Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2118221_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. december 2019
Politikontoret
Fie Clement Beisheim
2019-0030-3084
1303147
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 270 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om initiativer i forhold til at unge angiveligt lokkes til at hvidvaske penge eller begå økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 270 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke initiativer, mener ministeren, det giver anledning til, at
unge angiveligt lokkes til at hvidvaske penge eller begå økono-
misk kriminalitet. Der henvises til artiklen ”Kriminelle bruger i
stigende grad børn og unge som muldyr til at hvidvaske penge”,
dr.dk den 11. november 2019.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, Landsdækkende center for it-relateret
økonomisk kriminalitet (LCIK), som Rigspolitiet kan henholde
sig til:
”1. LCIK har oplyst, at LCIK siden sin etablering i decem-
ber 2018 har erfaret, at brugen af unge personer til hvid-
vask optræder i forskellige sager inden for it-relateret øko-
nomisk kriminalitet. Fænomenet, der ofte benævnes ’mul-
dyr’, er imidlertid kun belyst i et meget begrænset omfang,
og der mangler generelt viden herom, herunder en sam-
fundsforståelse for, at man som muldyr medvirker til al-
vorlig økonomisk kriminalitet, jf. straffelovens § 290 a om
hvidvask.
I foråret 2019 udarbejdede LCIK derfor en analyse om
unge muldyr i alderen 12-25 år. Analysen er baseret på
kvalitativ empiri, idet der på nuværende tidspunkt ikke
findes statistik på området. Udover at skabe et videns-
grundlag og opstille konkrete profiler af de unge muldyr,
indeholder analysen anbefalinger til forebyggende initia-
tiver, som LCIK i dag arbejder målrettet med at imple-
mentere.
2.
I LCIK’s analyse er et muldyr defineret som en person,
der fungerer som mellemled mellem en kriminel bagmand
og en forurettet, der lider tab. Dette foregår eksempelvis
ved, at muldyret stiller sin konto til rådighed til overførsel
fra forurettedes konto, således at sporet mellem forurettet
og kriminel sløres. Beløbet bliver efterfølgende videreført
til en ny konto eller hævet og overdraget til den kriminelle
i kontanter. Nogle muldyr får betaling for at fungere som
mellemled, mens andre muldyr forestår transaktionen
mellem bagmand og forurettede uden egen økonomisk
vinding. Muldyret lider ikke selv økonomisk tab i forbin-
delse med kriminaliteten. Muldyret kan enten være be-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om initiativer i forhold til at unge angiveligt lokkes til at hvidvaske penge eller begå økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
vidst eller ubevidst om, at han/hun medvirker til en krimi-
nel handling.
Analysen viser, at der er stor kreativitet blandt bagmæn-
dene i forhold til brugen af muldyr. Overordnet set kan
bagmændenes rekrutteringsmetoder imidlertid inddeles i
to hovedkategorier: Rekruttering ved fysisk møde og rek-
ruttering online via de sociale medier.
Når rekrutteringen foretages fysisk, går bagmændene ge-
nerelt efter muldyr, der i situationen vil have svært ved at
afvise dem. Dette er eksempelvis tilfældet, når bagmæn-
dene opsøger unge, berusede mænd i nattelivet eller min-
dreårige drenge og piger i butikscentre og fortæller, at de
ikke har fået deres betalingskort med. I mangel af brug-
bare betalingsmidler spørger de, om de unge vil hæve kon-
tanter til dem, hvis de først laver en overførsel via Mobile-
Pay. Et andet eksempel kan være, når bagmændene opsø-
ger unge i alderen 12-17 år i deres fælles lokalområde. De
kender som minimum hinanden af udseende. Bagmæn-
dene overtaler her den unge til at tage imod en kontoover-
førsel, hvorefter pengene føres videre til en eller flere
konti via MobilePay.
I onlinerekrutteringsprocessen er bagmændene generelt
gode til at skjule deres spor. Det har imidlertid været mu-
ligt at klarlægge, at bagmændene eksempelvis opererer
via Facebook-grupper, hvor de spørger om hjælp til at
købe blandt andet PaySafeCards (onlinebetaling via en be-
talingskonto uden brug af bankkonto eller kreditkort) un-
der påskud af, at disse skal bruges som gave. Bagmanden
overfører således penge til muldyret, som køber PaySa-
feCards og tager billeder af dem, hvorefter billedet sendes
til et nummer, de får udleveret af bagmanden. Der er lige-
ledes eksempler på, at bagmanden henvender sig til unge
mennesker på sociale medier og beder om hjælp til at
overføre penge fra én konto til en anden.
