Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2197510_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2020
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2019-0030-3063
1299826
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 286 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2019.
Spørgsmålet er stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvilke krav man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i Frankrig, til justitsministeren
2197510_0002.png
Spørgsmål nr. 286 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren indhente materiale, der kan belyse, hvilke krav
man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i
Frankrig?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Udenrigsministeriet
om gennem den danske ambassade i Paris at indhente oplysninger om de
forhold, der spørges til. Ambassaden har indhentet vedlagte udtalelse fra Det
Franske Justitsministerium, der i ambassadens uofficielle oversættelse op-
lyser følgende:
”Offerets rolle i den strafferetlige efterforskning:
Offerets rolle i den strafferetlige proces er fastslået i den indle-
dende artikel i Code de procédure pénale (Strafferetspleje-
loven), som bestemmer, at de retslige myndigheder sikrer infor-
mation og garanterer ofrets rettigheder.
Offeret har således rettigheder i alle faser af den strafferetlige
procedure: under efterforskningen og forundersøgelsen, såvel
som under og efter domsfældelsen.
Den franske proceduremodel, der har tendens til at være inkvi-
sitorisk, indrømmer imidlertid offeret begrænsede rettigheder til
information og assistance og under visse betingelser, rettigheder
relateret til retsforfølgelsen.
I. Offerets rolle i starten af efterforskningen:
A. Lettere indgivelse af en anmeldelse:
Selvom en strafferetlig efterforskning kan iværksættes ex offi-
cio uden offerets indblanding, er sidstnævnte ofte kilden til af-
sløringen af lovovertrædelsen gennem indgivelsen af en anmel-
delse. Derfor er det påkrævet, at retslige politifolk, der modtager
anmeldelser, videresender disse til den offentlige anklagemyn-
dighed, der vil vurdere, hvilke foranstaltninger der skal træffes
(art. 15-3 i strafferetsplejeloven).
Offeret indrømmes således retten til at indgive en anmeldelse og
få denne behandlet af myndighederne. I praksis kan offeret ind-
give en anmeldelse til enhver politistation eller gendarmeri på
det nationale territorium, uanset at den pågældende myndighed
ikke har territorial kompetence. I så fald vil anmeldelsen blive
videresendt til den kompetente myndighed.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvilke krav man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i Frankrig, til justitsministeren
2197510_0003.png
Endelig vil udviklingen af muligheden for at indgive en anmel-
delse online på sigt kunne lette offerets mulighed for at udøve
denne ret.
B. Underretning om offerets rettigheder, herunder bistand
fra en advokat:
Offeret har – fra starten af efterforskningen og under hele dens
varighed – mulighed for at få bistand fra en advokat samt at
modtage retshjælp.
I overensstemmelse med artikel 10-2 i strafferetsplejeloven bli-
ver offeret informeret om sine rettigheder så snart, at efterforsk-
ningen påbegyndes. I praksis informeres ofrene om deres rettig-
heder fra tidspunktet for indgivelsen af anmeldelsen, herunder
retten til:
at modtage erstatning for deres tab
at blive en civil part
hvis offeret ønsker at være en civil part, at blive assisteret
af en advokat, som denne selv kan vælge eller som udnæv-
nes af formanden for advokatrådet, hvis udgifter bliver bå-
ret af offeret selv, medmindre betingelserne for adgang til
retshjælp er opfyldt, eller hvis der foreligger en retshjælps-
forsikring.
at blive hjulpet af en tjeneste, der tilhører en eller flere of-
fentlige myndigheder, eller af en forening, der er pålagt at
yde bistand til ofre.
at henvise sagen til offererstatningskommissionen når det
drejer sig om en lovovertrædelse nævnt i artikel 706-3 eller
706-14 i nærværende lov
at blive informeret om de beskyttelsesforanstaltninger, som
offeret kan drage fordel af.
for ofre, der ikke forstår det franske sprog, at drage fordel
af en tolk og en oversættelse af oplysninger, der er vigtige
for udøvelsen af deres rettigheder.
efter anmodning at blive ledsaget i alle faser af proceduren
af en juridisk repræsentant eller en voksen person af eget
valg, medmindre den kompetente retlige myndigheder træf-
fer en begrundet afgørelse om det modsatte.
at erklære en tredjemands adresse som bopæl, under forbe-
hold af at dette er udtrykkeligt aftalt.
