Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
17. december 2019
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Jakob Buchholt Kristen-
sen
Sagsnr.: 2019-0030-3144
Dok.:
1308919
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 364 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministerens kommentar til artiklen: "Retssager mod flyselskaber overbelaster byretten i Kolding", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 364 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere på artiklen: "Retssager mod flysel-
skaber overbelaster byretten i Kolding", JyskeVestkysten den
20. november 2019 og angive, om han ser behov for at tilføre
ekstra ressourcer til de 3-4 retskreds, der har fået ekstraordinært
mange flysager, som belaster sagsbehandlingstiden hos ret-
terne?”
Svar:
Jeg har stor forståelse for, at der er travlt ved domstolene, og det er helt
afgørende, at domstolene har de fornødne ressourcer til at udføre den essen-
tielle rolle, de udgør i vores retssamfund.
Presset på domstolene afspejler det pres, som er på hele straffesagskæden.
Det er klart, at når der kommer flere sager igennem politiet og anklagemyn-
digheden, så bliver der flere sager for domstolene. Regeringen er derfor me-
get opmærksom på at tiltag i den første del af straffesagskæden vil kunne
have konsekvenser for domstolene.
Domstolenes økonomiske rammer fastsættes løbende ved administrative
flerårsaftaler. Den nuværende flerårsaftale løber frem til udgangen af 2022.
Det er Domstolsstyrelsen, der har det overordnede bevillingsmæssige an-
svar for domstolene og som i udgangspunktet disponerer de samlede bevil-
linger til retterne. Regeringen fastsætter således ikke bevilling til de enkelte
retter.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
har ikke data om antallet af sager ved de en-
kelte retter, der vedrører retstvister mellem flypassagerer og fly-
selskaber (herefter flysager), da der ikke sker en særskilt regi-
strering i sagsbehandlingssystemet (Civilsystemet) af disse sa-
ger. Domstolsstyrelsen har kun data om den seneste udvikling i
antallet af civile småsager ved retterne, som er den sagstype som
flysager typisk kategoriseres under i Civilsystemet.
Domstolsstyrelsen har derfor indhentet bidrag og tal fra de ret-
ter, som behandler flysager, samt Procesbevillingsnævnet.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministerens kommentar til artiklen: "Retssager mod flyselskaber overbelaster byretten i Kolding", til justitsministeren
2125999_0003.png
Københavns Byret, Retten i Aalborg, Retten i Kolding og Retten
i Randers har oplyst nedenstående om antallet af modtagne og
afsluttede sager for perioden 2018-2019.
Tabel 1. Antal modtagne og afsluttede flysager
2018
Modtagne
Københavns By-
ret
Retten i Aalborg
Retten i Kolding
Retten i Randers
-
418
1062
70
Afsluttede
-
-
189
56
2019
Modtagne
4435
1
550
2
1984
3
102
4
Afsluttede
3028
1
501
2
1354
3
67
4
1 Antal sager 1. halvår 2019.
2 Antal sager indtil 27. november 2019.
3 Antal sager indtil 26. november 2019.
4 Antal sager indtil 27. november 2019.
Københavns Byret har ikke kunnet oplyse antallet af flysager i
2018, da disse ikke er udspecificeret for dette år. Ligeledes har
Retten i Aalborg på grund af en fejl i Civilsystemet ikke kunnet
give et kvalificeret bud på antallet af afsluttede sager i 2018.
På grund af omlægningen fra domstolenes tidligere sagsbehand-
lingssystem til det nuværende (Civilsystemet) i 2017/2018 er
flere retter ikke i besiddelse af sagsantal for tiden før 2018. En
optælling af sagsantal fra tiden før 2018 vil derfor bero på en
ressourcetung manual optælling, som det ikke har været muligt
at gennemføre indenfor fristen.
Retten i Esbjerg, Retten i Sønderborg, Retten i Odense, Retten i
Svendborg og Retten på Bornholm har oplyst, at de alene har
haft få sager om året, hvor sagsbehandlingen hovedsageligt har
fulgt samme sagsbehandlingsmåde og -tid som for øvrige små-
sager.
Andre byretter, uden offentlig lufthavn i retskredsen, kan lige-
ledes have behandlet få af disse sager.
