Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2112854_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. november 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Pernille Østergaard
2019-0030-3158
1311338
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 369 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om ministerens kommentar til oplysningerne om inkompetent ledelse i artiklen Rigspolitichefen blev advaret om »den absolut ypperste inkompetence« i politiets telecenter allerede i 2010", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 369 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Rigspolitichefen blev ad-
varet om »den absolut ypperste inkompetence« i politiets tele-
center allerede i 2010" fra information.dk 20. november 2019,
herunder redegøre for hvilken viden Rigspolitiet helt konkret
havde om tekniske fejl i teledata tilbage i 2010, og hvordan der
blev ageret herpå?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der i en årrække har været fejl i Rigs-
politiets konvertering af teledata, jf. også ”Rigspolitichefens og
rigsadvokatens overvejelser og nye tiltag på baggrund af teleda-
tasagen” af den 1. oktober 2019. Der har hos Rigspolitiet hver-
ken været tilstrækkelig kvalitetskontrol eller tilstrækkelig doku-
mentation af og opfølgning på fejl. Dette har betydet, at der ikke
systematisk er blevet orienteret om kendte fejl og risici i tele-
data til de øvrige aktører i straffesagskæden. Endelig har det le-
delsesmæssige fokus på Rigspolitiets Telecenters virksomhed
igennem flere år været utilstrækkeligt.
Derudover fremgår det af Rigspolitiets og Rigsadvokatens rede-
gørelse om teledatasagen, at der er afdækket en række fejl, fejl-
kilder og usikkerheder i teledata, som Rigspolitiet og Rigsadvo-
katuren vurderer kan have haft en betydning for politiets efter-
forskning eller straffesagsbehandlingen. Disse fejl, fejlkilder og
usikkerheder mv. er beskrevet uddybende i kapitel 6 i redegø-
relsen.
Endvidere har revisions- og konsulentfirmaet Deloitte foretaget
en uafhængig undersøgelse af Rigspolitiets håndtering af tele-
data og i den forbindelse afdækket en række fejl mv., jf. Deloit-
tes rapport.
Rigspolitiet kan bekræfte, at rigspolitichefen i december 2010
blev kontaktet af en medarbejder vedrørende Rigspolitiets hånd-
tering af teledata. Medarbejderen gjorde i den forbindelse op-
mærksom på uhensigtsmæssigheder i Rigspolitiets samlede
håndtering mv. af teledata. Rigspolitichefen videreformidlede
medarbejderens henvendelse til den rette leder i Rigspolitiet
med henblik på håndtering heraf. Den videre håndtering af hen-
vendelsen til rigspolitichefen er desværre ikke mulig at kort-
lægge, men Rigspolitiet kan bekræfte, at den pågældende med-
arbejder forlod Rigspolitiet.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om ministerens kommentar til oplysningerne om inkompetent ledelse i artiklen Rigspolitichefen blev advaret om »den absolut ypperste inkompetence« i politiets telecenter allerede i 2010", til justitsministeren
Det fremgår endvidere af Rigspolitiets og Rigsadvokatens rede-
gørelse om teledata af den 28. september 2019, at Rigspolitiets
Enhed for Tilsyn og Controlling i perioden ultimo juni til 25.
september 2019 har undersøgt Telecentrets håndtering og be-
handling af teledata med særligt fokus på proces- og arbejds-
gange, kvalitetssikringsaktiviteter og kontroller, opsamling på
identificerede fejl samt ledelsesmæssig orientering og håndte-
ring af identificerede fejl.
Rigspolitiets Enhed for Tilsyn og Controlling vurderer, at der i
store dele af undersøgelsesperioden ikke har været en strukture-
ret opsamling, dokumentation og opfølgning på indmeldte fejl.
Manglende systematik og dokumentation i den generelle fejlløs-
ning har gjort det vanskeligt for Telecentret at kategorisere de
enkelte fejl og prioritere den efterfølgende fejlløsning samt at
tilrettelægge informationen om fejl.
Derudover vurderer enheden, at der tilsyneladende ikke ses at
have været det nødvendige ledelsesmæssige fokus på at sikre
medarbejderne tilstrækkelige rammer og muligheder for at løse
deres opgaver med den nødvendige kvalitet, samt at der i under-
søgelsesperioden har været både et behov for og konkrete anled-
ninger til ledelsesmæssigt også udenfor Telecentret at sætte fo-
kus på området.
Samlet set er det Rigspolitiets vurdering, at teledataområdet or-
ganisatorisk og ledelsesmæssigt har været underprioriteret alt
for længe. Rigspolitiets håndtering af teledata har således væ-
ret særdeles utilfredsstillende, hvilket Rigspolitiet beklager
dybt.”
2.
Som det fremgår af Rigspolitiets bidrag – og som oplyst i mit brev af 3.
oktober 2019 til Folketingets Retsudvalg (Alm. del – Bilag 9) – følger det
af rigspolitichefens og rigsadvokatens overvejelser om sagen, at der i en år-
række har været fejl i Rigspolitiets konvertering af teledata. Det fremgår
endvidere, at der hos Rigspolitiet ikke har været tilstrækkelig kvalitetskon-
trol, ligesom der heller ikke har været tilstrækkelig dokumentation af og op-
følgning på fejl. Dette har betydet, at der ikke systematisk er blevet oriente-
ret om kendte fejl og risici i teledata til de øvrige aktører i straffesagskæden.
Endelig fremgår det, at det ledelsesmæssige fokus på Rigspolitiets Telecen-
ter igennem flere år har været utilstrækkeligt.
Det står for mig som det væsentligste kritikpunkt i teledata-sagen.
Jeg er enig med rigspolitichefen i, at Rigspolitiets håndtering af teledata har
været særdeles utilfredsstillende, og jeg er enig i, at det er dybt beklageligt.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om ministerens kommentar til oplysningerne om inkompetent ledelse i artiklen Rigspolitichefen blev advaret om »den absolut ypperste inkompetence« i politiets telecenter allerede i 2010", til justitsministeren
Der henvises endvidere til besvarelsen af 24. oktober 2019 af spørgsmål nr.
451 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. I besvarelsen redegøres for en
række af rigspolitichefens og rigsadvokatens tiltag, som vedrører
kvalitetskontrol i forbindelse med indhentelse og anvendelse af teledata.
4