Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2128422_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. december 2019
Internationalt Politikon-
tor
Anders Høgh Andreasen
2019-0030-3199
1316942
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 411 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om ministeren kan redegøre for forskelle og ligheder mellem grænsekontrollen mellem Danmark og Tyskland henholdsvis mellem Danmark og Sverige, til justitsministeren
2128422_0002.png
Spørgsmål nr. 411 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 19. november
2019 om bombesprængninger og bilafbrændinger m.v. i Køben-
havn redegøre for forskelle og ligheder mellem grænsekontrol-
len mellem Danmark og Tyskland henholdsvis mellem Dan-
mark og Sverige, herunder ift intensitet, mandskabsforbrug,
sammensætning af dette samt de tekniske redskaber, der er til
rådighed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet kan oplyse, at dansk politi siden den 4. januar
2016 har udført midlertidig grænsekontrol ved Danmarks græn-
ser mod Tyskland. Grænsekontrollen mod Tyskland er primært
rettet mod den alvorlige terrortrussel, der er i forhold til Dan-
mark bl.a. i lyset af migrationssituationen.
Grænsekontrollen udføres på landegrænsen (den grønne
grænse) samt i forhold til færgerne fra Puttgarden og Rostock
(den blå grænse). Herudover er der siden marts 2016 foretaget
kontrol i forhold til en færgeoverfart fra Sassnitz til Rønne.
Ved den grønne grænse er politiet til stede døgnet rundt ved
grænseovergangene i Kruså, Padborg og Frøslev. De øvrige
grænseovergange ved den grønne grænse kontrolleres periodisk
af såkaldte sektorpatruljer, der døgnet rundt patruljerer i baglan-
det.
Ved den blå grænse er politiet til stede i Rødbyhavn døgnet
rundt, og politiet tilstræber i videst muligt omfang også at være
til stede ved samtlige færgeankomster fra Tyskland til Gedser.
På Bornholm er politiet alene til stede i Rønne Havn med hen-
blik på grænsekontrol ved færgeankomster fra Tyskland.
Kontrollen gennemføres som en stikprøvevis grænsekontrol af
trafikanter, som passerer grænsen.
Både ved den grønne og den blå grænse varetages grænsekon-
trollen af politiet, herunder af politikadetter og med assistance
fra forsvaret samt Hjemmeværnet, og samlet set anvendes der
omkring 423 årsværk til indsatsen i 2019
1
. Heraf udgør politiets
indsats omkring 210 årsværk, mens bistanden fra Hjemmevær-
1
Det bemærkes, at grænsekontrollen i Rønne Havn ikke indgår i ressourceopgørelsen, men at res-
sourceforbruget skønnes at udgøre ca. 1 politiårsværk.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om ministeren kan redegøre for forskelle og ligheder mellem grænsekontrollen mellem Danmark og Tyskland henholdsvis mellem Danmark og Sverige, til justitsministeren
net og forsvaret udgør henholdsvis ca. 89 årsværk og ca. 123
årsværk i 2019.
Årsværkopgørelsen er baseret på Rigspolitiets opgørelse af den
effektive tid, der er anvendt til grænsekontrollen for så vidt an-
går politibetjente, politikadetter samt personale fra Hjemmevær-
net og forsvaret. Opgørelsen omfatter således f.eks. ikke ferie,
sygdom og administration, hvorfor den kan adskille sig fra øv-
rige opgørelser for forsvarets og Hjemmeværnets tidsforbrug i
forbindelse med grænsekontrollen. Hjemmeværnet bistod deru-
dover med frivillige hjemmeværnsfolk i 1. halvår 2016, ligesom
Hjemmeværnets fly og skibe har støttet politiet i forbindelse
med varetagelse af grænsekontrollen. Timerne anvendt hertil er
ligeledes ikke medregnet i opgørelsen.
I 2020 er det forventningen på det nuværende grundlag, at græn-
seindsatsen mod Tyskland samlet set bemandes med omkring
429 årsværk. Forudsætningen for antallet af årsværk afviger fra
det nuværende niveau, idet det for 2020 er forudsat, at politika-
detterne udgør en større del af den samlede bemanding i takt
med, at disse færdiguddannes. Dette vil medføre, at der i 2020
anvendes færre politiårsværk men flere kadetter. I alt forventes
politiets indsats i 2020 at udgøre 216 årsværk. Derudover er det
forudsat, at Hjemmeværnet og forsvaret bidrager ved grænse-
kontrollen i 2020 svarende til det nuværende niveau.
2.
Politiet har herudover som led i en styrket beskyttelse af
grænsen mod Sverige gennemført midlertidig grænsekontrol
mod Sverige siden den 12. november 2019 for bl.a. at imødegå
truslen fra alvorlig organiseret kriminalitet.
Grænsekontrollen gennemføres som periodiske, målrettede
kontroller på baggrund af en efterretnings- og analysebaseret
profilering, der udarbejdes af Rigspolitiet. Hvor ofte der vil
være kontrol, vil afhænge af det aktuelle efterretningsbillede og
de lokale forhold og trafikmønstre. Grænsekontrollen gennem-
føres i gennemsnit 1–2 gange ugentligt ved hver af de større
grænseovergange. Der er således ikke faste, døgnbemandede
kontrolforanstaltninger ved grænseovergangene til Sverige, så-
ledes som det er tilfældet ved den midlertidige grænsekontrol
mod Tyskland.
Grænsekontrollen mod Sverige varetages udelukkende af poli-
tiet henset til kontrollens formål. Kontrollen gennemføres såle-
des bl.a. med henblik på at imødegå truslen fra alvorlig organi-
seret kriminalitet.
Der er som udgangspunkt adgang til samme tekniske udstyr i
forbindelse med grænsekontrollen ved grænsen mod Tyskland
og grænsekontrollen ved grænsen mod Sverige. Der vil dog ef-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om ministeren kan redegøre for forskelle og ligheder mellem grænsekontrollen mellem Danmark og Tyskland henholdsvis mellem Danmark og Sverige, til justitsministeren
ter omstændighederne og på baggrund af formålet med kontrol-
len kunne anvendes forskelligt udstyr.
Foruden grænsekontrollen mod Sverige etableres der et nyt cen-
ter i politiet for politisamarbejde og kriminalitetsbekæmpelse i
Øresundsregionen, der skal være et samlende og koordinerende
omdrejningspunkt for indsatsen mod grænseoverskridende kri-
minalitet i regionen, og som skal sikre et tæt og effektivt samar-
bejde med svensk politi.
Samlet set vil den styrkede beskyttelse af grænsen mod Sverige
være fuldt indfaset fra april 2020, hvorefter der i alt anvendes
omkring 161 årsværk til indsatsen mod Sverige. Heraf udgør
indsatsen omkring den midlertidige grænsekontrol ca. 90 års-
værk, hvilket dels består af selve kontrollerne ”på stregen” (ca.
35 årsværk) og dels består af ANPG-patruljering samt en styr-
ket efterforsknings- og efterretningsindsats, som skal danne
grundlag for kontrollerne.”
4