Folketingets Retsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9320
Doknr.
184139
Dato
29-06-2020
Folketingets Retsudvalg har d. 14. november 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 308
(alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Seier Christensen (NB).
Spørgsmål nr. 308:
”Vil ministeren redegøre for, om dansk lovgivning indeholder
hjemmel til, at hjem-
bragte børn fra Syrien i intet tilfælde placeres i et islamistisk miljø, og om ministeren i
denne forbindelse vil garantere, at et hjembragt barn under ingen omstændigheder
ender i et radikaliseret miljø?”
Svar:
Indledningsvis skal jeg beklage den meget sene besvarelse af spørgsmålet.
Det er regeringens klare opfattelse, at børn af fremmedkrigere eller andre radikalise-
rede personer ikke skal vokse op i hjem i Danmark, hvor der er risiko for deres sikker-
hed og udvikling
–
og ikke mindst risiko for, at børnene selv bliver radikaliserede.
Der kan
–
alt efter omstændighederne i de enkelte sager
–
være forskellige regler, der
vil finde anvendelse forud for og efter ankomsten af et barn fra et konfliktområde af-
hængigt af barnets forhold, herunder om der er er tale om et forældreløst barn med
slægtninge i Danmark, om forældrene er i udlandet, eller om barnet har en forældre-
myndighedsindehaver i Danmark. Dermed kan der også være forskellige myndigheder,
der skal inddrages, vurdere oplysningerne og træffe afgørelse i det konkrete tilfælde
afhængigt af forholdene i den enkelte sag.
Udlændige- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen oplyst følgende i
forhold til sager om familiesammenføring:
”Udlændingemyndighederne er generelt i sager
vedrørende børnefamiliesammenfø-
ring opmærksomme på at inddrage den herboende omsorgspersons bopælskommune i
forbindelse med sagens oplysning for at sikre, at der ikke er forhold, der indikerer, at
meddelelse af opholdstilladelse vil stride mod barnets tarv.
I tilfælde, hvor udlændingemyndighederne måtte være i besiddelse af oplysninger om
mulig radikalisering hos det herboende familiemedlem, vil disse oplysninger blive vi-
deregivet til den pågældendes bopælskommune med anmodning om, at disse forhold
inddrages i kommunens vurdering af, hvorvidt meddelelse af opholdstilladelse åben-
bart vil stride mod barnets tarv.”
Justitsministeriet har indhentet et bidrag fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der
har til brug for besvarelsen oplyst følgende: