Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2121301_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. december 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Helene Fussing Clausen
2019-0030-3039
1298283
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 268 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvordan indkøb af håndkøbsmedicin og receptpligtig medicin til indsatte i arrester og fængsler foregår, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 268 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan indkøb af håndkøbsmedi-
cin og receptpligtig medicin til indsatte i arrester og fængsler fo-
regår, herunder oplyse om det er korrekt, at fængslerne ifølge
nye regler ikke længere må opbevare håndkøbsmedicin til de
indsatte og derfor skal bruge ressourcer på i hvert enkelt tilfælde
at sende personale ud for at købe håndkøbsmedicin til de ind-
satte?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Sundheds- og Ældreministeriet, der har oplyst følgende:
”Sundheds- og Ældreministeriet skal indledningsvist oplyse, at
reglerne for indkøb og opbevaring af håndkøbsmedicin og re-
ceptpligtige lægemidler ikke for nylig er blevet ændret og er ud-
tryk for fast praksis på området.
Ministeriet kan oplyse, at det følger af lægemiddellovens § 39,
stk. 1, at fremstilling, indførsel, udførsel, oplagring, forhand-
ling, fordeling, udlevering, opsplitning og emballering af læge-
midler kun må ske med tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen.
Undtaget herfra er dog bl.a. sygehuse og andre behandlende in-
stitutioners fordeling, opsplitning og udlevering af lægemidler,
som skal bruges i behandlingen, jf. § 39, stk. 3, nr. 1. I kriminal-
forsorgen er kun sygeafdelingen i Vestre Fængsel og Hersted-
vester Fængsel betragtet som behandlende institutioner, da de er
oprettet med et behandlingsformål for øje.
Det betyder, at der som udgangspunkt ikke må forefindes medi-
cin, herunder indkøb og opbevaring, til fælles brug for patien-
ter, dvs. medicin som ikke er tiltænkt til en specifik patient, i
fængsler og arresthuse. Disse institutioner har derfor ikke tilla-
delse til at have medicinskabe til opbevaring af medicin til fæl-
les brug. Dette gælder både for håndkøbsmedicin og receptplig-
tig medicin. Receptpligtig medicin til den enkelte patient skal
købes fra et apotek, mens håndkøbsmedicin til den enkelte pa-
tient, kan købes på apotek eller hos en detailforhandler med til-
ladelse til at sælge håndkøbslægemidler.
I forhold til medicin, der er ordineret eller tiltænkt en specifik
patient, gælder, at medicinen skal opbevares i henhold til vej-
ledning om ordination og håndtering af lægemidler udstedt af
Styrelsen for Patientsikkerhed. Dette betyder bl.a., at den en-
kelte indsattes medicin skal opbevares forsvarligt og adskilt fra
andres medicin, hvis den indsatte ikke selv kan eller må admi-
nistrere medicinen. Herved sikres kontrol med medicinen, og
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvordan indkøb af håndkøbsmedicin og receptpligtig medicin til indsatte i arrester og fængsler foregår, til justitsministeren
der opstår ikke risiko for forveksling med andre patienters læ-
gemidler. Disse krav til håndtering stemmer overens med, hvad
der gælder for plejehjem eller andre institutioner, som håndterer
medicin uden at være behandlingssteder.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst føl-
gende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at Styrelsen for
Patientsikkerhed i forbindelse med sundhedsfaglige tilsyn i et
antal fængsler og arresthuse i 2019 har påtalt, at gældende reg-
ler for medicinindkøb, -opbevaring og -håndtering ikke blev
overholdt, idet såvel receptpligtig medicin som håndkøbsmedi-
cin blev opbevaret i større forpakninger på et såkaldt ”medicin-
depot” i institutionen.
Direktoratet har indskærpet over for institutionerne, at medici-
nindkøb, -opbevaring og -håndtering skal bringes i overens-
stemmelse med lægemiddellovens regler.
Dette forhold indebærer blandt andet, at når en indsat har behov
for fx håndkøbsmedicin, vil denne skulle indkøbes til den på-
gældende. Håndkøbsmedicin kan i nogle tilfælde leveres af apo-
teket, evt. sammen med receptpligtig medicin, som institutionen
har bestilt. Alternativt kan personale fra institutionen, hvis mu-
ligt, forestå afhentningen, eller håndkøbsmedicinen vil kunne
afhentes af en taxa eller lignende.
Styrelsen for Patientsikkerhed har meddelt kriminalforsorgen, at
det er styrelsens vurdering, at eventuel håndkøbsmedicin, som
den indsatte selv har indkøbt, og som ikke er lægeordineret, kan
opbevares sammen med den indsattes lægeordinerede medicin.
Opbevaring, håndtering og udlevering af medicinen vil ligele-
des skulle foregå inden for rammerne af gældende lovgivning.
Det kan oplyses, at kriminalforsorgen i samarbejde med rele-
vante myndigheder er ved at afklare mulighederne for at ændre
reglerne for opbevaring mv. af medicin i kriminalforsorgens in-
stitutioner.”
3