Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2119026_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2019
Databeskyttelseskontoret
Cathrine Engsig Søren-
sen
2019-0030-3065
1299899
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 280 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om regeringen bebudede register over tv-overvågningskameraer, ledsages af en adgang for Datatilsynet, således at tilsynet kan bruge registret med henblik på at planlægge kontroller, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 280 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren angive, om det af regeringen bebudede register
over tv-overvågningskameraer, ledsages af en adgang for Data-
tilsynet, således at tilsynet kan bruge registret med henblik på at
planlægge kontroller, og derved imødekomme det forhold, at
Datatilsynet har en forpligtigelse men ikke reelt mulighed for at
udføre kontrol, idet tilsynet i dag ikke har kendskab til, hvor tv-
overvågningskameraer er opsat? Der henvises til regeringens
udspil Tryghed og sikkerhed i det offentlige rum, 10. oktober
2019.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Det følger af databeskyttelseslovens § 2, stk. 4, at loven og da-
tabeskyttelsesforordningen gælder for enhver form for behand-
ling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.
Hertil kommer, at tv-overvågningsloven indeholder supple-
rende regler om behandlingen af billede- og lydoptagelser.
Loven indeholder således begrænsninger i adgangen til at be-
handle, herunder videregive, lyd- og billedoptagelser, der opta-
ges i forbindelse med kriminalitetsforebyggende øjemed, jf.
lovens § 4 c, stk. 1-3 og § 4 d, stk. 1-2. Tv-overvågningslovens
§ 4 c, stk. 4-5, og § 4 d, stk. 3, indeholder endvidere særlige reg-
ler om sletning af personoplysninger, der optages i forbindelse
med lyd- og billedoptagelser i kriminalitetsforebyggende øje-
med.
Datatilsynet fører tilsyn med overholdelse af databeskyttelses-
reglerne ved enhver behandling af personoplysninger, der fin-
der sted i forbindelse med tv-overvågning. Det følger således af
tv-overvågningslovens § 4 e, at Datatilsynet fører tilsyn med en-
hver behandling af personoplysninger omfattet af lovens § 4 c
og § 4 d. Datatilsynet har i medfør af retshåndhævelsesloven li-
geledes adgang til at føre tilsyn med de retshåndhævende myn-
digheders behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning til retshåndhævelsesformål.
Af databeskyttelseslovens § 29 fremgår det, at Datatilsynet kan
kræve enhver oplysning, der er af betydning for tilsynets virk-
somhed, herunder til afgørelse af, om et forhold falder ind un-
der databeskyttelsesforordningens og lovens bestemmelser. Da-
tatilsynet har endvidere beføjelse til at få adgang til alle lokaler,
hvorfra en behandling af personoplysninger foretages. Politiet
kan i fornødent omfang bistå Datatilsynet hertil.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om regeringen bebudede register over tv-overvågningskameraer, ledsages af en adgang for Datatilsynet, således at tilsynet kan bruge registret med henblik på at planlægge kontroller, til justitsministeren
For så vidt angår en eventuel adgang til det foreslåede register
over tv-overvågningskameraer er det Datatilsynets opfattelse, at
tilsynet allerede i medfør af databeskyttelseslovens § 29 vil
kunne kræve enhver oplysning i registeret, hvis det har betyd-
ning for gennemførelsen af tilsyn.
På den baggrund er det Datatilsynets vurdering, at det foreslå-
ede register over tv-overvågningskameraer ikke bør ledsages af
særskilte regler om tilsynets muligheder for at kræve oplysnin-
ger indeholdt i registret udleveret.
Det er endvidere Datatilsynets vurdering, at en eventuel direkte
adgang til et sådant register hverken er nødvendig eller hensigts-
mæssig i forhold til Datatilsynets tilsynsmuligheder. En direkte
adgang til oplysninger om tv-overvågningskameraer vil således
blandt andet kunne bryde med et grundlæggende princip om, at
Datatilsynet normalt kun kan få adgang til oplysninger efter
samtidig eller forudgående varsling af den dataansvarlige – i
denne sammenhæng den ansvarlige for selve registeret.
Det er i øvrigt Datatilsynets opfattelse, at tilsynet med de eksi-
sterende tilsynsbeføjelser har vide rammer i forhold til at kunne
føre et effektivt tilsyn med behandlingen af personoplysninger i
forbindelse med tv-overvågning.”
3