Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2097081_0001.png
Folketinget Retsudvalget
[email protected]
Peter Skaarup
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Retsudvalget har i brev af 3. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 22 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup
(DF).
Spørgsmål nr. 22:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan myndighederne sikrer, at der ikke bliver udbetalt
sociale pensioner mv. til afdøde personer?”
Svar:
Retten til social pension ophører som udgangspunkt med virkning fra dagen efter
pensionistens dødsfald. Hvis der er udbetalt pension for tiden efter, at retten til pen-
sion er ophørt, skal det for meget udbetalte som udgangspunkt tilbagebetales. Et
eventuelt krav om tilbagebetaling rettes mod pensionistens dødsbo.
Udbetaling Danmark og kommunerne får automatisk orientering, når en pensionist
er afgået ved døden og dødsfaldet er registreret i CPR-registret.
Når en pensionist med bopæl i udlandet afgår ved døden orienteres de danske myn-
digheder ikke automatisk herom. Registreringen af dødsfaldet i CPR-registret sker
ikke i alle tilfælde, og registreringen sker alene i tilfælde, hvor der foreligger en
dødsattest.
Myndighederne får oplysningerne om dødsfaldet fra pårørende eller via udveks-
lingsaftaler om dødsfaldsdata, som ATP har indgået med myndigheder i en række
lande.
Disse aftaler omfattede pr. september 2018 knap 60 pct. af modtagerne af førtids-
pension og folkepension i udlandet. Med udvekslingsaftalerne udveksles dødsfalds-
oplysninger månedligt eller kvartalsvist.
Herudover modtager alle pensionister med bopæl i udlandet én gang årligt en leve-
attest fra Udbetaling Danmark med henblik på, at de kan bekræfte, at de fortsat er i
live. Pensionsudbetalingerne stopper, hvis pensionisten ikke kan bekræfte, at ved-
kommende fortsat er i live.
31. oktober 2019
J.nr.
19/15149
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvordan myndighederne sikrer, at der ikke bliver udbetalt sociale pensioner mv. til afdøde personer, til beskæftigelsesministeren
Udbetaling Danmark og kommunen kan afkræve pensionisten, dennes ægtefælle
eller samlever oplysninger til brug for beregning og udbetaling af pensionen. Hvis
oplysningerne ikke modtages senest 3 måneder fra anmodningen, ophører pensi-
onsudbetalingen helt eller delvis med udgangen af den måned, hvori fristen er ud-
løbet.
Det er Udbetaling Danmark, der varetager opgaverne vedrørende beregning og ud-
betaling af social pension. Pensionistens opholdskommune varetager opgaverne
vedrørende tilkendelse, beregning og udbetaling af personligt tillæg og helbredstil-
læg til folkepensionister og førtidspensionister.
Der vil være tilfælde, hvor myndighederne udbetaler sociale pensioner for en peri-
ode efter pensionisten er afgået ved døden eller til afdøde pensionister.
Det kan være i tilfælde, hvor pensionen er månedsvis forudbetalt, og pensionisten
afgår ved døden i den måned, den udbetalte pension vedrører, og det kan være i til-
fælde, hvor myndighederne ikke tids nok får oplysninger om dødsfaldet til at kunne
standse udbetalingen af pensionen.
Hvis der er udbetalt for meget pension, skal det som udgangspunkt tilbagebetales.
Et eventuelt krav om tilbagebetaling rettes mod pensionistens dødsbo.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2