Ifølge LCIK’s analyse er der tre forskellige profiler af
unge muldyr: Den hjælpsomme, den sårbare og den fri-
stede.
Den hjælpsomme er karakteriseret ved, at rekrutteringen
foregår i det offentlige rum af en fremmed eller bekendt,
der beder om hjælp til at skaffe kontanter. Motivationen
for den unge er at hjælpe et medmenneske på en nem
måde. Den unge får enten et symbolsk beløb eller ingen-
ting som belønning, og den pågældende ved ikke, at han
eller hun medvirker til en kriminel handling.
Den sårbare er karakteriseret ved, at rekrutteringen fore-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om initiativer i forhold til at unge angiveligt lokkes til at hvidvaske penge eller begå økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
går i et lokalmiljø af unge, som den unge ser op til og må-
ske frygter. Motivationen for den unge er at blive aner-
kendt og tilhøre en gruppe. Der kan både være et socialt
og fysisk pres. Belønningen er et symbolsk beløb, og det
er forskelligt, om den unge ved, at der foregår noget
mistænkeligt.
Endelig er den fristede karakteriseret ved, at den unge be-
svarer opslag i en legitim gruppe eller privat besked på et
socialt medie, hvor der efterspørges hjælp til en transak-
tion. Motivationen er hurtige og nemme penge, og der er
tale om symbolske beløb. Det er forskelligt, om den unge
ved, at der foregår noget mistænkeligt
3.
Der er i LCIK’s analyse af unge muldyr i alderen 12-25
år en række anbefalinger til forebyggende initiativer, som
LCIK enten er i gang med eller planlægger at gennemføre.
Analysen har særligt vist, at der mangler viden om mul-
dyrfænomenet blandt både unge og deres forældre. LCIK
arbejder derfor på en række kommunikative indsatser,
som skal bidrage til en øget opmærksomhed på området.
Der arbejdes blandt andet på undervisningsmateriale om
muldyr rettet til skoleelever. LCIK deltager endvidere i
Europol’s kampagne ’Money Mule Action (EMMA V)’ i
samarbejde med Finans Danmark, ligesom LCIK under-
søger mulighederne for samarbejde med eksterne aktører
om udbredelse af begrebet muldyr gennem paratvidens-
spil, krydsord og lignende. LCIK søger endvidere løbende
at oplyse og advare i medierne om de alvorlige konse-
kvenser ved at indgå i muldyraktiviteter.
I situationer med stort pres er det vanskeligt for de unge at
sige fra over for bagmændene, uanset hvor meget viden de
har om konsekvenser for dem selv og samfundet. Derfor
er det – især med det sårbare muldyr for øje – særligt re-
levant at undersøge mulighederne for at etablere tekniske
løsninger, der gør det uinteressant at forsøge at rekruttere
muldyr. LCIK har på den baggrund, i samarbejde med Fi-
nans Danmark, inviteret en række banker til en workshop,
hvor mulighederne for konkrete tekniske løsningsforslag
drøftes.
LCIK har derudover til hensigt at udarbejde materiale til
ungdomsuddannelser og lignende, der giver personalet in-
formation om unge muldyr, som de kan bruge i dialogen
med elever, der har fungeret som muldyr. Materialet vil li-
geledes blive uddelt til lokalpoliti og kriminalpræventive
sektioner med henblik på dialog med skoler og institutio-
ner.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om initiativer i forhold til at unge angiveligt lokkes til at hvidvaske penge eller begå økonomisk kriminalitet, til justitsministeren
Endelig har LCIK’s analyse vist, at der er behov for et
bedre datagrundlag om muldyr og om unges it-kriminali-
tet generelt for i højere grad at opnå viden om omfang og
udbredelse af muldyr som fænomen. LCIK vil således un-
dersøge mulighederne for at inddrage muldyrspørgsmål i
tilbagevendende spørgeundersøgelser om unges krimina-
litet. LCIK har endvidere påbegyndt en intern proces i for-
hold til en registreringsændring med henblik på fremover
at skabe et datagrundlag til brug for en monitorering af ud-
viklingen i kriminalitet ved brug af muldyr.””
Når kriminelle finder nye metoder til at begå kriminalitet, skal politiet være
beredt på at håndtere dem. Derfor er jeg også glad for, at LCIK følger om-
rådet tæt og er i gang med at implementere nye initiativer, der kan være med
til at dæmme op for såkaldt ’mulddyrssvindel’.
5