagerer hurtigt og træf-
sikkert, når man bliver opmærksomme på fejl ved et ef-
terforskningsmiddel eller et bevis.
Det er ikke sket i denne sag.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
Myndighedernes redegørelser i sagen – som jeg vil
komme nærmere ind på om et øjeblik – viser alt i alt et
meget uskønt forløb, som potentielt har haft konsekven-
ser for tilliden til retssystemet. Det tager jeg som justits-
minister meget alvorligt.
Derfor har jeg udtalt skarp kritik på baggrund af redegø-
relserne i sagen.
[Myndighedernes redegørelser]
Rigspolitichefen og rigsadvokaten samt Justitsministeri-
ets departement har afleveret nogle omfattende og detal-
jerede redegørelser for forløbet i teledata-sagen, som jeg
oversendte til Retsudvalget den 3. oktober 2019.
[Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse]
For så vidt angår rigspolitichefens og rigsadvokatens re-
degørelse viser denne kort fortalt, at der er tre meget væ-
sentlige kritikpunkter:
For det første
har der i en årrække været fejl i Rigspoli-
tiets konvertering af teledata.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
For det andet
har Rigspolitiet haft en utilstrækkelig kva-
litetskontrol med teledata, og der har ikke været doku-
mentation af og opfølgning på fejl.
Dét har betydet, at der ikke systematisk er blevet orien-
teret om kendte fejl og risici i teledata til de øvrige aktø-
rer i straffesagskæden.
For det tredje
har der igennem flere år været et utilstræk-
keligt ledelsesmæssigt fokus på Rigspolitiets Telecenter.
Samlet set har disse tre forhold betydet, at der over en år-
række har været fejl i – og risici ved – brug af teledata,
der anvendes i straffesager. Og disse fejl og risici har
ikke været kendt blandt efterforskere, anklagere, forsva-
rere og dommere.
Det står for mig som det væsentligste kritikpunkt i tele-
data-sagen.
Redegørelsen peger samtidig på flere årsager til, hvorfor
der gik så lang tid med at afdække og forstå omfanget og
konsekvenserne af fejlene, efter Rigspolitiets ledelse i
foråret blev opmærksom på, at der kunne være en syste-
matisk fejl i konverteringen af teledata.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
Det handler bl.a. om, at der – som jeg netop har været
inde på – ikke har været en struktureret dokumentation
af og opfølgning på indmeldte fejl. Det har både været
tilfældet for Telecenteret, Rigspolitiet og politikredsene.
Og det handler om, at man hos Rigspolitiet for længe har
haft fokus på den tekniske afdækning af problemet og de
mulige konsekvenser for politiets efterforskning.
Rigspolitichefen har selv udtalt, at Rigspolitiets håndte-
ring af teledata har været særdeles utilfredsstillende, og
at det er dybt beklageligt. Det er jeg enig i. Og jeg har
derfor rettet en skarp kritik mod Rigspolitiet.
***
Det er rigsadvokatens erkendelse i redegørelsen, at an-
klagemyndigheden på et tidligere tidspunkt burde have
sikret, at forsvarerne og domstolene blev orienteret.
Jeg finder det utilfredsstillende, at anklagemyndigheden
ikke tidligere i forløbet indser rækkevidden af de retssik-
kerhedsmæssige konsekvenser af teledata-sagen og tager
de nødvendige tiltag, herunder i forhold til de verserende
sager.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
Det skal særligt ses i lyset af, at anklagemyndigheden har
ansvar for legalitets- og kvalitetskontrol i straffesager, og
at det netop derfor er en central del af Rigsadvokatens
funktion at være opmærksom på den slags konsekvenser.
Det medvirker til, at der går alt for lang tid, før forsva-
rerne og domstolene orienteres om it-fejlen.
Jeg har dog noteret mig, at Rigsadvokaten i maj måned
forsøger at skabe fremdrift i sagen på det foreliggende
grundlag med henblik på orientering af forsvarerne og
domstolene.
Jeg finder det imidlertid utilfredsstillende, at Rigsadvo-
katen heller ikke på dette tidspunkt indser, at det er afgø-
rende, at orienteringen sker hurtigere af retssikkerheds-
mæssige hensyn. Jeg har derfor også rettet kritik mod
Rigsadvokaten.
