Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2105836_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2019
Sikkerhedskontoret
Karen Sofie Hove
2019-0030-3031
1296957
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 261 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 324 (2018-19, 2. samling) (Fortroligt) besvare spørgsmålet i ikke-fortrolig form, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 261 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgs-
mål 324 (2018-19, 2. samling) (Fortroligt) besvare spørgsmålet
i ikke-fortrolig form?”
Svar:
1.
I punkt 2-5 nedenfor er de faktuelle dele af besvarelsen af 11. oktober
2019 af spørgsmål nr. 324 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg gengivet
uden de fortrolige oplysninger. De politiske tilkendegivelser er ikke gengi-
vet.
2.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet
udtalelser fra Skatteministeriet, Rigsadvokaten og Politiets Efterretningstje-
neste (PET).
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet om
et bidrag fra Skatteministeriet. Skatteministeriet har indhentet en udtalelse
fra Skattestyrelsen, som oplyser følgende:
”I sager om organiseret momssvig er der ofte tale om komplice-
rede konstruktioner etableret med det formål at unddrage staten
for skatter og afgifter. Det er de almindelige regler for angivelse
og afregning af moms, der misbruges til unddragelse.
Skattestyrelsen har fokus på bekæmpelse af organiseret svig
med moms og har en række indsatser på området.
Det er væsentligt, at forsøg på svig fanges så tidligt som muligt.
Skattestyrelsen gennemfører derfor bl.a. en indsats mod poten-
tielle svigsvirksomheder allerede i registreringsfasen, når virk-
somheden anmoder om momsregistrering mv. Målgruppen ud-
søges på baggrund af forskellige svigsindikatorer, såsom risiko-
brancher, adresser, personkreds, stråmænd, aktuelle svigstrends
samt erfaringsbaserede kendetegn for svigsvirksomheder. De
udsøgte virksomheder bliver herefter nærmere undersøgt og
kontrolleret. Vurderes en virksomhed med stor sandsynlighed at
være oprettet med det formål at svindle, bliver den nægtet regi-
strering.
Skulle en virksomhed, som senere hen viser sig at være oprettet
med henblik på svig, alligevel opnå registrering, har Skattesty-
relsen flere kontrolindsatser i forhold til virksomhedens skatte-
og momsbetaling, der skal øge muligheden for at opdage, at
virksomheden benyttes til svig.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 324 (2018-19, 2. samling) (Fortroligt) besvare spørgsmålet i ikke-fortrolig form, til justitsministeren
F.eks. foretager Skattestyrelsen kontrol af virksomhedens
momsangivelser. Udvælgelsen af angivelser til kontrol sker ud
fra væsentlighed og risiko, baseret på forskellige risikofaktorer.
Der foretages bl.a. årligt kontrol af ca. 6.500 større negative
momsangivelser, hvilket medfører reguleringer på netto ca. 900
mio. kr. årligt. Kontrollen foretages inden udbetaling og kan
dermed stoppe svindel, inden den føres ud i livet.
Hertil har Skattestyrelsen en række øvrige målrettede indsatser
over for momssvindel, herunder i forhold til systematisk og or-
ganiseret svindel på momsområdet. Konkret er der særligt fokus
på momskarruselsvig, kædesvig, fiktive virksomheder, kom-
plekse svigssager og bandekriminalitet.
Det internationale samarbejde omkring organiseret svig, herun-
der momssvig, er ligeledes vigtigt for Skattestyrelsens indsats.
Danmark har en generel forpligtigelse i forhold til det interna-
tionale samarbejde, hvorfor Skattestyrelsen deltager i et bredt
internationalt samarbejde, hvor der udveksles erfaringer og in-
formationer om nye trends. Skattestyrelsen deltager endvidere i
multilaterale kontroller, der er et samarbejde med andre landes
skattemyndigheder om konkrete sagskomplekser.
Samarbejde med andre myndigheder
I sager om svindel, herunder sager med mistanke om finansie-
ring af terrorisme, samarbejder Skattestyrelsen bl.a. med
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Krimi-
nalitet (SØIK) og politikredsene. Samarbejdet sker i konkrete
kontrolsager om moms-, skatte- og afgiftssvindel samt interna-
tional skatteunddragelse.
Skattestyrelsen orienterer politiet, såfremt Skattestyrelsen bliver
opmærksom på mulige strafbare forhold. I tilfælde af sager, som
er komplekse og går på tværs af politikredse, samt ved interna-
tionale straffesager orienterer Skattestyrelsen SØIK. Skattesty-
relsen vil ved en mistanke om hvidvask og/eller finansiering af
terrorisme foretage en underretning til SØIK’s Hvidvasksekre-
tariat i overensstemmelse med hvidvaskloven.
Når Skattestyrelsen anmelder en straffesag til SØIK, overgår
sagsbehandlingen til SØIK, og Skattestyrelsen bistår alene sags-
behandlingen ved anmodning fra SØIK.
