Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2111588_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2019
2019-0035-0107
1302188
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål F
fra Folketingets Retsudvalg den 21. november 2019
Samrådsspørgsmål F:
”Vil ministeren redegøre for og forholde sig til den generelle situation ved-
rørende efterforskning af økonomisk kriminalitet hos politiet i Danmark ge-
nerelt og hos SØIK i særdeleshed, samt redegøre for, om regeringen er
indstillet på at styrke efterforskningsindsatsen af økonomiske kriminalitet
og i bekræftende fald hvordan?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-19 om efterforskning af økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
1.
Tak for invitationen til at komme her i dag og tale om
indsatsen mod økonomisk kriminalitet.
Som jeg også tidligere har meldt ud, står det klart for mig
som justitsminister, at vi skal have et politi, der er bedre
til det nære og er tættere på borgerne. Men samtidig skal
vi have et politi, der er bedre til det svære og matcher den
mest komplekse økonomiske og organiserede kriminali-
tet.
Vi skal som samfund have et langt stærkere værn mod
økonomisk kriminalitet og dem, der underminerer vores
samfund for egen vindings skyld. Det er en topprioritet
for regeringen at bekæmpe den samfundsundergravende
økonomiske kriminalitet, hvor der snydes eller bedrages
for millioner – eller endda milliarder – af kroner fra fæl-
lesskabets kasse.
Men lad mig starte med at give et oprids af den situation,
vi aktuelt står i.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-19 om efterforskning af økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
[Den aktuelle situation]
2.
På Justitsministeriets område er ansvaret for bekæm-
pelsen af økonomisk kriminalitet overordnet fordelt mel-
lem Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internatio-
nal Kriminalitet – også kendt som SØIK – og politikred-
sene. Derudover håndterer PET sager om terrorfinansie-
ring.
SØIK behandler få, men særdeles store sager om økono-
misk kriminalitet, mens politikredsene behandler de øv-
rige – og antalsmæssigt langt flere – sager om økonomisk
kriminalitet.
3.
Økonomisk kriminalitet er desværre et område i vækst.
Samlet set er anmeldelserne af økonomisk kriminalitet
steget med ca. 65 pct. i perioden fra 2014 til 2018. Det
betyder, at politiet og anklagemyndigheden skal håndtere
et stadigt stigende antal sager.
Derudover er beholdningen af verserende anmeldelser
uden sigtelser om økonomisk kriminalitet næsten
tredoblet fra 2014 til i dag. Og alderen på sagerne i bun-
ken er steget med 136 dage fra 191 dage i 2014 til 327
dage aktuelt i 2019.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-19 om efterforskning af økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
Det samme gør sig gældende for beholdningen af verse-
rende sigtelser uden tiltale, der er mere end firedoblet fra
2016 til i dag. Det er altså tydeligt, at politiet og ankla-
gemyndigheden ikke kan følge med.
4.
Samtidig har vi de senere år set en stigning i antallet
af store sager, som behandles hos SØIK. Hvidvasksekre-
tariatet i SØIK har også oplevet næsten en syvdobling af
antallet af underretninger om bl.a. mistænkelige transak-
tioner fra 2013 til 2018 [fra ca. 5.000 underretninger i
2013 til ca. 35.000 underretninger i 2018].
Og de store sager om hvidvask og svindel med offentlige
midler har sat stort fokus på området. Det har ført til en
markant oprustning af indsatsen på området hos private
erhvervsdrivende, f.eks. i form af styrkelse af compli-
ance funktioner i bankerne. Og også hos administrative
myndigheder som Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen og
skattemyndighederne sker der en oprustning.
Det er en god ting. Men oprustningen betyder også, at der
må forventes at komme flere politianmeldelser til SØIK
og det øvrige politi.
5.
Derudover har vi i den seneste tid set sager om økono-
misk kriminalitet, som kunne være håndteret langt bedre.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-19 om efterforskning af økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
Her tænker jeg f.eks. på Dan-Bunkering-sagen. Den er et
eksempel på en sag, hvor der har været uklarhed mellem
SØIK og politiet om, hvem der skulle gøre hvad – og
hvor resultatet blev at ingenting skete i en alt for lang pe-
riode.
[Styrkelser af indsatsen]
6.
Heldigvis er der allerede gjort noget for at imøde-
komme udviklingen med stadigt flere sager. Folketinget
har siden efteråret 2018 i flere omgange aftalt at tilføre
nye ressourcer til SØIK.
Først med aftalen om yderligere initiativer til styrkelse af
indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering fra septem-
ber 2018. Siden med aftalen om finansloven for 2019. Og
senest med aftalen om styrkelse af indsatsen mod finan-
siel kriminalitet fra marts i år.
Hertil kommer, at Justitsministeriet ad to omgange i år
internt har truffet beslutning om at styrke SØIK for at
håndtere store aktuelle sager.
I alt er det siden september 2018 besluttet at tilføre SØIK
ca. 85 årsværk. Dermed er der det seneste år gennemført
en markant styrkelse af SØIK.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-19 om efterforskning af økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
7.
Herudover har regeringen tidligere på måneden beslut-
tet at oprette et operativt myndighedssamarbejde for at
styrke det tværgående myndighedssamarbejde om be-
kæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Der er tale om et forum, der består af Rigspolitiet, PET,
Hvidvaskssekretariatet, Finanstilsynet, Erhvervsstyrel-
sen, Skattestyrelsen, Spillemyndigheden og med SØIK i
spidsen.
Her skal myndighederne mødes for bl.a. at drøfte kon-
krete sager og dele viden om personer og transaktioner,
de har mistanke til. På den måde kan myndighederne af-
dække hinandens blinde vinkler og lettere komme de kri-
minelle i forkøbet.
[Den fremadrettede indsats]
8.
Men det er ikke nok. De nævnte udfordringer er for
mig med til at understrege, at der er behov for at gen-
tænke og reformere indsatsen. Politiet skal være bedre
rustet til at efterforske og opklare økonomisk kriminali-
tet.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-19 om efterforskning af økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
Derfor forventer jeg, at indsatsen mod den økonomiske
kriminalitet bliver et tema i de kommende forhandlinger
om en ny flerårsaftale for politiets og anklagemyndighe-
dens økonomi næste år.
Jeg kommer til at indbyde til, at vi sammen med myndig-
hederne bruger den nødvendige tid på at analysere pro-
blemerne og de mulige løsninger. Det kunne eksempel-
vis handle om, hvorvidt vi har fundet den rigtige ansvars-
fordeling mellem politikredsene og SØIK. Om myndig-
hederne har de rette kompetencer. Og om vi er tilstræk-
keligt gode til at forebygge denne form for kriminalitet.
9.
Lad mig understrege, at det ikke bliver nemt. For vi
står altså med en straffesagskæde, som samlet set er pres-
set. Det gælder både politi, anklagemyndighed, domstole
og kriminalforsorg. Derfor er det ikke en let opgave, vi
står over for, når det kommer til at blive bedre til at få
bugt på den økonomiske kriminalitet.
Vi løser det ikke med et fingerknips. Det kræver som
sagt, at vi i forbindelse med forhandlingerne om en ny
flerårsaftale får analyseret problemet og finder nye løs-
ninger.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om talepapir fra samrådet den 21/11-19 om efterforskning af økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
[Afslutning]
10.
Jeg ser frem til drøftelserne om flerårsaftalen og til
drøftelserne i dag. For der er ingen tvivl om, at der er be-
hov for at gøre mere på dette område.
Tak for ordet.
8