Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2098302_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. november 2019
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2019-0030-2787
1256526
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2019. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til artiklen: Dopingkontrollanter er på syvende år nægtet adgang til politiets træningscentre, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 35 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen: ”Dopingkontrollanter er
på syvende år nægtet adgang til politiets træningscentre” Poli-
tikken, den 6. oktober 2019, samt redegøre for, hvorfor Anti Do-
ping Danmark endnu ikke har fået adgang til træningscentrene,
selvom Rigspolitiet i 2013 forsikrede om, at der var en aftale på
vej med Anti Doping Danmark? Vil ministeren supplerende op-
lyse, hvornår Anti Doping Danmark kan forvente at få den for-
nødne adgang til træningscentrene og påbegynde arbejdet med
bekæmpelse af doping i politiets træningssale? Såfremt der ude-
står juridiske tvister, som spærrer for aftaleindgåelsen, bedes
disse tvister fremlægges, forklares og med angivelse af, om tvi-
sterne er internt i Rigspolitiet eller Justitsministeriet, og hvornår
de juridiske tvister forventes afklaret?”
Svar:
Handel og misbrug af doping i politiets træningscentre skal ikke accepteres.
Derfor skal Anti Doping Danmark selvfølgelig også have adgang til poli-
tiets træningscentre.
Jeg har derfor også en klar forventning om, at Rigspolitiet nu får færdiggjort
arbejdet og indgår en aftale med Anti Doping Danmark.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der i 2013 blev bragt
nogle avisartikler, hvor anonyme politibetjente kom med oplysnin-
ger om dopingmisbrug, og hvor der fremkom kritik af, at Anti Do-
ping Danmark (ADD), som har aftaler om kontrol i flere private
fitness og motionskæder, ikke havde adgang til politiets trænings-
faciliteter.
Rigspolitiet nedsatte på den baggrund i juni 2013 en projektgruppe
bestående af bl.a. Rigspolitiet, Politiforbundet og ADD. Projekt-
gruppen skulle komme med forslag til, hvorledes politiet forebyg-
ger dopingmisbrug i politiets træningsfaciliteter. Den 1. november
2013 afleverede projektgruppen en rapport, hvoraf det bl.a. frem-
går, at dopingkontrol af politiets ansatte i politiets træningsfacilite-
ter bør finde sted på baggrund af en samarbejdsaftale mellem Rigs-
politiet og ADD.
I første halvdel af 2014 udarbejdede Rigspolitiet og ADD et udkast
til en samarbejdsaftale, som Kulturministeriet havde i høring og
kommenterede på i samme periode. Kulturministeriet havde alene
bemærkninger til afsnittet om sanktioner og havde således ikke ind-
vendinger imod, at der blev indgået en aftale mellem Rigspolitiet
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til artiklen: Dopingkontrollanter er på syvende år nægtet adgang til politiets træningscentre, til justitsministeren
og ADD. Aftaleudkastet blev imidlertid ikke færdiggjort, idet der
udestod en række juridiske overvejelser.
Lov om fremme af integritet i idrætten og de regler, der er knyttet
hertil – bl.a. det internationale kodeks for anti-doping – er langt hen
ad vejen primært rettet mod traditionel idrætsudøvelse med private
idrætsorganisationer og idrætsarrangementer. Så vidt Rigspolitiet
er bekendt, er der ikke tidligere indgået samarbejdsaftaler med of-
fentlige myndigheder.
Som offentlig myndighed og som arbejdsgiver er Rigspolitiet un-
derlagt nogle andre krav til de beslutninger, Rigspolitiet træffer,
end f.eks. private fitnesscentre i forhold til deres medlemmer.
Med en samarbejdsaftale vil Rigspolitiet skulle træffe idrætslige
sanktioner om udelukkelse fra træningsfaciliteter på baggrund af
en positiv dopingtest.
Rigspolitiet finder det beklageligt, at samarbejdsaftalen ikke på et
tidligere tidspunkt er blevet færdiggjort. Der er imidlertid fortsat
bred enighed om, at den forebyggende og kontrollerende indsats,
som ADD kan tilbyde i politiets træningsfaciliteter, er særdeles re-
levant for politiet som organisation. Rigspolitiet og ADD har i 2019
genoptaget arbejdet og haft en fornyet dialog om samarbejdsafta-
len. Rigspolitiet sendte på den baggrund i foråret 2019, efter aftale
med ADD, et aftaleudkast til Politiforbundet. Forbundet afgav i den
forbindelse nogle bemærkninger, som gav anledning til yderligere
juridiske overvejelser i Rigspolitiet.
Rigspolitiet har på den baggrund været i dialog med Kulturmini-
steriet om det juridiske grundlag for indgåelse af en samarbejdsaf-
tale, så det sikres, at der er det fornødne hjemmelsgrundlag for ind-
holdet i samarbejdsaftalen og de beslutninger, Rigspolitiet skal
træffe på baggrund af samarbejdsaftalen. Kulturministeriet har i
den anledning bekræftet, at der er hjemmel i lov om fremme af in-
tegritet i idrætten til, at Rigspolitiet som offentlig myndighed kan
indgå en samarbejdsaftale med ADD, og at der i henhold til samar-
bejdsaftalen kan træffes idrætslige sanktioner, som anerkendes af
idrætsorganisationerne og andre udbydere af idræts- og fitnessak-
tiviteter med samarbejdsaftale med ADD.
Rigspolitiet vil på den baggrund arbejde hen imod indgåelse af en
samarbejdsaftale med ADD inden udgangen af 2019.
Det skal i øvrigt bemærkes, at det ikke er Rigspolitiets opfattelse,
at der er et stort problem i politiet med dopingmisbrug. Således har
Rigspolitiet registreret tre sager, som har involveret doping, siden
projektgruppen afsluttede sit arbejde i 2013: én i 2014 og to i 2018.
Alle blev lukket uden disciplinære sanktioner, da de pågældende i
to af sagerne selv søgte deres afsked, mens pågældende i den sid-
ste sag blev afskediget af helbredsmæssige årsager.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til artiklen: Dopingkontrollanter er på syvende år nægtet adgang til politiets træningscentre, til justitsministeren
4