Folketinget Retsudvalget
Peter Skaarup
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Retsudvalget har i brev af 3. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 22 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup
(DF).
Spørgsmål nr. 22:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan myndighederne sikrer, at der ikke bliver udbetalt
sociale pensioner mv. til afdøde personer?”
Svar:
Retten til social pension ophører som udgangspunkt med virkning fra dagen efter
pensionistens dødsfald. Hvis der er udbetalt pension for tiden efter, at retten til pen-
sion er ophørt, skal det for meget udbetalte som udgangspunkt tilbagebetales. Et
eventuelt krav om tilbagebetaling rettes mod pensionistens dødsbo.
Udbetaling Danmark og kommunerne får automatisk orientering, når en pensionist
er afgået ved døden og dødsfaldet er registreret i CPR-registret.
Når en pensionist med bopæl i udlandet afgår ved døden orienteres de danske myn-
digheder ikke automatisk herom. Registreringen af dødsfaldet i CPR-registret sker
ikke i alle tilfælde, og registreringen sker alene i tilfælde, hvor der foreligger en
dødsattest.
Myndighederne får oplysningerne om dødsfaldet fra pårørende eller via udveks-
lingsaftaler om dødsfaldsdata, som ATP har indgået med myndigheder i en række
lande.
Disse aftaler omfattede pr. september 2018 knap 60 pct. af modtagerne af førtids-
pension og folkepension i udlandet. Med udvekslingsaftalerne udveksles dødsfalds-
oplysninger månedligt eller kvartalsvist.
Herudover modtager alle pensionister med bopæl i udlandet én gang årligt en leve-
attest fra Udbetaling Danmark med henblik på, at de kan bekræfte, at de fortsat er i
live. Pensionsudbetalingerne stopper, hvis pensionisten ikke kan bekræfte, at ved-
kommende fortsat er i live.
31. oktober 2019
J.nr.
19/15149