Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2120114_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. december 2019
Sikkerhedskontoret
Maja Elkjær Tarpgård
2019-0030-3046
1298768
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 271 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Nicholas Rahui Webster Rømer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvilke interne og eksterne registre og andre datakilder, som PET's nye analyseredskab Pet Intel har adgang til, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 271 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre udtømmende for, hvilke interne og ek-
sterne registre og andre datakilder, som PET's nye analysered-
skab Pet Intel har adgang til?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra PET, der har oplyst følgende:
”PET har de senere år arbejdet med at fremtidssikre PET som
en analytisk baseret efterretnings- og sikkerhedstjeneste.
PET indledte i 2017 en transformation med fokus på skiftet fra
en dokumentdrevet tilgang til efterretningsarbejdet til en mere
datadrevet tilgang til arbejdet. Når PET i dag har adgang til sta-
digt stigende datamængder fra eksisterende datakilder, stiller det
nye krav til behandlingen af data og informationer, som skal
kunne behandles hurtigere og præcist.
Formålet med transformationen er blandt andet at sikre, at PET
i endnu højere grad end hidtil kan levere kvalitative handlings-
orienterede efterretningsprodukter i rette tid og rette format til
de rette aktører. Det gælder både trusselsvurderinger, efterret-
ningsvurderinger, strategiske analyser og rådgivende aktiviteter
i øvrigt.
Konkret har PET i 2018 som en del af programmet ”Datakvali-
tet og Analyse” arbejdet med nedenstående projekter:
PET’s interne og eksterne rapporteringer og leverancer
Fælles metodikker og fælles sprogpolitik
Datakvalitet og it, herunder særligt med fokus på bedre un-
derstøttelse af PET’s operative viden
Programmet skal sikre, at PET får kvalitetssikret de data, der
lægges i systemerne, og at data samtidig gøres tilgængelige på
tværs af PET’s systemer. Disse initiativer vil også understøtte
implementeringen af PET’s nye analyseplatform INTEL.
PET har siden medio 2018 implementeret og anvendt analysep-
latformen INTEL i en række operative centre. Platformen er
gradvist blevet taget i brug under hensyntagen til fortsat opret-
holdelse af PET’s operative parathed samtidig med, at PET også
indfører nye arbejdsprocesser, der understøtter brugen af IN-
TEL.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvilke interne og eksterne registre og andre datakilder, som PET's nye analyseredskab Pet Intel har adgang til, til justitsministeren
Anvendelse af INTEL har allerede vist, at analyseplatformen bi-
drager til at hæve PET’s analytiske kapacitet ved at gøre eksi-
sterende data og information lettere tilgængelig for analysear-
bejdet. Den indledende anvendelse har ligeledes vist, at INTEL
er en platform i kontinuerlig udvikling, der løbende skal tilpas-
ses for at imødekomme PET’s nuværende og fremtidige behov
for at håndtere data fra forskellige kilder.
På nuværende tidspunkt er INTEL forbundet til et antal af PET’s
eksisterende datakilder. For at platformen fremadrettet kan un-
derstøtte PET’s operative og analytiske behov, skal stadigt flere
af de eksisterende datakilder kunne tilgås via platformen frem
for ved manuel indhentning.
PET INTEL skal på længere sigt integreres med POL-INTEL i
det åbne politi. Denne integration vil medvirke til at løfte PET’s
analytiske kapacitet yderligere.
PET kan ikke inden for rammerne af et folketingsspørgsmål re-
degøre nærmere for mere generelle spørgsmål om efterretning-
stjenestens arbejdsmetoder og kapacitet, herunder om tjenestens
it-infrastruktur og værktøjer. PET kan således ikke oplyse,
hvilke datakilder PET INTEL har adgang til, om der anvendes
data fra offentligt tilgængelige kilder, og om der er mulighed for
manuel overførsel. Dette vil kunne medføre afgørende skade-
virkninger for PET's virksomhed med blandt andet at forebygge,
efterforske og modvirke alvorlige forbrydelser mod statens sik-
kerhed, hvis PET's arbejdsmetoder og kapacitet bliver udbredt.”
3