Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2124472_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2019
Politikontoret
Ida Sofie Mahneke Jen-
sen
2019-0030-2994
1289157
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 210 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om hvor meget af undervisningen på politiuddannelsen, der drejer sig om den personfarlige kriminalitet, herunder voldtægt, der er blevet beskåret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 210 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er det ministerens og Rigspolitiets vurdering, at nyuddannede
politifolk, der har gennemført den forkortede politiuddannelse,
der indførtes med flerårsaftalen for 2016-19 om politiets og an-
klagemyndighedens økonomi, efter uddannelsen har en tilfreds-
stillende kompetence mht. viden om borgernes grundlovssik-
rede rettigheder, internationale menneskerettighedskonventio-
ner og Danmark som demokratisk retsstat, og er deres kompe-
tence på disse områder på niveau med kompetencen hos de
nyuddannede, der afsluttede den tidligere treårige professions-
bacheloruddannelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at uddannelse i borgernes grundlovs-
sikrede rettigheder indgår som et kerneområde i den indledende
del af uddannelsen, som ikke har været berørt af hverken om-
lægningen af professionsbacheloruddannelsen i 2015/2016 eller
af justeringen af basisuddannelsen i 2018.
Det er derfor Rigspolitiets opfattelse, at de nyuddannede politi-
betjente har tilfredsstillende kompetencer på dette område, og at
kompetencerne fuldt ud er på samme niveau som for de nyud-
dannede betjente, der gennemgik den treårige professionsba-
cheloruddannelse.
Rigspolitiet kan videre oplyse, at uddannelse i internationale
menneskerettighedskonventioner er et område, som de seneste
år har undergået nogle ændringer, der ikke har været betinget af
omlægningerne af politiuddannelsen, men udelukkende er sket
af læringsmæssige årsager.
Ændringerne har medført, at de studerende i højere grad skal
forholde sig reflekterende til menneskerettighedskonventioner
som rammesættende for politiets arbejde, hvilket efter Rigspo-
litiets oplysninger har skabt gode og fagrelevante sammen-
hænge mellem temaet menneskerettigheder og andre uddannel-
seselementer.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at Politiskolen på baggrund
af en evaluering, som blev gennemført af Institut for Menneske-
rettigheder i 2018, har indledt et samarbejde med instituttet for
at styrke inddragelsen af menneskerettighedskonventionerne i
uddannelsen.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om hvor meget af undervisningen på politiuddannelsen, der drejer sig om den personfarlige kriminalitet, herunder voldtægt, der er blevet beskåret, til justitsministeren
Med dette yderligere fagelement i uddannelsen er det Rigspoli-
tiets vurdering, at uddannelsen på såvel videns- som kompeten-
ceniveau giver de nyuddannede politibetjente tilfredsstillende
kompetencer på dette område. Det er også vurderingen, at kom-
petencerne er på niveau med dem, som de nyuddannede be-
tjente, der afsluttede den treårige professionsbacheloruddan-
nelse, har.
Rigspolitiet kan i forbindelse med uddannelsen i ”Danmark som
demokratisk retsstat” oplyse, at der på professionsbachelorud-
dannelsen fandtes et temaforløb med titlen ”Danmark som De-
mokratisk Retsstat”, hvor de studerende lavede en særlig pro-
jektopgave. Temaforløbet udgik af uddannelsen som følge af
uddannelsesomlægningen til den toårige basisuddannelse. Det
faglige indhold af faget ”Danmark som Demokratisk Retsstat”
blev derfor fordelt ud på de relevante temaer, som blev videre-
ført på den toårige uddannelse. Den særlige projektopgave ud-
gik i denne forbindelse.
På den nuværende uddannelse gennemgås det væsentligste fag-
lige indhold fra faget ”Danmark som Demokratisk Retsstat”. De
studerende opnår imidlertid ikke den samme refleksive og ana-
lytiske tilgang til temaet som på professionsbacheloruddannel-
sen, særligt fordi de ikke laver projektopgaven. De nyuddannede
politibetjentes kompetencer på dette specifikke område er der-
for samlet set ikke helt på samme niveau som dem, de nyuddan-
nede betjente på professionsbacheloruddannelse har.
Rigspolitiet skal dog hertil bemærke, at undervisningselemen-
terne fra ”Danmark som Demokratisk Retsstat” indgår i en
række nye sammenhænge i det samlede nye uddannelsesforløb,
hvorved de nyuddannedes kompetencer på dette område alt i alt
vurderes som tilfredsstillende.”
3