Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2120156_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. december 2019
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-0030-3028
1296860
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 260 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 260: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at gademedarbejdere på grund af persondataforordningen ikke længere kan sende en SMS til socialt udsatte eller hjemløse om aftaler på eksempelvis jobcenter eller sygehus, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 260 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at gademedarbejdere på grund af
per-
sondataforordningen ikke længere kan sende en SMS til socialt
udsatte eller hjemløse om aftaler på eksempelvis jobcenter eller
sygehus som beskrevet i artiklen "Kommuner må ikke sende
sms’er til hjemløse kan få fatale konsekvenser" dr.dk den 26.
november 2018?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Da-
tatilsynet, der har oplyst følgende:
”1.
Forsendelse af e-mails og sms-beskeder sker som udgangs-
punkt på en måde, hvor det potentielt er muligt for uvedkom-
mende at overvåge, opsnappe, læse, kopiere eller ændre de
transmitterede oplysninger. Det er Datatilsynets vurdering, at ri-
sikoen for, at dette kan ske, er relativ høj.
Reglerne om behandlingssikkerhed ved behandling af person-
oplysninger følger af databeskyttelsesforordningens artikel 32.
Udgangspunktet er således, at der ved behandling af personop-
lysninger skal gennemføres passende tekniske og organisatori-
ske foranstaltninger for at sikre fysiske personers rettigheder og
frihedsrettigheder. Ved vurderingen af, hvad der er passende,
skal der bl.a. tages hensyn til den pågældende behandlings ka-
rakter og formål samt risiciene for fysiske personers rettigheder
og frihedsrettigheder.
En væsentlig del af vurderingen af niveauet for behandlingssik-
kerhed er personoplysningernes karakter, herunder om der er
tale om oplysninger af fortrolig eller følsom karakter.
2. For så vidt angår forsendelse af sms-beskeder, er det Datatil-
synets vurdering, at indhold med følsomme oplysninger eller
oplysninger, som kan karakteriseres som fortrolige, generelt
ikke kan sendes som sms-besked, da det ikke er muligt at sikre
sådanne beskeder med kryptering.
Sms er imidlertid en både brugbar og god måde at give borgerne
påmindelser og kortere servicebeskeder på. Det er i den forbin-
delse Datatilsynets vurdering, at det i vidt omfang er muligt for
bl.a. myndigheder at sende oplysninger til borgere med sms,
hvis man har fokus på at undlade fortrolige og følsomme oplys-
ninger i beskeden. Dette vil også være i overensstemmelse med
det grundlæggende princip i databeskyttelsesforordningens arti-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 260: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at gademedarbejdere på grund af persondataforordningen ikke længere kan sende en SMS til socialt udsatte eller hjemløse om aftaler på eksempelvis jobcenter eller sygehus, til justitsministeren
kel 5, stk. 1, litra c, om, at personoplysninger skal være tiltræk-
kelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i for-
hold til de formål, hvortil de behandles (»dataminimering«).
Den sms-besked,
der er fremhævet i artiklen ”Kommuner må
ikke sende sms’er til hjemløse. Kan få fatale konsekvenser” på
www.dr.dk, hvis ordlyd er ”Jeg
henter dig klokken ti til aftale
på sygehuset på mandag”, er efter Datatilsynets vurdering et
godt eksempel på en besked, der hverken har fortroligt eller føl-
somt indhold, og som derfor netop godt vil kunne sendes som
sms-besked.
3. Forpligtelsen til at beskytte personoplysninger, f.eks. ved
kryptering af e-mails eller ved at begrænse indholdet af sms-
beskeder, skal imidlertid ses i sammenhæng med andre grund-
læggende rettigheder, herunder navnlig hensynet til den enkelte
borger.
I særlige tilfælde må krav til databeskyttelsen således efter Da-
tatilsynets opfattelse vige for andre mere tungtvejende hensyn,
herunder eksempelvis hensynet til at sikre liv og helbred. Så-
danne situationer vil navnlig kunne komme på tale i forhold til
særligt udsatte grupper som f.eks. hjemløse. Det er imidlertid
Datatilsynets opfattelse, at en sådan lempelse af databeskyttel-
sen skal ske efter en konkret vurdering, og at overvejelserne
herom skal være dokumenteret.
Dette betyder også, at sms eller ukrypteret e-mail med fortroligt
eller følsomt indhold undtagelsesvis og i konkrete tilfælde kan
benyttes. Særligt i de tilfælde, hvor det efter et socialfagligt eller
lægeligt skøn er påkrævet med en sms for at få kontakt med eller
budskabet igennem til den udsatte person, er det Datatilsynets
opfattelse, at den dataansvarlige
uanset den generelle hoved-
regel om kryptering
vil kunne benytte sms. Dette gør sig efter
Datatilsynets opfattelse f.eks. gældende i de situationer, som er
beskrevet i artiklen ”Socialpædagog: Følge reglerne eller
redde
liv”.
I forhold til ansøgninger om julehjælp er det Datatilsynets umid-
delbare vurdering, at en sådan oplysning ofte vil være af fortro-
lig karakter, idet oplysningen kan indikere, at modtageren har
væsentlige økonomiske eller sociale problemer. Den generelle
kommunikation herom bør
hvis sms benyttes
forsøges data-
minimeret eller alene ske, når særlige hensyn i de konkrete sager
tilsiger dette.
4. Datatilsynet har på tilsynets hjemmeside offentliggjort vejle-
dende tekster om både brugen af sms og e-mail til transmission
af fortrolige og følsomme personoplysninger. Hvad angår e-
mail er det Datatilsynets opfattelse, at det normalt vil være en
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 260: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at gademedarbejdere på grund af persondataforordningen ikke længere kan sende en SMS til socialt udsatte eller hjemløse om aftaler på eksempelvis jobcenter eller sygehus, til justitsministeren
passende sikkerhedsforanstaltning at anvende kryptering, hvil-
ket bl.a. sker, når beskederne sendes til borgernes e-boks. Her-
udover kan langt de fleste e-mailmodtagere i Danmark modtage
krypteret mail også på deres private e-mail, såfremt den dataan-
svarlige ved afsendelsen påser dette. Korrespondance om f.eks.
julehjælp og besøg i jobcentre kan derfor som udgangspunkt ske
på e-mail.
Alt efter omstændighederne og efter en konkret afvejning af
borgerens interesser og rettigheder vil det altså efter Datatilsy-
nets opfattelse være muligt at sende sms-beskeder med fortroligt
eller følsomt indhold samt ikke-krypterede e-mails til borgere,
herunder også særligt udsatte grupper.”
Der henvises desuden til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 253
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4