Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2129302_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. december 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0030-3020
1296722
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 251 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Pia Kjærs-
gaard (DF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 296: MFU spm. om, hvordan et optog, hvori der ifølge REU alm. del – spm. 309 (2018-2019, 2. samling) skulle deltage 5000 mennesker, skulle kunne krydse Nørrebrogade/Jagtvej i København, uden at det skulle være nødvendigt, at der er nogle til at dirigere trafikken, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 251 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren bekræfte – evt. på baggrund af en af de 3 over-
sendte videoer i forbindelse med Ashura optoget den 10. sep-
tember 2019 – at der i mange tilfælde ses optagelser af optogets
egne folk, som går i modsatte vejbane, trods informationer fra
svar på REU alm. del - spørgsmål 309 (2018-2019, 2. samling),
som beskrev, hvordan Københavns Politi har oplyst anmelderne
af de to optog, hvordan optoget skulle holde sig i højre side af
kørebanen, men at dette alligevel ikke blev overholdt, og det
uden at politiet intervenerede i forhold til denne overtrædelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at såfremt politiet vurde-
rer, at afviklingen af et optog eller en anden forsamling ikke i
væsentlig grad vil påvirke den samtidige trafikafvikling i videre
grad, end hvad der må forventes i forbindelse med større for-
samlinger, herunder bl.a. som følge af forsamlingens størrelse,
placering eller tidsmæssige udstrækning, vil der typisk ikke
blive tilknyttet en fast politimæssig ressource til arrangementet.
I stedet gennemføres et mere fleksibelt politimæssigt tilsyn, der
kan afpasses en eventuel udvikling i arrangementet, som Køben-
havns Politis lejlighedsvise tilsyn med optogene den 10. septem-
ber 2019.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at det er politikredsens
erfaring, at størstedelen af de mindre færdselsgener, som i al-
mindelighed må accepteres, når mange mennesker er forsamlet
på samme sted, i mange tilfælde vil være de samme, selv om po-
litiet er til stede. Det vil f.eks. tage en vis tid og medføre mindre
gener for trafikafviklingen, når et optog skal passere lyskryds og
pladser mv., selv om politiet er til stede. Det vil dog altid bero
på en konkret vurdering, om der er behov for politimæssig til-
stedeværelse til at dirigere trafikken.
Politikredsen har supplerende oplyst, at Københavns Politi i for-
bindelse med den konkrete planlægning i relation til de to optog
den 10. september 2019 lagde vægt på, at der ikke i forbindelse
med lignende optog i 2017 og 2018 havde været større trafikale
gener, end hvad der måtte forventes i lyset af optogenes stør-
relse. Politikredsen skønnede således, at der ikke var behov for
at trække faste ressourcer ud af det daglige beredskab, men at
sådanne ressourcer kunne disponeres fra andre opgaver, hvis der
opstod anledning til det.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 296: MFU spm. om, hvordan et optog, hvori der ifølge REU alm. del – spm. 309 (2018-2019, 2. samling) skulle deltage 5000 mennesker, skulle kunne krydse Nørrebrogade/Jagtvej i København, uden at det skulle være nødvendigt, at der er nogle til at dirigere trafikken, til justitsministeren
Herudover førte Københavns Politi under afviklingen af de to
optog lejlighedsvise tilsyn med optogene. Københavns Politi
kørte således lejlighedsvis forbi og observerede, hvorledes ar-
rangementet forløb. Der kan på denne baggrund have været
hændelser i tilknytning til optogene, som politiet ikke har obser-
veret eller registreret.
For så vidt angår politiets indgriben i forhold til forseelser og
gener i forbindelse med optog eller andre forsamlinger har Kø-
benhavns Politi henvist til, at det følger af politilovens § 8, stk.
1, at politiet ved offentlige forsamlinger under åben himmel kan
gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anledning til
fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden eller fare
for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. At politiet
kan gribe ind over for betydelig forstyrrelse af den offentlige or-
den indebærer, at der må accepteres visse gener fra forsamlings-
deltagerne, f.eks. råben, højrøstet syngen og kortvarige færds-
elshindringer, som politiet ellers ville kunne gribe ind over for,
hvis de var forvoldt af enkeltpersoner eller tilfældigt sammen-
stimlede personer.
På den baggrund vil politiet som udgangspunkt generelt være
tilbageholdende med at skride ind, hvis politiet i forbindelse
med arrangementer som de omtalte optog og andre arrangemen-
ter bliver opmærksom på mindre gener, f.eks. mindre færdsels-
gener. Det vil dog altid bero på en politifaglig vurdering i den
konkrete situation, om der er behov for at foretage politimæs-
sige dispositioner.
Københavns Politi har oplyst, at politikredsen har gennemset de
videooptagelser, der henvises til i spørgsmålet. På baggrund
heraf har Købehavns Politi foretaget en gennemgang af relevant
materiale, ligesom politikredsen har indhentet bemærkninger fra
de politipatruljer, der deltog i tilsynet med de to optog, som
fandt sted på Nørrebro den 10. september 2019. Politikredsen
har ikke i den forbindelse kunnet konstatere, at der var politiper-
sonale, der observerede forhold i relation til optogets eller en-
keltpersoners placering på vejbanen, som de fandt anledning til
at påtale.
Det er sammenfattende Københavns Politis vurdering, at der på
de nævnte videooptagelser ikke ses forhold vedrørende perso-
ner (som bevægede sig uden for højre side af vejen), der gav an-
ledning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden
eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Po-
litikredsen har endvidere bemærket, at det fremgår af videoop-
tagelserne, at det deltagende tryghedspersonale iført gule veste
undervejs ses at gøre en indsats for at sikre, at optoget holder sig
i højre side af vejen.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 296: MFU spm. om, hvordan et optog, hvori der ifølge REU alm. del – spm. 309 (2018-2019, 2. samling) skulle deltage 5000 mennesker, skulle kunne krydse Nørrebrogade/Jagtvej i København, uden at det skulle være nødvendigt, at der er nogle til at dirigere trafikken, til justitsministeren
Der henvises desuden til Justitsministeriets besvarelse af 10. oktober 2019
af spørgsmål nr. 309 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4