Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2125914_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2019
Økonomikontoret
Jakob Hüttel
2019-0030-3167
1314406
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 375 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om en oversigt over udviklingen i antallet og omfanget af sager hos SØIK og SØIKs økonomiske budget, til justitsministeren
2125914_0002.png
Spørgsmål nr. 375 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren fremsende en oversigt over udviklingen i:
– Antallet og omfanget af sager hos SØIK
– SØIKs økonomiske budget”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”I SØIK’s sagsstyringssystem opgøres sager efter sagstyperne
”mindre sag”, ”stor sag”, ”meget stor sag”. Mindre sager er de-
fineret som sager, der har en forventet sagsbehandlingstid på op
til 90 dage. En meget stor sag er defineret som en sag, der for-
udsætter et omfattende ressourceforbrug fra både efterforskere
og jurister, og som har en forventet sagsbehandlingstid fra an-
meldelse til stillingtagen til tiltalespørgsmålet på over to år. En
stor sag befinder sig i spændet herimellem.
SØIK varetager endvidere behandlingen af særlige internatio-
nale straffesager, herunder navnlig sager om folkedrab, forbry-
delser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og andre alvor-
lige forbrydelser begået i udlandet. Disse sager opgøres særskilt,
da sagsbehandlingen adskiller sig fra de øvrige sager.
Af nedenstående tabel 1 fremgår en oversigt over sagsbehold-
ningen i SØIK de seneste 3 år. Sagsbeholdningen i 2017 og 2018
er opgjort ved udgangen af året. I 2019 er sagsbeholdningen op-
gjort pr. 30. november.
Tabel 1 Sagsbeholdning i antal sager
Sagstype
Mindre sag
Stor sag
2017
24
79
2018
13
115
2019
23
160
20
20
15
Meget stor sag
Internationale
straf-
7
5
5
fesag
130
153
203
Sager i alt
Note: Data opdateret pr. 2. december 2019. Sagsbeholdningen for 2019 er opgjort
pr. 30. november 2019.
Sagsbehandlingstiden af en sag i SØIK beregnes fra tidspunktet
for anmeldelsens modtagelse i SØIK, eller tidspunktet hvor
SØIK af egen drift opstarter en sag, til der træffes en juridisk af-
gørelse i sagen, dvs. når der er taget stilling til et tiltalespørgs-
mål i en sag.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om en oversigt over udviklingen i antallet og omfanget af sager hos SØIK og SØIKs økonomiske budget, til justitsministeren
2125914_0003.png
Af tabel 2 nedenfor fremgår antallet af afgjorte tiltalespørgsmål
i de seneste tre år, mens tabel 3 nedenfor viser de gennemsnit-
lige sagsbehandlingstider for de seneste tre år. Som det fremgår,
er der sket et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra
2017 til 2019, hvilket er resultatet af en øget indsats for at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne. Fra 2018 til 2019 ses en mindre
stigning i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for store sa-
ger, hvilket bl.a. skyldes, at SØIK har haft et større fokus på at
få afsluttet ældre sager.
Tabel 2 Antal afgjorte tiltalespørgsmål i 2017-2019
Sagstype
2017
Mindre sag
Stor sag
Meget stor sag
Int. straffesag
60
60
8
3
Antal afgjorte tiltalespørgsmål
2018
75
74
7
3
159
2019
84
119
8
1
212
I alt
131
Data opdateret pr. 2. december 2019.
Tabel 3 Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for 2017-2019 i
dage
Sagstype
Gns. sagsbehandlingstid fra
anmeldelse til vurdering af tiltalespørgsmål (dage)
2017
Mindre sag
Stor sag
Meget stor sag
192
563
1036
2018
98
295
752
547
2019
56
368
822
308
Int. straffesag
576
Data opdateret pr. 2. december 2019.
Det bemærkes, at opgørelserne i tabel 1-3 er baseret på en ma-
nuel gennemgang af sager i SØIK’s interne sagsstyringssystem,
hvorfor der tages forbehold for eventuelle fejl i forbindelse med
indtastning og udtræk af data. Data er dynamiske, idet der tages
hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer,
nye afgørelser m.v.
SØIK’s budget hører under den Centrale Anklagemyndigheds
bevilling, som fremgår af finansloven på § 11.23.04. Den Cen-
trale Anklagemyndighed. SØIK’s økonomiske ramme de sene-
ste tre år fremgår af tabel 4 nedenfor.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om en oversigt over udviklingen i antallet og omfanget af sager hos SØIK og SØIKs økonomiske budget, til justitsministeren
2125914_0004.png
Tabel 4 Budgetramme for Statsadvokaten for Særlig Øko-
nomisk og International Kriminalitet
Mio. kr. (2019-prisniveau)
Lønsum
Øvrig drift
2017
70,7
7,9
2018
74,0
8,5
2019
96,5
12,2
Samlet budgetramme
78,7
82,5
108,7
SØIK’s budgetramme til øvrig drift omfatter udgifter til revisorer, telefonaflytninger,
tolke, almindeligt kontorhold, tjenesterejser mm. Herudover er der for Den Centrale
Anklagemyndighed på Rigsadvokatens budget driftsomkostninger omkostninger til
it-drift, personaleadministration, internationalt samarbejde, leanopgaver, husleje, ren-
gøring, el, vand og varme, vagt og sikring, afskrivninger, renter mm., som vedrører
SØIK.
Med finansloven for 2020 er § 11.23.04. Den Centrale Ankla-
gemyndighed forhøjet med 16,5 mio. kr. årligt i 2020-2023 til
finansiering af 19 årsværk i SØIK som følge af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om styr-
kelse af indsatsen mod finansiel kriminalitet af 27. marts 2019.
Aftalen er én af flere beslutninger siden efteråret 2018 om at
styrke SØIK. I alt er det siden 2018 besluttet at tilføre SØIK ca.
85 årsværk, heraf 4 årsværk fra Den Centrale Anklagemyndig-
hed. De resterende årsværk finansieres via en omprioritering fra
Rigspolitiet, hvor finansieringen på nuværende tidspunkt sam-
let set er estimeret til ca. 45 mio. kr. Der pågår fortsat rekrutte-
ring af styrkelserne.”
4