Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2126668_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2019
Økonomikontoret
Jakob Hüttel
2019-0030-3068
1300847
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 292 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om udviklingen i regnskabstallene for Det Kriminalpræventive Råd de seneste 10 år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 292 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i regnskabstallene for
Det Kriminalpræventive Råd de seneste 10 år samt de budgette-
rede udgifter for indeværende år? Tallene bedes både oversendt
som de reelle regnskabstal og opgjort i 2019-pl.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Det Kriminalpræventive Råds sekretariat.
Rigspolitiet kan på den baggrund indledningsvis oplyse, at Rigs-
politiet efter § 12 i Det Kriminalpræventive Råds forretningsor-
den, der er givet af justitsministeren, stiller sekretariat til rådig-
hed for rådet. Det indebærer, at dele af rådets udgifter til drift og
aktiviteter udgiftsføres på finanslovens § 11.23.01. Politiet og
den lokale anklagemyndighed mv. Herudover finansieres Det
Kriminalpræventive Råds udgifter dels af finanslovens §
11.23.13. Det Kriminalpræventive Råd og dels af tilskud fra
fonde, medlemmer mv.
Udgifter på finanslovens § 11.23.01. Politiet og den lokale an-
klagemyndighed mv.
Rigspolitiet afholder Det Kriminalpræventive Råds driftsudgif-
ter på finanslovens § 11.23.01. Politiet og den lokale anklage-
myndighed mv. Udgifterne er ikke specificeret på finansloven.
Rigspolitiet opgør imidlertid udgifterne til brug for udarbejdel-
sen af Det Kriminalpræventive Råds årsrapport, og opgørelsen
er vedlagt som bilag til rådets årsrapport. Opgørelsen er første
gang udarbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af årsrappor-
ten for 2010. I opgørelsen medtages konkrete udgifter, som kan
opgøres særskilt, og udgifter, der beregnes som en andel af Rigs-
politiets udgifter (indirekte driftsudgifter). Udgifterne for perio-
den 2010 – 2019 fremgår af tabel 1. Tallene for 2010-2018 er
regnskabstal, mens tallene for 2019 er budgettal.
Tabel 1: Regnskabs- og budgettal for driftsudgifter til Det Kri-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om udviklingen i regnskabstallene for Det Kriminalpræventive Råd de seneste 10 år, til justitsministeren
2126668_0003.png
minalpræventive Råd på § 11.23.01. Politiet og den lokale an-
klagemyndighed mv. (mio. kr.)
2009
Løbende
priser
Faste
priser
Ikke
opgjort
Ikke
opgjort
2010
10,9
2011
12,2
2012
11,6
2013
11,6
2014
10,1
2015
10,4
2016
10,6
2017
10,7
2018
10,0
2019
10,9 (bud-
gettal)
10,9
(budgettal)
12,1
13,2
12,2
12,1
10,5
10,8
10,9
10,9
10,1
*) Opgørelserne i faste priser er omregnet til 2019-priser efter forbrugerprisindekset.
*) Det bemærkes, at de indirekte driftsudgifter for Det Kriminalpræventive Råds sekretariat ikke budgetteres for det på-
gældende år, men i stedet fordeles i forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten. I de ovenfor anførte budgetterede
udgifter til Det Kriminalpræventive Råds sekretariat for 2019 har Rigspolitiet derfor videreført de indirekte driftsud-
gifter fra 2018 på, 0,9 mio. kr., da det vurderes at give det mest retvisende billede.
Rigspolitiet bidrager desuden med understøttende administra-
tive funktioner som fx personaleadministration og bogholderi til
Det Kriminalpræventive Råd. Disse udgifter opgøres dog ikke
særskilt og indgår derfor ikke i tabel 1.
Rigspolitiet har derudover i perioden ydet et årligt tilskud øre-
mærket voldsforebyggelse på 2,1 mio. kr., der ligeledes er fi-
nansieret af finanslovens § 11.23.01. Politiet og den lokale an-
klagemyndighed mv., til Det Kriminalpræventive Råd. Tilskud-
det bruges overvejende til forskning, rådgivning og undervis-
ningsmateriale. Af tabel 2 fremgår Det Kriminalpræventive
Råds faktiske forbrug af tilskuddet til voldsforebyggelsesindsat-
sen, der først fra 2011 konsekvent er opgjort særskilt. Det fakti-
ske forbrug til voldsforebyggelsesindsatsen falder ikke nødven-
digvis i samme år som de årlige tilskud til indsatsen.
Tabel 2: Det Kriminalpræventive Råds forbrug til indsats mod
voldsforebyggelse (mio. kr.)
Tilskud
Voldsforebyggelse
(løbende priser)
Voldsforebyggelse
(faste priser)
2009
2010
2011
-2,0
-2,2
2012
2,7
2,8
2013
1,1
1,2
2014
0,7
0,7
2015
1,8
1,9
2016
2,7
2,8
2017
3,5
3,6
2018
4,5
4,6
2019
2,1
2,1
*) Opgørelserne i faste priser er omregnet til 2019-priser efter forbrugerprisindekset.
*) Det bemærkes, at overførselsadgangen er blevet fjernet fra og med 2018, hvorfor uforbrugte midler til voldsforebyg-
gelsesindsatsen for det pågældende år fremover skal tilbageføres til Rigspolitiet.