Byretterne har ikke særskilte oplysninger om sagsbehandlings-
tiden for de småsager, der er flysager.
Byretterne har efter det oplyste ikke modtaget klager over sags-
behandlingstiden i flysager.
Domstolsstyrelsen kan om behandlingen af sagerne oplyse, at
flysagerne typisk er omfattet af reglerne i retsplejelovens kapitel
39 om småsager og også som helt overvejende hovedregel kan
behandles efter disse regler. Småsagsprocessen er tiltænkt sager,
hvor kravet er højst 50.000 kr. og indebærer forenklede sags-
gange, så det er nemmere at gå rettens vej med tvister om mindre
beløb.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministerens kommentar til artiklen: "Retssager mod flyselskaber overbelaster byretten i Kolding", til justitsministeren
Byretterne har imidlertid oplyst, at sagerne kan tage længere tid
end almindelige småsager. Årsagerne er blandt andet, at sa-
gerne, der udspringer af en EU-forordning, generelt kræver
mere indgående juridiske analyser end almindelige småsager.
Herudover at der ofte er tale om udenlandske selskaber, overfor
hvem stævningen skal forkyndes i udlandet, og flyselskabernes
danske repræsentanter skal ofte indhente oplysninger fra udlan-
det, hvilket kan være besværligt og tidskrævende. Samtidig kan
gennemløbstiden påvirkes af, at en del sager må sættes i bero på,
at der afsiges principielle domme, eller at EU-domstolen besva-
rer præjudicielle spørgsmål. Det bemærkes ligeledes, at kravene
er undergivet en 3-årig forældelse, og ikke sjældent modtages
stævninger først længe efter flyafgangen.
Københavns Byret har oprettet en særlig task force med henblik
på behandling af flysagerne, og senest i oktober måned i år er
der afholdt et møde med aktører i sagerne blandt andet med hen-
blik på, at parterne
ved brug af oplysningsskemaer, som by-
retten har udarbejdet - kan undgå, at sagerne udsættes på at ind-
hente manglende oplysninger.
I andre af byretterne er sagerne samlet hos nogle domstolsjuri-
ster, som har oparbejdet viden på området, som udnyttes drifts-
mæssigt.
For så vidt angår ankebehandlingen af sagerne kan Domstols-
styrelsen oplyse, at flysagerne typisk angår krav under 20.000
kr., og derfor kræver anke af byrettens dom Procesbevillings-
nævnets tilladelse efter retsplejelovens § 368, stk. 2.
Procesbevillingsnævnet har i den anledning oplyst, at nævnet
årligt har behandlet ca. 40 ansøgninger om tilladelse til anke fra
byret til landsret i sager vedrørende kompensation for flyforsin-
kelse. Ifølge Procesbevillingsnævnets årsberetning for 2018
har Procesbevillingsnævnet i 2018 realitetsbehandlet 45 ansøg-
ninger om tilladelse til anke fra byret til landsret i sager vedrø-
rende kompensation for flyforsinkelse. Af de 45 sager blev der
meddelt bevilling i 33 sager.
Procesbevillingsnævnet har desuden gennem de senere år be-
handlet enkelte ansøgninger efter retsplejelovens § 371 om til-
ladelse til anke fra landsret til Højesteret af sådanne sager.
Landsretterne fører ikke særskilt statistik over flysagerne og en
nøjagtig opgørelse vil derfor kræve en manuel gennemgang. Der
tages derfor forbehold for nedenstående tal, som blandt andet er
søgt frem gennem en søgning på sagsemner i Civilsystemet.
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministerens kommentar til artiklen: "Retssager mod flyselskaber overbelaster byretten i Kolding", til justitsministeren
2125999_0005.png
Tabel 2. Modtagne sager i landsretterne
2018
Østre Landsret
Vestre Landsret
1
2019
18
1
10
1
60
2
Antal sager indtil 27. november 2019.
Landsretterne har oplyst, at der typisk er tale om småsager, der
som udgangspunkt behandles skriftligt. Landsretterne kan dog
efter en vurdering af sagens beskaffenhed bestemme, at der skal
være mundtlig behandling.
Østre Landsret har oplyst, at de kan se, at der i flere sager an-
modes om og gennemføres mundtlig forhandling, hvilket såle-
des tager retstid fra andre sager, der også skal mundtligt for-
handles.
