Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2128656_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. december 2019
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2019-0030-3130
1306634
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 342 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om initiativ til afdække det nærmere omfang af muligt kendskab til, at der i årevis i telecenteret under Rigspolitiet var fejl ved konverteringen af teleoplysninger fra rådata til konverterede data, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 342 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til at afdække det nærmere omfang
af muligt kendskab til, at der i årevis i telecenteret under Rigs-
politiet var fejl ved konverteringen af teleoplysninger fra rådata
til konverterede data som beskrevet i departementets redegø-
relse om teledatasag i henhold til den modtagne henvendelse af
27. august og det afholdte møde af 10. september, samt oplyse
om det kan være strafbart at udvise passivitet med denne viden?
Der henvises til REU alm. del - bilag 9.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der i en årrække har været fejl i Rigs-
politiets konvertering af teledata. Som det fremgår af side 23 i
Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse om teledata-sagen
af 28. september 2019 (redegørelsen), har Rigspolitiets Telecen-
ter (Telecenteret) løbende håndteret henvendelser om mulige
fejl, unøjagtigheder, fejlkilder mv. i teledata, som rekvirenterne
har modtaget fra Telecenteret. Henvendelserne har hovedsage-
ligt været håndteret ved fornyet behandling af de pågældende te-
ledata i Telecenteret og blev af Telecenteret primært opfattet
som brugerfejl og periodiske tekniske udfordringer frem for sy-
stematiske fejl vedrørende teledata.
Det fremgår af side 30 i redegørelsen, at den daværende chef for
Telecenteret den 1. april 2019 blev midlertidigt overført til an-
det arbejde i Politiområdet. Baggrunden var, at flere medarbej-
dere opfattede, at den pågældende chef på et internt møde i Te-
lecenteret den 27. marts 2019 havde bedt medarbejderne om at
oplyse, at der blev gennemført kontroller, uanset om kontrol-
lerne rent faktisk blev gennemført.
(…)
Den pågældende chef søgte sin afsked og fratrådte den 31. maj
2019.
Som det fremgår af rigspolitichefens og rigsadvokatens overvej-
elser og nye tiltag på baggrund af teledatasagen af den 1. okto-
ber 2019, har der hos Rigspolitiet hverken været tilstrækkelig
kvalitetskontrol eller tilstrækkelig dokumentation af og opfølg-
ning på fejl. Dette har betydet, at der ikke systematisk er blevet
orienteret om kendte fejl og risici i teledata til de øvrige aktører
i straffesagskæden. Endelig har det ledelsesmæssige fokus på
Telecenterets virksomhed igennem flere år været utilstrække-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om initiativ til afdække det nærmere omfang af muligt kendskab til, at der i årevis i telecenteret under Rigspolitiet var fejl ved konverteringen af teleoplysninger fra rådata til konverterede data, til justitsministeren
ligt.
Derudover fremgår det af Rigspolitiets og Rigsadvokatens rede-
gørelse om teledata-sagen, at der er afdækket en række fejl, fejl-
kilder og usikkerheder i teledata, som er beskrevet uddybende i
kapitel 6 i redegørelsen.
Endvidere har revisions- og konsulentfirmaet Deloitte foretaget
en uafhængig undersøgelse af Rigspolitiets håndtering af tele-
data og i den forbindelse afdækket en række fejl mv., jf. Deloit-
tes rapport.
Samlet set er det Rigspolitiets vurdering, at teledataområdet or-
ganisatorisk og ledelsesmæssigt har været underprioriteret alt
for længe. Rigspolitiets håndtering af teledata har således været
særdeles utilfredsstillende, hvilket Rigspolitiet beklager dybt.”
Justitsministeriet bemærker, at der i gengivelsen af Rigspolitiets udtalelse
ovenfor er udeladt tavshedsbelagte oplysninger. Rigspolitiets udtalelse
oversendes i sin helhed ved særskilt brev, som Justitsministeriet skal an-
mode om behandles fortroligt.
2.
Der fremgår følgende af side 14 i departementets redegørelse for forløbet
i teledata-sagen:
”Departementet modtager den 27. august 2019 en henvendelse
om forholdene i Rigspolitiets Telecenter fra en person, der var
ansat i Rigspolitiet i en kort periode i starten af 2019. Den tidli-
gere medarbejder anfører bl.a., at teledata-sagen efter den på-
gældendes opfattelse er et symptom på et mere alvorligt pro-
blem med bredere implikationer og måske også endnu mere al-
vorlige konsekvenser. Vedkommende anfører også at have be-
skrevet en del it-fagligt relevante oplysninger i en mail til flere
overordnede i Rigspolitiet, og at det vil være i samfundets inter-
esse, at man undersøger, hvad der generelt foregår it-mæssigt,
gerne med hjælp fra eksterne konsulenter.
Vedkommende anfører desuden, at den pågældende under sit
ansættelsesforhold fik ordre om at dække over situationens al-
vor og om nødvendigt at lyve over for Justitsministeriet, der var
begyndt at tage en mere aktiv interesse i telecenteret.
Departementet videresender den 4. september 2019 henvendel-
sen til Den Uafhængige Politiklagemyndighed til eventuel vi-
dere foranstaltning. Det bemærkes i den forbindelse, at Den
Uafhængige Politiklagemyndighed undersøger og træffer afgø-
relse vedrørende klager over politipersonales adfærd i tjenesten
(adfærdsklager), ligesom politiklagemyndigheden efterforsker
anmeldelser om strafbare forhold begået af politipersonale i tje-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om initiativ til afdække det nærmere omfang af muligt kendskab til, at der i årevis i telecenteret under Rigspolitiet var fejl ved konverteringen af teleoplysninger fra rådata til konverterede data, til justitsministeren
nesten.”
3.
Som jeg også sagde på samrådet, foreligger der efter min opfattelse grun-
dige redegørelser i sagen. Der er på den baggrund ikke tvivl om, at Rigs-
politiets opfølgning på konstaterede fejl har været for isoleret og langt tidli-
gere burde have været foretaget mere systematisk. Rigspolitiets håndtering
af teledata har som nævnt været særdeles utilfredsstillende, og det beklager
Rigspolitiet dybt.
Nu handler det for mig om at se fremad og få ryddet op, og derfor har jeg
som opfølgning på teledata-sagen iværksat en række nye tiltag for at gen-
skabe tilliden til anvendelsen af teledata. Jeg oversendte den 3. oktober 2019
bl.a. rigspolitichefens og rigsadvokatens overvejelser om teledata-sagen til
Retsudvalget (Alm. del – Bilag 9), hvor tiltagene er nærmere beskrevet.
Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 451 (Alm. del) som
Folketingets Retsudvalg, har stillet til justitsministeren den 27. september
2019. I besvarelsen redegøres for en række af rigspolitichefens og rigsadvo-
katens tiltag, som vedrører kvalitetskontrol i forbindelse med indhentelse og
anvendelse af teledata.
4