Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2135837_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. januar 2020
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0032/41-0117
1346058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 209 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 18. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om det er ministerens og Rigspolitiets vurdering, at nyuddannede politifolk, der har gennemført den forkortede politiuddannelse, der indførtes med flerårsaftalen for 2016-19 om politiets og anklagemyndighedens økonomi, efter uddannelsen har en tilfredsstillende kompetence mht. håndtering af ofre for forbrydelser m.v., til justitsministeren
2135837_0002.png
Spørgsmål nr. 209 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren for hvert tungvognscenter opgøre, hvor mange
sager de hvert især har haft i forhold til
a) hvor mange fysiske kontroller for ulovlig cabotagekørsel,
man har udført, og
b) hvor mange sigtelser om cabotagekørsel der er rejst, hvor
mange bøder der er givet, og hvor mange domme der er faldet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om antallet af
fysiske kontroller indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst føl-
gende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at tungvognscentrenes kontrol med
ulovlig cabotagekørsel både foregår som led i den almindelige
vejsidekontrol og som led i målrettede indsatser på området.
Nedenfor findes en oversigt over antallet af køretøjer, som er
standset og kontrolleret som led i tungvognscentrenes kontrol
med ulovlig cabotagekørsel:
2015
Tungvognscenter Nord
Tungvognscenter Syd
Tungvognscenter Øst
I alt
1.216
1.817
1.813
4.846
2016
1.212
1.818
942
3.972
2017
1.201
1.868
965
4.034
2018
1.535
2.264
1.790
5.589
2019
1.541
2.338
1.772
5.651
Det bemærkes, at tallene er trukket den 20. december 2019 fra Rigspolitiets færdselsdatabase.
Færdselsdatabasen beror på manuelle indberetninger fra politikredsene og tungvognscentrene.
Der er ikke tale om låste tal, hvorfor det registrerede antal standsede køretøjer i et år kan ændre
sig i forbindelse med efterfølgende indberetninger, opdateringer eller korrektioner.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet un-
dersøgt muligheden for ved elektronisk udtræk fra politiets sags-
styringssystem (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om, hvor
mange sigtelser om cabotagekørsel der er rejst, hvor mange bø-
der der er givet, og hvor mange domme der er faldet
fordelt på
de enkelte tungvognscentre fra og med 2015 til og med datoen
for datatrækket den 16. december 2019.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, der
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om det er ministerens og Rigspolitiets vurdering, at nyuddannede politifolk, der har gennemført den forkortede politiuddannelse, der indførtes med flerårsaftalen for 2016-19 om politiets og anklagemyndighedens økonomi, efter uddannelsen har en tilfredsstillende kompetence mht. håndtering af ofre for forbrydelser m.v., til justitsministeren
2135837_0003.png
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres endvidere en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser eller
afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse.
Datatrækket fremgår af nedenstående tabel og viser antal sigtel-
ser, domfældelser, frifindelser og bøder for årene 2015-2019,
fordelt på Nordjyllands Politi, (Tungvogncenter Nord), Syd-
østjyllands Politi, (Tungvogncenter Syd) og Midt- og Vestsjæl-
lands Politi (Tungvognscenter Øst):
2015
Nordjyllands
Politi
Sigtelser
38
2016
56
2017
31
2018
27
2019
44
Domfældelser, her-
under bødevedtagel-
ser i retten
Frifindelser
Afgjort med bøde-
forelæg
Sydøstjyllands
Politi
Sigtelser
10
5
18
11
1
21
1
24
33
18
35
70
63
58
67
10
Domfældelser, her-
under bødevedtagel-
ser i retten
Frifindelser
Afgjort med bøde-
forelæg
Midt- og Vest-
sjællands Politi
Sigtelser
6
9
35
1
2
2
25
30
27
5
15
59
64
47
94
16
187
Domfældelser, her-
under bødevedtagel-
ser i retten
Frifindelser
Afgjort med bøde-
forelæg
9
9
20
8
12
24
9
16
26
3
43
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS), som
er et journaliserings- og sagssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Opgørelserne er derfor
behæftet med en vis usikkerhed. Grundet efterslæb i opdatering af sagerne på alle sagsområder,
anses data først for at være komplet i datatræk foretaget mindst to måneder efter seneste opda-
teringsdato. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Opgørelsen er baseret på dynamiske data,
hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om det er ministerens og Rigspolitiets vurdering, at nyuddannede politifolk, der har gennemført den forkortede politiuddannelse, der indførtes med flerårsaftalen for 2016-19 om politiets og anklagemyndighedens økonomi, efter uddannelsen har en tilfredsstillende kompetence mht. håndtering af ofre for forbrydelser m.v., til justitsministeren
tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterre-
gistreringer. Sigtelser, og afgørelser er opgjort efter antal forhold. Det vil sige, hvor mange per-
soner pr. journalnummer, der er blevet sigtet og afgjort. Data er opdateret den 16. december
2019.
4