Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2115380_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. november 2019
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2019-0030-2985
1286097
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 211 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om ministerens holdning til at forbyde sexkøb i Danmark på linje med i Sverige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 211 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, i lyset af en ny undersøgelse om danskernes se-
xliv, der er udarbejdet af Statens Serum Institut og Aalborg Uni-
versitet, hvoraf det fremgår, at hver femte mand har købt sex,
redegøre for ministerens holdning til at forbyde sexkøb i Dan-
mark på linje med i Sverige, og om ministeren vil tage initiativ
til at igangsætte et nyt arbejde i Straffelovsrådet om forbud mod
sexkøb?”
Svar:
1.
Prostitution er et alvorligt social problem, der kan have store menneske-
lige konsekvenser. Jeg er derfor helt enig i, at der skal være politisk fokus
på, hvordan dette problem løses, og hvordan vi på den bedst mulige måde
kan hjælpe disse mennesker videre til et bedre liv.
Jeg er derfor også meget tilfreds med, at regeringen den 21. november 2019
har indgået en aftale med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternati-
vet og Liberal Allianc om at afsætte 55 mio. kr. i perioden 2020-2023 til en
exit-pakke målrettet mennesker i prostitution, der ønsker at forlade prosti-
tutionsmiljøet eller ønsker rådgivning i relation til deres prostitutionserfa-
ringer.
I forhold til et generelt forbud mod købesex er det min opfattelse, at Straf-
felovrådet i betænkning nr. 1534/2012 om seksualforbrydelser forholdt sig
grundigt til spørgsmålet, og jeg mener ikke, at der på nuværende tidspunkt
er grundlag for at anmode Straffelovrådet om at tage stilling til dette spørgs-
mål på ny.
2.
Straffelovrådet redegør i betænkning nr. 1534/2012 for retstilstanden i
Sverige, der i 1999 som det første land i verden indførte et generelt forbud
mod køb af sex, uden at salg af sex var kriminaliseret.
Straffelovådet henviser i den forbindelse bl.a. til, at det fremgår af betænk-
ning SOU 2010:49 om virkningerne af forbuddet mod køb af sex i Sverige,
at forbuddet har medført en halvering af antallet af gadeprostituerede. Ifølge
betænkningen er der ikke grundlag for at antage, at forbuddet skulle have
gjort sociale indsatser over for prostituerede sværere eller skulle have med-
ført, at prostituerede er mere udsatte for vold. De prostituerede er imidlertid
modstandere af forbuddet, fordi forbuddet har forstærket det sociale stigma,
der er forbundet med at sælge sex, og fordi de føler sig jagede af politiet og
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om ministerens holdning til at forbyde sexkøb i Danmark på linje med i Sverige, til justitsministeren
umyndiggjorte i og med, at deres handlinger tolereres, men deres vilje og
valg ikke respekteres.
Sammenfattende er det Straffelovrådets opfattelse, at de mest sandsynlige
afledte virkninger af et forbud mod købesex vil være, at det bliver sværere
at arbejde som prostitueret. Dels fordi kontakten med kunderne vil skulle
foregå under hensyntagen til, at kunderne begår et strafbart forhold, som den
prostituerede og kunden har en fælles interesse i at holde skjult, dels fordi
nogle kunder vil falde fra. Dette vil kunne have den konsekvens, at en min-
dre del af de prostituerede stopper som prostituerede, men de prostituerede,
der i givet fald stopper af denne grund, må – i hvert fald for hovedpartens
vedkommende – antages at være dem, der ikke er blevet tvunget til at ar-
bejde som prostituerede.
Straffelovrådet anfører, at indførelsen af et forbud mod købesex ville kunne
begrundes i et generelt synspunkt om, at det i alle tilfælde er stærkt nedvær-
digende at modtage betaling for sex, og at den, der betaler for sex, derfor
begår et overgreb mod den, der modtager betalingen.
Straffelovrådet anfører endvidere, at hvis man har den holdning, at prostitu-
tion er et alvorligt socialt problem, fordi størstedelen af de prostituerede er
tvunget ud i prostitution af deres livssituation, således at deres erhverv ikke
bunder i et reelt frit valg, taler det for et forbud mod købesex, hvis et sådant
forbud kan forventes at hjælpe prostituerede ud af prostitution.
Efter Straffelovrådets opfattelse må det imidlertid antages, at et forbud mod
købesex næppe kan forventes at ville hjælpe mere end et meget begrænset
antal prostituerede ud af prostitution. Langt de fleste prostituerede må såle-
des forventes at fortsætte som prostituerede også efter indførelsen af et for-
bud mod købesex, og disses situation ville ikke være forbedret, men nok
snarere forværret, efter en indførelse af et forbud mod købesex.
Straffelovrådet udtaler bl.a. på den baggrund sammenfattende om et forbud
mod købesex, jf. betænkningen s. 68:
”Sammenfattende er det på denne baggrund Straffelovrådets op-
fattelse, at et forbud mod købesex alene vil kunne begrundes ud
fra en helt principiel afstandtagen fra køb af sex. Med den eksi-
sterende viden om prostitution i Danmark og oplysningerne om
erfaringerne med forbud mod købesex i andre lande er der såle-
des efter rådets opfattelse ikke grundlag for at antage, at et for-
bud mod købesex vil have mærkbare positive konsekvenser i an-
dre henseender end selve den principielle afstandtagen fra køb
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om ministerens holdning til at forbyde sexkøb i Danmark på linje med i Sverige, til justitsministeren
af sex, som et strafsanktioneret forbud vil være udtryk for.
Tværtimod vil et forbud mod købesex kunne have negative kon-
sekvenser for et antal prostituerede både i form af ringere øko-
nomiske forhold og i form af øget stigmatisering. Straffelovrå-
det kan på denne baggrund ikke anbefale, at der indføres et så-
dant generelt forbud mod købesex.”
4