Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2099576_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. november 2019
Forebyggelseskontoret
Mette Riis Nielsen
2019-0030-2816
1262217
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 33 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2019. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til artiklen: Voksne mænd søger købesex med unge drenge via dansk datingside: »Vi tror på det bedste i folk«, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 33 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen: ”Voksne mænd søger kø-
besex med unge drenge via dansk datingside: »Vi tror på det
bedste i folk«”, Berlingske.dk den 6. oktober 2019, og
er mini-
steren åben over for at indføre et krav om at validere sin alder
med NEM-ID på sådanne hjemmesider med det formål at be-
skytte børn og mindreårige mod at ende som aktører i betalings-
sex?
Svar:
1.
Det er strafbart mod betaling at have samleje med eller andet seksuelt
forhold til en person under 18 år samt at udbrede pornografisk materiale af
personer under 18 år, og jeg tager på det kraftigste afstand fra køb af seksu-
elle ydelser af og udbredelse af pornografisk materiale af børn og unge.
Børn og unge færdes i stigende grad på internettet som led i deres sociale
liv, og det er vigtigt, at de kan færdes trygt, når de bevæger sig rundt på
internettet. Hjemmesider, der henvender sig til børn og unge, har et ansvar
for at skabe et ordentligt og trygt miljø. Samtidig stiller internettets mange
muligheder krav til børn og unges bevidsthed om deres adfærd og de risici
og faldgruber, som kontakt over internettet også kan være forbundet med.
Jeg kan forstå, at det ifølge hjemmesidens brugervilkår ikke længere er til-
ladt for børn og unge under 18 år at oprette en profil, og at det er muligt
frivilligt at validere sin identitet via NemID.
2.
Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Finansministeriet, hvor
reglerne om NemID hører under. Finansministeriet har oplyst følgende:
”NemID-løsningen
giver i dag myndigheder og private virk-
somheder mulighed for, at brugere kan logge sikkert ind, under-
skrive elektronisk, samt at brugeres identitet kan valideres. Ne-
mID kan anvendes til at validere, at en persons oplyste CPR-
nummer, herunder alder, matcher med personens NemID-iden-
titet.
Lov om NemID (lov nr. 439 af 8. maj 2018) fastlægger den lov-
givningsmæssige ramme for pligter og rettigheder i forbindelse
med administration og udstedelse af NemID. Loven har til for-
mål at sikre en klar retsstilling for borgere i forhold til udste-
delse, afslag på udstedelse og klagemuligheder.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til artiklen: Voksne mænd søger købesex med unge drenge via dansk datingside: »Vi tror på det bedste i folk«, til justitsministeren
Loven forholder sig således ikke til myndigheders eller virk-
somheders anvendelse af NemID til login eller signering på de-
res hjemmesider eller selvbetjeningsløsninger. Baggrunden er
bl.a. et hensyn til at holde markedet åbent for alternative eID-
eller signaturløsninger. Private virksomheder, der ønsker at an-
vende NemID på deres hjemmesider eksempelvis til identifika-
tion af brugere eller kunder, har mulighed for at indgå aftale med
Nets DanID A/S om at aftage disse services.
Regulering af området ift. brug af NemID vil indebære et med-
følgende behov for klart at afgrænse og definere, hvilke hjem-
mesider der tænkes omfattet af en regulering, hvilket umiddel-
bart vurderes at indebære øget administration for virksomheder
og myndigheder.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan
indledningsvis oplyse, at politiet er meget op-
taget af børn og unges sikkerhed på internettet. Rigspolitiet har
således bl.a. medvirket til udvikling og implementering af den
forebyggende indsats ”Den Sikre Side”, hvor skoleelever landet
over får mulighed for at blive undervist af politifolk og SSP-
konsulenter i sikker, digital adfærd. Sådanne indsatser har til
formål at gøre børn og unge bevidste om sikker og god adfærd
f.eks. på de sociale medier, herunder datingsider.
Indførelse af krav om, at der på datingsider skal ske validering
af alder, f.eks. ved brug af NemID, med det formål at beskytte
børn og mindreårige mod at ende som aktører i betalingssex, er
et såkaldt ”mulighedsreducerende” tiltag. Mulighedsreduce-
rende tiltag har den ulempe, at der ofte sker en forskydning af
kriminaliteten til andre steder. Det er således Rigspolitiets vur-
dering, at et krav om validering af alder vil kunne medføre, at
aftaler om betalingssex med mindreårige forskydes til steder på
internettet, som ikke har en nedre aldersgrænse. Samtidig må det
afvejes, hvilke ulemper de mulighedsreducerende tiltag kan
have for datingsidernes øvrige brugere.
Et krav om validering af alder, f.eks. ved brug af NemID, vil
efter Rigspolitiets vurdering ikke i sig selv kunne forhindre ind-
gåelse af aftaler om betalingssex med mindreårige og vil samti-
dig kræve, at datingsiderne indfører en nedre, Nem-ID valideret
aldersgrænse på 18 år for oprettelse af en profil.
Det bemærkes afslutningsvis, at Rigspolitiet, Center for Cyber-
crime (NC3), siden 2005 har modtaget i alt 27 henvendelser om
den konkrete datingside, der omtales i artiklen. Henvendelserne
omhandler upassende opførsel, brugere som har linket til eller
uploadet børneporno, hackede profiler, ærekrænkelser, personer
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til artiklen: Voksne mænd søger købesex med unge drenge via dansk datingside: »Vi tror på det bedste i folk«, til justitsministeren
som søger billeder af mindreårige eller søger mindreårige til sex,
trusler og lignende, og er som udgangspunkt blevet videresendt
til de relevante politikredse til eventuel videre behandling.”
4