Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2298822_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
7. december 2020
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Louise Møbius Heidt-
mann
Sagsnr.: 2020-0030-4840
Dok.:
1657048
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1907 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1907: Spm. om ministeren vil nedsætte et tværministerielt udvalg, som skal se på, hvordan man bekæmper narkokørsel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1907 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren forholde sig til, om han vil
nedsætte et tvær-
ministerielt udvalg, som skal se på, hvordan man bekæmper
narkokørsel, idet højere straffe ikke ser ud til at have en effekt?
Der
henvises
til:
mhttps://jyllands-posten.dk/ind-
land/ECE12461925/politikere-vil-straffe-narkokoersel-haar-
dere/”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet
skal indledningsvis bemærke, at der i dag ikke
findes et egentlig tværministerielt samarbejde med henblik på
bekæmpelse af narkokørsel. Der har dog i gennem flere år væ-
ret et tæt samarbejde mellem de retskemiske institutter og po-
litiet, der primært knytter til spørgsmål vedrørende blodprøve-
analyserne, ligesom der udveksles viden om nye stoftyper.
Herudover deltager Rigspolitiet i såvel et europæisk som et
nordisk politisamarbejde på færdselsområdet, hvor der sker er-
faringsudveksling vedrørende bekæmpelse af narkokørsel,
herunder udveksling af best practice.
Rigspolitiet kan generelt oplyse, at antallet af sigtelser for
overtrædelse af færdselslovens § 54 (narkokørsel) er steget fra
1.565 i 2010 til 9.097 i 2019. Det bemærkes, at straffe- og
sanktionsniveauet for narkokørsel i samme periode er ændret
flere gange. I 2012 blev bl.a. bøden og frakendelsespositio-
nerne for narkokørsel i førstegangstilfælde forhøjet, ligesom
straffe- og sanktionsniveauet efterfølgende i 2017 blev diffe-
rentieret for så vidt angår såkaldt hashkørsel (tetrahydrocan-
nabinol
THC) alt efter mængden af THC i blodet.
Rigspolitiet kan ikke umiddelbart pege på en entydig årsag til
stigningen i antallet af sigtelser. Udviklingen kan formentlig
tilskrives flere forskellige forhold, herunder indførelsen af
elektroniske narkometre i 2013, der som følge af en bedre
funktionalitet må antages at have bidraget til et øget kontrol-
tryk. En anden forklaring kan være, at forekomsten af narko-
påvirkede førere er steget, hvilket flere politikredse gennem de
senere år har givet udtryk for. Der foreligger imidlertid ikke
dokumentation for en øget forekomst, idet den seneste fore-
komstundersøgelse af narkokørsel er fra 2008-2009.
Det skal endvidere bemærkes, at politiets screeningsprocedure
i sager vedrørende narkokørsel alene giver en indikation på,
om et givent stof er konstateret til stede i en spytprøve i form
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1907: Spm. om ministeren vil nedsætte et tværministerielt udvalg, som skal se på, hvordan man bekæmper narkokørsel, til justitsministeren
af en positiv eller negativ angivelse i modsætning til politiets
alkometer, der tillige angiver graden af påvirkethed. Denne
forskel er formentlig også baggrunden for, at flere sigtelser må
frafaldes for så vidt angår narkokørsel end spirituskørsel, når
blodprøven foreligger.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at antallet af narkosigtede i
færdselsuheld siden 2015 ses at være steget med ca. 27 pct.
Det højere antal sigtelser ses imidlertid ikke afspejlet i den ud-
videde dødsulykkesstatistik. Der ses en stigning i antallet af
sigtelser hen over årene, men ikke flere narkopåvirkede førere
i dødsulykkerne, hvilket kan skyldes, at forekomsten af narko-
kørsel ikke er steget, men det kan muligvis også skyldes, at
ikke alle bliver testet. Rigspolitiet overvejer på den baggrund
at anmode politikredsene om en ændret teststrategi med hen-
blik på at afklare forekomsten af narko i ulykker med alvorlig
tilskadekomst.
Rigspolitiet skal afslutningsvist bemærke, at der ikke umiddel-
bart vurderes at være behov for at nedsætte en tværministeriel
arbejdsgruppe, da området på trods af sin kompleksitet er rela-
tivt velbeskrevet og primært udfordret af det forhold, at der
ikke foreligger nyere undersøgelser af forekomsten af narko-
kørsel. Dette søger Rigspolitiet imidlertid at klarlægge i den
kommende operationsplan på færdselsområdet (2021-2023),
hvor der er formuleret en indsats, der går ud på at oplyse an-
delen af narkopåvirkede førere i alvorlige
uheld.”
Narkokørsel og straffen herfor er reguleret i færdselsloven, der hører under
Transport- og Boligministeriets område, hvortil jeg må henvise.
3