Inden for det seneste år har Skattestyrelsen intensiveret samar-
bejdet med SØIK og SØIK’s Hvidvasksekretariat vedrørende
håndtering af hvidvaskoplysninger mellem myndighederne.
Endvidere indgår Skattestyrelsen i Hvidvaskforum og de dertil
knyttede underarbejdsgrupper, der også arbejder for et tættere
myndighedssamarbejde og en tættere dialog med den private
sektor.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 324 (2018-19, 2. samling) (Fortroligt) besvare spørgsmålet i ikke-fortrolig form, til justitsministeren
Skatteministeriet har i øvrigt henvist til skatteministerens besvarelse af 30.
september 2019 af spørgsmål nr. 84 (Alm. del) fra Folketingets Skatteud-
valg.
4.
Justitsministeriet har ligeledes til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten. Rigsadvokaten har indhentet en ud-
talelse fra SØIK, som oplyser følgende:
”Efter lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask
og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) har Hvidva-
sksekretariatet i SØIK til opgave at modtage, analysere og
videregive underretninger vedrørende mistanke om mulig
hvidvask og terrorfinansiering fra en række underretnings-
pligtige private aktører og myndigheder. Underretninger er
ikke politianmeldelser, men efterretninger, som vil kunne
danne grundlag for en indledende undersøgelse hos Hvid-
vasksekretariatet.
Hvidvasksekretariatet videregiver relevante oplysninger fra
modtagne underretninger til PET ved mistanke om terrorfi-
nansiering. Selve vurderingen af, hvorvidt der skal startes
en undersøgelse eller efterforskning vedrørende terrorfi-
nansiering, foretages af PET i samarbejde med den rele-
vante politikreds.
Det bemærkes i den forbindelse, at den omstændighed, at
oplysninger fra en underretning er videregivet til én myn-
dighed, ikke afskærer Hvidvasksekretariatet fra at videre-
give de samme oplysninger til andre myndigheder. Der kan
således være flere modtagere af oplysninger fra samme un-
derretninger.
Hvidvasksekretariatet arbejder løbende med analyser og be-
rigelse af større mængder underretninger. Arbejdet fører
bl.a. til efterforskningsoplæg, netværksoversigter og analy-
ser, der kan give mulighed for, at der i politikredsene kan
iværksættes efterforskning og senere i anklagemyndighe-
den kan tages stilling til strafforfølgning af sager indehol-
dende større netværk af kriminelle aktører, som samarbej-
der om profitmotiveret kriminalitet.
Underretninger modtaget i Hvidvasksekretariatet relateret
til personer, der er omtalt i artiklerne, indgik bl.a. i et efter-
forskningsoplæg vedrørende momskarruselsvig, som i maj
2015 blev videregivet til Københavns Vestegns Politi. Op-
lægget, som blev fulgt op af flere supplerende oplysninger
fra Hvidvasksekretariatet, resulterede i efterforskningen af
den såkaldte ”Frozen” sag, som tidligere er omtalt i forbin-
delse med samrådet i Retsudvalget den 29. juni 2017.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del – spørgsmål 324 (2018-19, 2. samling) (Fortroligt) besvare spørgsmålet i ikke-fortrolig form, til justitsministeren
Endvidere kan det nævnes, at den såkaldte ”Greed” sag op-
rindeligt udsprang af et større oplæg, som bl.a. indeholdt
oplysninger fra underretninger modtaget i Hvidvasksekre-
tariatet relateret til personer, der er omtalt i de nævnte artik-
ler.
Oplægget blev videregivet til Københavns politi, der i regi
af den særlige efterforskningsenhed Særlig Efterforskning
Øst (SEØ) har efterforsket sagen.
Der er efterfølgende rejst tiltale mod 17 personer og tre sel-
skaber for bl.a. moms- og skattekriminalitet samt hvidvask.
Sagen behandles i øjeblikket ved byretten. Det bemærkes,
at Hvidvasksekretariatets oplæg i de omtalte sager vedrørte
mistanke om kædesvig og skatte- og momskriminalitet.
Det kan tilføjes, at to af de personer, der er omtalt i artik-
lerne, er idømt fængsel i henholdsvis 4 år og 6 måneder og
3 år og 6 måneder for bl.a. skatte-, moms- og afgiftsunddra-
gelse. De er endvidere idømt tillægsbøder og pålagt at til-
bagebetale de unddragne beløb. I sagskomplekset mod de
pågældende, som blev efterforsket i SØIK, indgik oplysnin-
ger fra underretninger, som var videregivet fra Hvidvaskse-
kretariatet.”
5.
PET har over for Justitsministeriet oplyst, at PET ikke inden for ram-
merne af et folketingsspørgsmål kan redegøre nærmere for PET's indsats i
relation til efterforskning af terrorfinansiering, herunder spørgsmål om
eventuelle konkrete efterforskninger.
5