[Redegørelsen for så vidt angår forløbet i Justitsmini-
steriets departement]
Det fremgår af redegørelserne, at forklaringerne fra poli-
tidirektøren i Rigspolitiet på nogle punkter er forskellig
fra departementets, Rigsadvokatens og det øvrige Rigs-
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
2116197_0007.png
politis udlægning af forløbet i teledata-sagen. Det er der
jo redegjort meget grundig for.
Men det rokker ikke ved, at det er rigspolitichefens og
rigsadvokatens konklusion i sagen, at de første oriente-
ringer af Justitsministeriets departement fra Rigspolitiets
side ikke var fyldestgørende eller entydige, da der her
bl.a. ikke var overblik over problemets omfang og de mu-
lige konsekvenser.
Rigspolitichefen har også oprigtigt beklaget dette.
Jeg finder det samtidig beklageligt, at departementet ikke
på et tidligere tidspunkt udviste større initiativ i forhold
til at sikre tilstrækkelig fremdrift i myndighedernes af-
klaring af sagen.
Jeg finder også, at departementet på et tidligere tidspunkt
burde have taget direkte kontakt til Rigsadvokaten i ste-
det for alene at basere sig på oplysninger fra Rigspolitiet.
Jeg vil dog understrege, at jeg ikke har grund til at tro, at
man i departementet har haft et ønske om at hemmelig-
holde noget. Tværtimod.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
Hvis departementet havde vidst, hvad man ved i dag, så
er det også min forventning, at sagen var blevet håndte-
ret anderledes.
Og jeg tror, at det er vigtigt for os alle at huske, at man
ikke kan vurdere forløbet i departementet i forbindelse
med Rigspolitiets første mangelfulde orienteringer ud fra
det, vi i dag ved om sagens rette omfang og karakter.
Det er en sag, hvis kompleksitet og omfang forstås en hel
del bedre baglæns end forlæns.
Jeg tror, at departementets ageren skal ses i lyset af disse
mangelfulde orienteringer.
Når det så er sagt, så finder jeg det som sagt beklageligt,
at departementet ikke udviste større initiativ i forhold til
at sikre tilstrækkelig fremdrift i myndighedernes afkla-
ring af sagen.
Det forløb forventer jeg, at departementet lærer af. Det
har jeg udtrykt meget klart og også oplyst i mit brev til
Folketinget af 3. oktober 2019.
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
[Betydningen af udskrivelsen af folketingsvalg]
Jeg bliver spurgt om, hvilken betydning udskrivelsen af
Folketingsvalg efter min mening har haft for departe-
mentets håndtering af sagen.
Det fremgår af departementets redegørelse, at afdelings-
chefen i Politi- og Strafferetsafdelingen på et møde med
Rigspolitiet den 26. april 2019 tilkendegav, at en even-
tuel valgudskrivelse – der som bekendt skete den 7. maj
2019 – ville få betydning for departementet, da departe-
mentet efter en valgudskrivelse vil agere som et forret-
ningsministerium.
Afdelingschefen tilkendegav også på mødet, at Rigspoli-
tiet og Rigsadvokaten kunne fortsætte arbejdet med sa-
gen uafhængigt af en eventuel valgudskrivelse.
Og det gjorde Rigspolitiet og Rigsadvokaten også. Det
fremgår af klart af myndighedernes redegørelse at arbej-
det med sagen fortsatte under valgperioden.
Departementets redegørelse viser, at departementet udvi-
ste tilbageholdenhed i forhold til den politiske og medie-
mæssige håndtering, efter departementet den 4. juni 2019
blev orienteret af Rigspolitiet om status i sagen.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
2116197_0010.png
Og her skal man jo huske, at Rigspolitiet og Rigsadvoka-
ten på det tidspunkt havde oplyst, at it-fejlen var rettet,
og at myndighederne havde besluttet at foretage en fuld-
stændig manuel sagsgennemgang, og at denne frem-
gangsmåde inden for få dage ville blive drøftet på mødet
i kontaktudvalget mellem Rigsadvokaten og forsvarerne.