II. Offerets rolle i løbet af efterforskningen:
Under efterforskningen har offeret ret til at blive hjulpet af en
advokat, og under visse betingelser at blive informeret om ud-
viklingen i den igangværende efterforskninger.
A. Offerets ret til assistance og information
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvilke krav man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i Frankrig, til justitsministeren
1. Retten til advokatbistand under konfrontationer og rekon-
struktioner:
Artikel 61-2 i strafferetsplejeloven bestemmer, at hvis offeret
bliver konfronteret med en person, der er blevet afhørt uden en
sigtelse
[audition libre],
for en lovovertrædelse der kan straffes
med fængsel, kan offeret anmode om advokatbistand. Artikel
63-4-5 i strafferetsplejeloven indeholder den samme rettighed i
tilfælde af en konfrontation med en person, der er i politiets va-
retægt.
Det fremgår endvidere, at offerets advokat i tilfælde af konfron-
tationer, er berettiget til at konsultere rapporten fra afhøringen
af offeret.
Cirkulæret af 19. november 2014 specificerer, at når offeret ikke
har været i stand til at mødes med sin advokat inden begyndelsen
af konfrontationen, kan han eller hun, hvis det ønskes, blive gi-
vet tilstrækkelig tid, så denne samtale kan foregå under forhold,
der sikrer fortrolighed.
Offeret bliver informeret om denne ret til assistance før konfron-
tationen finder sted, og at omkostningerne vil blive båret af of-
feret selv, medmindre han eller hun opfylder betingelserne for
adgang til retshjælp.
Artikel 61-3 bestemmer, at offeret kan blive assisteret under
samme betingelser i tilfælde af en rekonstruktion.
2. Retten til information
a.
Inden for rammerne af en indledende efterforskning eller en
efterforskning i forbindelse med en overtrædelse, hvor gernings-
manden er grebet på fersk gerning [une
enquête de flagrance ou
préliminaire]
bestemmer artikel 60 og 77-1 i strafferetspleje-
loven, at når den tekniske eller videnskabelige undersøgelse
gennemføres, skal efterforskeren eller politibetjenten [l’officier
de police judiciaire ou l’agent de police judiciaire]
under sidst-
nævntes kontrol levere resultaterne af disse undersøgelser til of-
rene efter instruks fra den offentlige anklager.
b.
Offeret har to metoder til at konsultere efterforskningens
sagsakter efter artikel 77-2:
når den mistænkte anmoder om at konsultere sagsakterne,
har offeret, hvis han eller hun har indgivet en anmeldelse,
også ret til at konsultere akterne.
anklageren kan på eget initiativ forelægge hele eller dele af
sagen til offeret.
Offerets konsultation af sagens akter er derfor ikke en rettighed
under sagen. Der er intet, der forhindrer offeret i at anmode an-
klageren om at få sagen forelagt, men sidstnævnte er ikke for-
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvilke krav man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i Frankrig, til justitsministeren
2197510_0005.png
pligtet til at svare ham, og der er ingen klageadgang i tilfælde af
afslag.
B. Offerets aktive rettigheder
Artikel 63-4-3 i strafferetsplejeloven, der finder anvendelse på
offeret i henhold til artiklerne 61-2, 61-3 og 63-4-5 i samme lov,
bestemmer, at efter hver konfrontation eller rekonstruktion, som
advokaten deltager i, kan han stille spørgsmål og præsentere
skriftlige observationer. Efterforskeren eller politibetjenten
[L'officier
ou l'agent de police judiciaire]
kan kun modsætte sig
spørgsmål, hvis spørgsmålene forventes at ville forstyrre den
korrekte gennemførelse af efterforskningen; advokaten kan der-
efter registrere de afviste spørgsmål, som er knyttet til procedu-
ren.
I forbindelse med en konfrontation eller en rekonstruktion kan
advokaten således stille spørgsmål direkte, så længe det ikke er
sandsynligt, at de forstyrrer den korrekte gennemførelse af kon-
frontationen eller efterforskningen. Advokaten har endvidere
muligheden for at registrere observationer i sagsakterne, som
han finder nyttige for at finde frem til sandheden [manifestation
de la vérité].
Inden for rammerne af anmodningen, der er fremlagt på grund-
lag af artikel 77-2 i strafferetsplejeloven (konsultation af sags-
akterne et år efter de første handlinger) kan offeret fremlægge
enhver observation, der kan være nyttig for at finde frem til
sandheden, inden for en frist på en måned.
Strafferetsplejeloven indeholder derfor kun en begrænset ret til
deltagelse. Hvor disse rettigheder er til stede, er de hovedsage-
ligt begrænset til simple observationer. Disse kan endvidere kun
påberåbes under begrænsede betingelser.
Imidlertid forbyder loven ikke offeret eller hans advokat at an-
mode efterforskere eller den offentlige anklager om at udføre
handlinger (sagkyndige undersøgelser, afhøringer). Denne prak-
tiske mulighed, der er mulig, da lovteksterne ikke siger noget
herom, er imidlertid ikke så godt beskyttet som i forbindelse
med juridiske efterforskninger, da efterforskere eller den offent-
lige anklager ikke er forpligtet til at svare på anmodningerne, og
der er ingen appelmuligheder i tilfælde af et afslag.
III. Offerets rettigheder ved afslutningen af efterforsknin-
gen:
Ved afslutningen af efterforskningen (det tidspunkt, hvor den
offentlige anklager træffer beslutning om den videre strafferet-
lige procedure i form af henlæggelse, alternativer til retsforføl-
gelse eller retsforfølgelse). I denne sammenhæng har offeret
både en ret til information og en ret til at bestride beslutningen.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvilke krav man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i Frankrig, til justitsministeren
A. Ret til information om afgørelsen
I henhold til artikel 40-2 i strafferetsplejeloven skal den offent-
lige anklager underrette ofrene om retsforfølgelser eller alterna-
tiver til retsforfølgelse, som er blevet besluttet efter deres an-
meldelse eller beskrivelse.
Når anklageren beslutter at henlægge sagen underretter han end-
videre om sin beslutning med angivelse af de grunde, der beret-
tiger det.
Offeret er dermed altid informeret om opfølgningerne til efter-
forskningen.
B. Retten til at bestride afgørelsen:
1. I tilfælde af henlæggelse uden yderligere handling:
- Bestridelse af henlæggelsen ved henvisning til statsadvokaten
[procureur
général]
I henhold til artikel 40-3 i strafferetsplejeloven kan offeret i til-
fælde af henlæggelse uden yderligere handling klage over be-
slutningen til statsadvokaten. Statsadvokaten kan derefter på-
lægge den offentlige anklager at indlede sagen igen. Hvis han
finder klagen ubegrundet, underretter han den pågældende.
Den hierarkiske klage til statsadvokaten er den eneste mulighed
for at bestride den offentlige anklagers beslutning om at hen-
lægge sagen uden yderligere handling. Da det ikke er en retsaf-
gørelse, er henlæggelse uden yderligere handling ikke genstand
for appel eller andet middel.
Hvis henlæggelsen uden yderligere handling bekræftes af
statsadvokaten, kan offeret altid anlægge en civil sag for den ef-
terforskende dommer eller direkte indkalde den skyldige til den
kompetente domstol for at indlede en retssag.
- Henvisning til den efterforskende dommer ved at anlægge en
civil sag:
Artikel 85 i strafferetsplejeloven tillader et offer, hvis sag er ble-
vet henlagt uden yderligere handling af den offentlige anklager,
eller som ikke er blevet behandlet indenfor 3 måneder fra an-
meldelsens indgivelse, at anlægge en civil sag direkte hos den
efterforskende dommer.
- Henvisning til den kompetente domstol ved direkte indkal-
delse:
Offeret har mulighed for direkte at henvise sagen til den kontra-
diktoriske domstol (efter artikel 531 i strafferetsplejeloven) og
den erstatningsretlige domstol [le
tribunal en matière contra-
ventionnelle et délictuelle]
(efter artikel 388 i strafferetspleje-
loven).
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvilke krav man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i Frankrig, til justitsministeren
2197510_0007.png
2. I tilfælde af alternativer til retsforfølgelse:
Alternativer til retsforfølgelse er fastlagt i artikel 41-1 og 41-2
(strafferetligt forlig) i strafferetsplejeloven.