Højesteret fører heller ikke særskilt statistik over flysagerne,
men har ved en søgning på Højesterets hjemmeside fået et re-
sultat på 4 sager siden 1. januar 2015. Højesteret har aktuelt in-
gen verserende ankesager i kategorien flysager.
Domstolsstyrelsen kan herudover generelt om den seneste ud-
vikling i antallet af civile småsager ved byretterne, samt ud-
møntningen af ressourcer, oplyse følgende:
I 1. halvår 2018 modtog byretterne ca. 10.000 civile småsager.
Til sammenligning modtog byretterne ca. 15.000 civile småsa-
ger i 1. halvår 2019. En del af denne stigning kan henføres til,
at byretterne i foråret 2019 modtog i alt ca. 1.300 familieretlige
sager fra Ankestyrelsen som led i overgangen til ændrede regler
om behandling af familieretlige sager. Statistikken for 1. halvår
2019 synes dog også at indikere, at der er modtaget et øget antal
flysager. I tabel 3 nedenfor ses udviklingen i modtagne og af-
sluttede civile småsager for alle byretter i perioden 1. halvår
2018
1. halvår 2019.
Tabel 3. Udviklingen i modtagne og afsluttede civile småsager ved byretterne i perioden 1. halvår
2018 -
2. halvår 2019
1. halvår 2018
2. halvår 2018
1. halvår 2019
Modtagne
Hjørring
Aalborg
Randers
Århus
Viborg
Holstebro
Herning
Horsens
Kolding
243
493
312
456
219
124
176
216
877
Afsluttede
245
432
260
588
237
132
211
219
737
Modtagne
218
661
333
421
225
173
189
256
1.114
Afsluttede
239
551
302
497
202
169
195
211
893
Modtagne
248
756
430
602
272
168
233
243
1534
Afsluttede
246
743
377
530
263
169
224
269
1189
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om ministerens kommentar til artiklen: "Retssager mod flyselskaber overbelaster byretten i Kolding", til justitsministeren
2125999_0006.png
Esbjerg
Sønderborg
Odense
Svendborg
Nykøbing Falster
Næstved
Holbæk
Roskilde
Hillerød
Helsingør
Lyngby
Glostrup
Frederiksberg
København
Bornholm
Total
178
331
439
184
231
333
207
382
265
219
313
600
383
3113
29
10.323
160
344
410
194
277
335
213
437
305
242
322
602
399
2537
2
8
9.866
190
233
486
169
239
368
218
436
321
329
348
647
445
4.895
31
12.945
234
285
497
193
238
389
221
425
317
300
307
634
429
3.155
25
10.908
219
371
489
244
299
411
219
483
334
346
420
751
522
5378
47
15.019
211
377
474
241
288
407
244
500
325
323
418
682
463
4358
52
13.373
Udmøntningen af midler til byretterne er baseret på en ressour-
cefordelingsmodel, hvor blandt andet antallet af modtagne sager
på de enkelte sagsområder (straffesager, civile sager, fogedsa-
ger, tvangsauktionssager, insolvensskiftesager, dødsboskiftesa-
ger og notarialforretninger) ved de enkelte retter indgår. Alt an-
det lige vil et øget antal flysager ved nogle af byretterne føre til
flere ressourcer til disse byretter i forbindelse med den samlede
udmøntning af midlerne. Det er dog også af betydning for disse
byretters tildeling af ressourcer, hvordan sagsudviklingen i øv-
rigt har været på civilsagsområdet, og hvordan den har været på
de øvrige sagsområder. Derudover er det også af betydning,
hvordan den gennemsnitlige ressourcetyngde har været af sa-
gerne på de enkelte sagsområder. Hertil kommer, at domstolene
ligesom en række øvrige statsinstitutioner - hvert år er under-
lagt effektiviseringer.
På den baggrund er det ikke muligt præcist at beregne, hvad et
øget antal flysager vil betyde ved de enkelte byretter. Samtidig
kan det ikke udelukkes, at de årlige effektiviseringer bevirker,
at en ret der - fx som følge af et øget antal flysager - samlet set
har oplevet en stigning i sagstilgangen ved retten, alligevel vil
få en reduktion i bevillingerne, når der næste gang udmeldes be-
villinger til retterne.”