Efter min opfattelse giver myndighedernes redegørelser
i sagen ikke grundlag for at antage, at valgudskrivelsen
har haft betydning for forløbet – ud over den tilbagehol-
denhed, som departementet efter valgudskrivelsen måtte
udvise i forhold til den politiske og mediemæssige hånd-
tering.
Når der er udskrevet folketingsvalg, er det min klare
holdning, at et departement skal afvente en efterfølgende
regeringsdannelse – og ikke begynde håndteringen af den
politiske og mediemæssige side af en sag.
Det er afgørende for, at en kommende minister selv kan
tage stilling til sagen, herunder til håndtering af sagen i
forhold til Folketinget.
Men igen er det vigtigt at fremhæve, at Rigspolitiet og
Rigsadvokaten under valgperioden arbejdede videre med
sagen.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
[Opsummering]
Hvis jeg skal opsummere:
Som jeg også sagde indledningsvist, så viser redegørel-
serne alt i alt et meget uskønt forløb, som potentielt har
haft konsekvenser for tilliden til vores retssamfund. Det
tager jeg meget alvorligt.
Kritikken, som jeg har udtalt i anledning af sagen, har
derfor været skarp – men berettiget.
Nu handler det for mig at se om at se fremad og finde løs-
ninger.
Jeg er
for det første
meget optaget af den bagudrettede
sagsgennemgang. Det er vigtigt for mig, at der hurtigst
muligt sker en afklaring af, om de fejl, fejlkilder og usik-
kerheder, som er identificeret i den uafhængige konsu-
lentundersøgelse, har haft betydning i konkrete straffesa-
ger.
Som jeg oplyste Folketinget den 8. november 2019 [i for-
bindelse med min besvarelse af spørgsmål nr. 55 fra
Retsudvalget] har myndighederne – efter drøftelse med
den uafhængige kontrol- og styregruppe – besluttet at op-
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
prioritere sagsgennemgangen ved at nedsætte en særlig
Task Force. Dette sker for at styrke både effektiviteten
og kvaliteten i arbejdet med gennemgangen af sagerne.
Rigsadvokaten har oplyst, at det er målet, at sagsgennem-
gangen gennemføres hurtigst muligt og så vidt muligt
færdiggøres i løbet af 2020. Det er dog ikke muligt præ-
cist at angive, hvornår arbejdet vil kunne være endeligt
afsluttet.
Rigsadvokaten har også oplyst, at der ind til videre ikke
er identificeret sager, hvor der har været grundlag for at
anmode Den Særlige Klageret om genoptagelse.
For det andet
er jeg meget optaget af, at vi hurtigst mu-
ligt får implementeret de 16 tiltag, som jeg tidligere har
oplyst Folketinget om. Tiltagene skal samlet set med-
virke til at genskabe tilliden til retssamfundet og til at for-
hindre, at en lignende situation kan opstå igen.
De 16 tiltag omfatter 12 tiltag, som rigspolitichefen og
rigsadvokaten har anbefalet i en samlet handlingsplan, og
som specifikt omhandler brugen af teledata.
Jeg har derudover taget fire yderligere tiltag, som har et
mere bredt sigte, som kort skitseret drejer sig om:
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om ministerens talepapir fra mødet den 28/11-19 2019 om teledata-sagen, til justitsministeren
- Etablering af et nyt uafhængigt tilsyn med tekniske
efterforskningsmidler og beviser hos politiet.
- En kuglegravning af politiets og anklagemyndighe-
dens it-systemer.
- En grundlæggende organisationsændring af Rigs-
politiet, så vi får et nyt Rigspoliti.
- Og så er der tiltaget om, at hele Justitsministeriets
koncern skal drage lære af teledata-sagen. Jeg har
brug for at sikre en kultur hos mine myndigheder,
hvor fejl uden frygt bringes åbent frem. Det er vig-
tigt for mig, at myndighederne skal blive ved med
at have fokus på at udvikle sig på dette punkt.
[Afslutning]
Som jeg oplyste i mit brev af 3. oktober 2019 vil jeg ori-
entere Retsudvalget om en status for implementeringen
af tiltagene inden årets udgang.
Tak for ordet.
13