Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2109310_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2019
Politikontoret
Cecilie Birch
2019-0035-0113
1269311
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål I
fra Folketingets Retsudvalg den 19. november 2019
Samrådsspørgsmål I:
”Vil ministeren redegøre for situationen i København og omegn med bom-
besprængninger, bilafbrændinger, skyderier, håndgranater etc., herunder
oplyse hvad der gøres for at stoppe krigen, og hvor mange af de involve-
rede, der er ikke-danske statsborgere?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-19 om situationen i København med bombesprængninger, bilafbrændinger m.v. , til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at gøre en ting klart: Som sam-
fund skal vi ikke acceptere, at der er kriminelle grupper,
der placerer bomber i det offentlige rum eller skyder løs
på offentlige gader. Det samme gælder de bilafbrændin-
ger, som vi har været vidne til. Det skaber utryghed.
Det må ikke blive hverdag i Danmark.
Derfor har regeringen for nylig præsenteret en meget am-
bitiøs trygheds- og sikkerhedspakke med rigtig mange
gode initiativer, som politiet har efterspurgt.
Men lad mig starte med at give et oprids af den situation,
som vi står i.
[Situationen i hovedstadsområde]
2.
Der har siden februar i år været en række eksplosioner
med anvendelse af dynamit og håndgranater i hoved-
stadsområdet.
Sprængningerne har bragt helt almindelige danskeres liv
i fare. Det er selvfølgelig noget, som regeringen og myn-
dighederne tager særdeles alvorligt.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-19 om situationen i København med bombesprængninger, bilafbrændinger m.v. , til justitsministeren
Rigspolitiet har oplyst, at det er politiets vurdering, at der
er en kobling mellem
nogle
af sprængningerne og bande-
miljøet. Sprængningerne kan være tiltænkt som afpres-
ning, hævnaktioner eller markeringer i forbindelse med
indbyrdes opgør, som man også har set det i Sverige.
Det er desværre en ny tendens, som vi har set i de krimi-
nelle miljøer.
Der pågår en massiv efterforskningsindsats hos politiet
for at opklare sprængningerne. Aktuelt er to svenske
statsborgere fængslede i sagen om sprængningen ved
Skattestyrelsen.
3.
I forhold til bandesituationen vil jeg fremhæve, at der
ifølge Rigspolitiet aktuelt verserer to konflikter. En kon-
flikt i Odense mellem Bøgetorvsgruppen og Korsløkke-
gruppen og en konflikt i Storkøbenhavn mellem Brothas
og NNV-gruppen.
Bandemiljøet er gennem de senere år blevet mere og
mere råt. Det er et miljø, som er fuldstændig hensynsløst,
og bandemedlemmerne skaber med deres kriminelle ad-
færd utryghed for helt almindelige danskere.
Samtidig er miljøet ifølge Rigspolitiet meget dynamisk
og komplekst. Det er præget af en høj konflikt- og volds-
parathed over for konkurrerende bandegrupperinger og
andre persongrupper. Og det er præget af hyppigt skif-
tende alliancer – både på tværs af grupperinger og internt
i grupperinger.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-19 om situationen i København med bombesprængninger, bilafbrændinger m.v. , til justitsministeren
Der er desuden en stor gennemstrømning af medlemmer,
og nye grupperinger opstår og opløses inden for kort tid.
Når det sker, flytter de personlige modsætningsforhold
ofte med. Og der er konstante magtkampe om dominans
og markedsandele – særligt i forhold til lokale narkotika-
markeder.
Det betyder, at bandesituationen er ustabil, og det kom-
mer bl.a. til udtryk ved konflikter og voldelige sammen-
stød mellem konkurrerende grupperinger.
Derfor har politiet stor fokus på banderne, og politiet føl-
ger hele tiden udviklingen på bandeområdet tæt.
4.
Der er også blevet spurgt til, hvilket statsborgerskab
de personer, som er involveret i konflikten i Storkøben-
havn, har.
Jeg håber på udvalgets forståelse for, at jeg ikke giver et
detaljeret svar her, da der jo i vidt omfang er tale om ver-
serende efterforskninger.
Men jeg kan dog oplyse, at Rigspolitiet i banderegistret
pr. 11. november 2019 har registreret 1.142 personer.
997 af disse har dansk statsborgerskab, mens 145 har
udenlandsk statsborgerskab.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-19 om situationen i København med bombesprængninger, bilafbrændinger m.v. , til justitsministeren
[Regeringens indsats]
5.
Som nævnt er det her en situation, som regeringen
tager særdeles alvorligt. Danskernes tryghed er en
kerneprioritet for regeringen.
Jeg ved, at det samme gælder et bredt flertal i
Folketinget. Sammen har vi også allerede taget en lang
række initiativer. Det gælder ikke mindst Bandepakke
III, der har givet politiet effektive redskaber til at sætte
banderne under maksimalt pres og holde dem væk fra
gaden med meget lange fængselsstraffe.
