Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2113413_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
27. november 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Pernille Østergaard
Sagsnr.: 2019-0030-3115
Dok.:
1306437
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 329 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Pernille Østergaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om Østjyllands Politis oplysninger om, at den fejl, Rigspolitiet beskriver som værende bekendt med i november 2018, reelt blev identificeret i august 2018, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 329 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om Rigspolitiet var bekendt med op til
30 fejltyper på teledataområdet før november 2018, således som
det var konstateret af Østjyllands Politi og indmeldt til telecen-
tret? Der henvises til REU alm. del
– bilag 9, bilag 2 side 42?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiets
Telecenter (Telecen-
tret) løbende har håndteret henvendelser om mulige fejl, unøj-
agtigheder, fejlkilder mv. i teledata, som rekvirenterne har mod-
taget fra Telecentret. Henvendelserne har hovedsageligt, jf. s. 23
i Rigspolitiets og Rigsadvokatens redegørelse om teledatasagen,
været håndteret ved fornyet behandling af de pågældende tele-
data i Telecentret og blev i Telecentret primært opfattet som bru-
gerfejl og periodiske tekniske udfordringer frem for systemati-
ske fejl vedrørende teledata. Telecentret modtog eksempelvis i
både februar, maj, august og september 2018 henvendelser fra
rekvirenter, der konstaterede manglende historiske teleoplys-
ninger i konverterede datasæt.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at det fremgår af redegørel-
sens side 42, at to politikredse den 19. juni 2019 gjorde Rigspo-
litiet opmærksom på, at det var politikredsenes opfattelse, at
Rigspolitiet også før november 2018 var bekendt med problemet
med manglende oplysninger i konverterede teledata. Således op-
lyste Østjyllands Politi til chefen for Rigspolitiets Nationale Ef-
terforskningsafdeling (NEA), at Østjyllands Politi havde kon-
stateret konverteringsfejl, og at dette blev indmeldt til Telecen-
tret i februar 2018. Det blev endvidere anført, at politikredsen
mente, at den fejl, der havde været omtalt i medierne, var iden-
tificeret i august 2018, og at kredsen også reagerede herpå. Af-
slutningsvist var det anført, at politikredsen havde konstateret
op mod 30 forskellige fejltyper på teledata-området, som var
blevet indmeldt til Telecentret.
Som anført blev henvendelser om fejl mv. i Telecentret hoved-
sageligt håndteret ved fornyet behandling af de pågældende te-
ledata i Telecentret, og blev af Telecentret primært opfattet som
brugerfejl og periodiske tekniske udfordringer frem for syste-
matiske fejl vedrørende teledata.
Samlet set er det Rigspolitiets vurdering, at der i store dele af
Telecentrets levetid ikke var en struktureret dokumentation af
og opfølgning på indmeldte fejl. Der var i Telecentret ikke
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om Østjyllands Politis oplysninger om, at den fejl, Rigspolitiet beskriver som værende bekendt med i november 2018, reelt blev identificeret i august 2018, til justitsministeren
skriftlige interne procedurer og retningslinjer i relation til hånd-
tering af teledata, og ligeledes var der ikke af Rigspolitiet udar-
bejdet nationale retningslinjer for Telecentrets og kredsenes
håndtering og kvalitetssikring af teledata.
Det fremgår endvidere
af ”Rigspolitichefens og
rigsadvokatens
overvejelser og nye tiltag på baggrund af teledata-sagen”
af den
1. oktober 2019, at der i en årrække har været fejl i Rigspolitiets
konvertering af teledata. Derudover har der hos Rigspolitiet ikke
været tilstrækkelig kvalitetskontrol, ligesom der heller ikke har
været tilstrækkelig dokumentation af og opfølgning på fejl.
Dette har betydet, at der ikke systematisk er blevet orienteret om
kendte fejl og risici i teledata til de øvrige aktører i straffesags-
kæden. Endelig har det ledelsesmæssige fokus på Rigspolitiets
Telecentersvirksomhed igennem flere år været utilstrækkeligt.
Disse forhold har samlet betydet, at der over en årrække har væ-
ret fejl i og risici ved brug af teledata, der anvendes i straffesa-
ger, som ikke har været kendt blandt efterforskere, anklagere,
forsvarere og dommere.
Rigspolitiets håndtering af teledata har således været særdeles
utilfredsstillende, hvilket Rigspolitiet beklager dybt.”
3