Tilskud fra finanslovens § 11.23.13. Det Kriminalpræventive
Råd samt tilskud fra fonde og medlemmer mv.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at Det Kriminalpræventive
Råds aktiviteter endvidere finansieres dels af tilskud fra finans-
lovens § 11.23.13. Det Kriminalpræventive Råd, dels af tilskud
fra fonde, medlemmer mv.
Der skal overordnet skelnes mellem, hvornår Det Kriminalpræ-
ventive Råd modtager tilskud (indtægter for Det Kriminalpræ-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om udviklingen i regnskabstallene for Det Kriminalpræventive Råd de seneste 10 år, til justitsministeren
2126668_0004.png
ventive Råd), og hvornår tilskuddene udmøntes i faktisk forbrug
(omkostninger for Det Kriminalpræventive Råd). Det skyldes,
at tilskuddene ikke altid anvendes i det år, hvor de modtages.
Af tabel 3 fremgår de modtagne tilskud fra § 11.23.13. Det Kri-
minalpræventive Råd samt fra fonde, medlemmer mv. (indtæg-
ter), mens tabel 4 viser Det Kriminalpræventive Råds faktiske
forbrug af tilskuddene (omkostninger).
Tabel 3:Øvrige offentlige og private tilskud (indtægter) (mio.
kr.)
Tilskud
§ 11.23.13 (lø-
bende priser)
§ 11.23.13 (fa-
ste priser)
Medlemmer mv.
(løbende priser)
Medlemmer mv.
(faste priser)
Fonde (løbende
priser)
Fonde (faste pri-
ser)
2009
4,2
4,8
1,0
1,1
0
0
2010
4,1
4,5
0,4
0,4
0
0
2011
4,1
4,4
0,7
0,8
4,2
4,5
2012
8,1
8,5
0,7
0,7
15,7
16,6
2013
8,2
8,6
0,7
0,7
16,7
17,5
2014
9,2
9,6
0,7
0,7
12,4
12,9
2015
11,1
11,5
0,8
0,8
15,5
16,0
2016
6,8
7,0
0,7
0,7
10,5
10,8
2017
4,5
4,6
0,7
0,7
7,5
7,7
2018
-2,8
-2,8
0,5
0,5
5,9
6,0
2019
5,8
5,8
0,5
0,5
6,1
6,1
*) Opgørelserne i faste priser er omregnet til 2019-priser efter forbrugerprisindekset.
Tabel 4: Øvrige offentlige og private tilskud (omkostninger)
(mio. kr.)
Tilskud
§ 11.23.13 (lø-
bende priser)
§ 11.23.13 (faste
priser)
Medlemmer
m.v. (løbende
priser)
Medlemmer
m.v. (faste pri-
ser)
Fonde (løbende
priser)
Fonde (faste pri-
ser)
2009
7,4
8,4
2010
7,3
8,1
2011
- 0,3
-0,3
-0,8
2012
6,4
6,7
0,3
2013
4,1
4,3
0,5
2014
4,3
4,5
1,1
2015
6,0
6,2
0,4
2016
8,0
8,3
1,6
2017
8,6
8,8
0,9
2018
7,9
8,0
0,06
2019
-0,9
0,3
0,5
1,1
0,4
1,7
0,9
0,06
-1,5
-1,6
15,7
16,6
16,7
17,5
12,4
12,9
15,5
16,4
10,5
10,8
7,5
7,7
5,9
5,9
*) Opgørelserne i faste priser er omregnet til 2019-priser efter forbrugerprisindekset.
Det Kriminalpræventive Råds tilskud på finanslovens §
11.23.13. Det Kriminalpræventive Råd udmøntes til kriminal-
præventive udviklingsprojekter og til fremstilling af informa-
tionsmateriale. Tilskuddene anvendes både til initiativer, der
gennemføres af Det Kriminalpræventive Råd, og til initiativer,
der gennemføres i samarbejde med andre myndigheder, organi-
sationer, grupper og enkeltpersoner eller lignende. Tilskuddene
anvendes herudover til initiativer, der med økonomisk støtte fra
rådet gennemføres af lokale myndigheder, foreninger, sammen-
slutninger mv. Som led i nedlukningen af et ikke-gennemført
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om udviklingen i regnskabstallene for Det Kriminalpræventive Råd de seneste 10 år, til justitsministeren
satspuljefinansieret kriminalpræventivt initiativ blev der i 2018
tilbageført 6,7 mio. kr. fra finanslovens § 11.23.13. Det Krimi-
nalpræventive Råd, hvormed året samlet endte med et negativt
resultat på 2,8 mio. kr. på kontoen.
I relation til fondsmidlerne kan det oplyses, at Det Kriminalpræ-
ventive Råd i 2011 indgik samarbejdsaftaler med TrygFonden
om at gennemføre i alt 9 kriminalpræventive projekter. Samar-
bejdet blev siden forlænget, og nye samarbejdsaftaler om fore-
byggelse af indbrud er indgået med TrygFonden i 2018 og 2019.
Aftalerne udløber i henholdsvis 2021 og 2022.
Tilskud fra medlemmer m.v. er til fri rådighed og anvendes i
2019 til medlemsprojekter m.v. Først fra 2011 er omkostninger
konsekvent opgjort for de respektive tilskudstyper.”
5