Det kommer bl.a. til udtryk ved, at ca. en tredjedel [376]
af de registrerede i banderegistret var fængslede pr. 4.
november 2019.
6.
Men det er ikke tilstrækkeligt. Derfor har regeringen
taget en række yderligere initiativer.
Som nævnt lancerede jeg i oktober trygheds- og
sikkerhedspakken. Udspillet indeholder 16 målrettede
initiativer.
Vi har været i tæt dialog med politiet og
anklagemyndigheden om initiativerne. Det har været
vigtig for mig at lytte til politiets vurdering af, hvad der
er brug for, og hvad der kan gøre en reel forskel.
Initiativerne falder i tre dele.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-19 om situationen i København med bombesprængninger, bilafbrændinger m.v. , til justitsministeren
2109310_0006.png
For det første kan vi se, at der er et behov for at give po-
litiet bedre mulighed for hurtigt at identificere og lokali-
sere potentielle gerningsmænd.
Hvis der sker en hændelse, er tv-overvågning et
afgørende redskab for politiet, som kan hjælpe med
hurtigt at finde frem til gerningsmanden – og mulige
vidner, som kan være afgørende for efterforskningen og
strafforfølgningen.
For det andet kan vi se, at der er et behov for generelt at
styrke politiets mulighed for at forebygge og opklare
kriminalitet.
De kriminelle finder hele tiden nye veje og
kommunikerer på nye måder. Teknologien har givet nye
muligheder. Der skal politiets efterforskningsredskaber
kunne følge med.
For det tredje er der konkret behov for at forstærke
indsatsen mod eksplosivstoffer.
Regeringen mener, at sprængninger rettet mod offentlige
bygninger og institutioner skal betragtes som angreb på
staten.
7.
I forbindelse med sprængningen ved Skattestyrelsen er
det politiets vurdering, at de formodede gerningsmænd
rejste over grænsen fra Sverige til Danmark.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-19 om situationen i København med bombesprængninger, bilafbrændinger m.v. , til justitsministeren
Og i slutningen af juni i år var vi vidne til, at svenske
bandemedlemmer skød og dræbte to svenskere fra en
rivaliserende bande på åben gade i Herlev.
Vi kan også se, at der har været en foruroligende
udvikling i Sverige de senere år. Her har man oplevet et
stort antal sprængninger og anden grov kriminalitet, som
kan knyttes til organiserede kriminelle.
Den udvikling må ikke sprede sig til Danmark. Derfor
har regeringen besluttet at styrke beskyttelsen af grænsen
mod Sverige.
Det gør vi ved at etablere et nyt center i politiet for
politisamarbejde
og
kriminalitetsbekæmpelse
i
Øresundsregionen.
Centret skal være et samlende og koordinerende
omdrejningspunkt for indsatsen mod grænse-
overskridende kriminalitet i regionen. Og centret skal
sikre et tæt samarbejde med svensk politi.
Og jeg er i den forbindelse glad for, at netop det styrkede
samarbejde mellem dansk og svensk politi er noget, som
vi allerede er blevet enige med den svenske regering om,
skal prioriteres.
Derudover har regeringen indført midlertidig
grænsekontrol mod Sverige og styrket politiindsatsen i
grænseområderne.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/11-19 om situationen i København med bombesprængninger, bilafbrændinger m.v. , til justitsministeren
På den måde sikrer vi en samlet indsats til en styrket
beskyttelse af grænsen, hvor kontroldelen går hånd i
hånd med et styrket samarbejde med Sverige og en
styrket politiindsats i øvrigt.
8.
Et andet område, som regeringen har meget fokus på,
er vanvidskørsel. Høj fart og hensynsløs kørsel skaber
ikke alene utryghed, men er forbundet med stor fare og
koster i værste fald menneskeliv.
Politiet har særligt efterlyst effektive værktøjer i tilfælde,
hvor personer med tilknytning til bandemiljøet kører
vanvidskørsel i leasede eller lånte luksusbiler. Når
føreren ikke selv ejer bilen, er politiet i vidt omfang
magtesløse, fordi politiet ikke kan tage bilen.
Vi er ved at se på, hvordan vi får løst problemet. Jeg
forventer inden jul at præsentere en række initiativer, der
blandt andet skal give politiet de rette værktøjer til at
bekæmpe vanvidskørsel.
[Afslutning]
9.
Lad mig afslutningsvis være helt tydelig omkring, at
jeg er meget lydhør, hvis politiet henad vejen skulle finde
ud af, at de mange iværksatte tiltag ikke får os helt i mål.
Min dør er altid åben, når det kommer til bekæmpelse af
organiseret og utryghedsskabende kriminalitet.
Tak for ordet.
8