Kun reglerne i artikel 41-1 i strafferetsplejeloven giver offeret
mulighed for at give sit samtykke eller mening om visse straffe-
retlige muligheder, når disse kræver offerets bidrag eller sand-
synligvis vil krænke offerets rettigheder.
Artikel 41-1, nr. 5 i loven bestemmer, at når den offentlige an-
klager overvejer brugen af retsmægling, skal han indhente offe-
rets samtykke først. Hvis offeret nægter, kan den offentlige an-
klager ikke benytte denne alternative metode til retsforfølgning.
Når den offentlige anklager overvejer at gennemføre nr. 6 af
samme artikel skal han først indhente en udtalelse fra den ægt-
fælle, samlever eller civile partner, der er offer for forbrydelsen,
om muligheden for at bede gerningsmanden om at bo uden for
parrets bolig. Denne udtalelse er ikke bindende.
Artikel 41-1 i loven giver således offeret mulighed for at gribe
ind i valget af den handling, der følger anmeldelsen. Offeret kan
modsætte sig brugen af retsmægling og give sin udtalelse,
selvom denne ikke er bindende, om hvorvidt det er tilrådeligt at
bede den skyldige om at opholde sig udenfor parrets bolig.
De andre metoder til gennemførelse af artikel 41-1 i strafferets-
plejeloven (påmindelse om loven, praktikophold, etc.) giver
ikke offeret nogen mulighed for at bestride handlingen. Imidler-
tid udelukker implementeringen af artikel 41-1 i strafferetsplej-
eloven ikke offentlig handling, og offeret kan således altid ind-
kalde den skyldige direkte for den kompetente domstol efter ar-
tikel 388 i strafferetsplejeloven.
Starten af efter-
forskningen
I løbet af efter-
forskningen
Retten til informa-
tion
Art. 10-2: Underret-
ning om offerets ret-
tigheder, underret-
ning om adgangen til
advokatbistand og
retshjælp under efter-
forskningen.
Art. 60; art. 77-1:
Alene efter anklage-
rens instruktion, ret
til videregivelse af
resultaterne af tekni-
ske undersøgelser fo-
retaget under efter-
forskningen.
Retten til assi-
stance
Aktive rettigheder
Art. 15-3 : rapportere
om hændelsen ved at
indgive en anmel-
delse.
Art. 61-2 ; art.
61-3 ; art. 63-4-5
: Bistand fra en
advokat i forbin-
delse med kon-
frontationer med
den skyldige eller
rekonstruktioner.
Art. 61-2 ; art. 61-3 ;
art. 63-4-3 ; art. 63-4-
5 : Spørgsmål og ob-
servationer fra offe-
rets advokat i forbin-
delse med en konfron-
tation eller en rekon-
struktion.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvilke krav man som offer for kriminalitet kan stille til efterforskningen i Frankrig, til justitsministeren
2197510_0008.png
Afslutningen
Art. 77-2: Udeluk-
kende efter den skyl-
diges anmodning om
konsultation af sa-
gens akter eller efter
anklagerens instruk-
tioner kan der gives
adgang til hele eller
dele af sagen.
Art. 40-2: Informa-
tion til offeret om det
videre forløb i sagen.
Art. 77-2 : Alene efter
den skyldiges anmod-
ning om konsultation
af sagens akter, ret til
at formulere observa-
tioner til sagsakterne.
Art. 40-3 : Hierakisk
klageadgang til
statsadvokaten i for-
bindelse med henlæg-
gelse af en sag uden
yderligere handling
besluttet af en offent-
lig anklager.
Art. 41-1, 5° : Ret til
at afvise en retsmæg-
ling forslået af den of-
fentlige anklager.
Art. 41-2, 6° : ankla-
gerens pligt til at ind-
hente en ikke bin-
dende udtalelse fra of-
feret i et par, om mu-
ligheden for at bede
den skyldige om at
opholde sig udenfor
parrets bolig.
Art. 41-1 ; art. 388 :
retten til at indkalde
den skyldige direkte
for en domstol,
selvom anklageren
har igangsat en alter-
nativ foranstaltning
efter artikel 41-1.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til oplysningerne om ”Rettigheder for
ofre for kriminalitet i straffesager i Frankrig” på den europæiske e-justice
portal:https://e-justice.europa.eu/content_rights_of_vi-
tims_of_crime_in_criminal_proceedings-171-fr-da.do?member=1
8