Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2257220_0001.png
Tale til brug for udenrigsministeren ved besvarelse af REU alm. del samråds-
spørgsmål AN den 1. oktober 2020
Tak for samrådsspørgsmålene og tak for ordet.
Lad mig starte med at sige, som jeg også gjorde sidst, vi havde
samråd om denne problematik:
De her sager om fremmedkrigere, hvor der er børn involveret, gør
ondt. Det tror jeg, vi alle er enige om. Der er tale om sager, som
rummer svære dilemmaer og hårde realiteter.
Når det er sagt, er jeg meget bevidst om, at spørgeren ser meget
anderledes på hele dette sagskompleks end regeringen.
Vi har en helt forskellig opfattelse af, hvad der skal og bør gøres i
sager om fremmedkrigere, der har inddraget deres børn i deres
egen støtte til Islamisk Stats terrorregime.
Lad mig sige det klart: I mine og i regeringens øjne er
fremmedkrigere uønskede i Danmark.
De har vendt Danmark ryggen og aktivt besluttet at støtte Islamisk
Stat og deres kamp mod alt, hvad Danmark er og står for.
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1876: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/10-20 om terrortruslen mod Danmark, til udenrigsministeren
Derfor har vi tidligere i år ændret lov om udenrigstjenesten for at
forhindre, at fremmedkrigere nu får fuld adgang til den danske stats
konsulære hjælp og støtte i udlandet.
Fremmedkrigere skal ikke hjælpes til Danmark. De har truffet
deres valg.
Og de skal ikke
ved at skubbe børnene foran sig
kunne tiltvinge
sig adgang til Danmark eller til dansk støtte og omsorg til dem selv.
Det er min klare opfattelse, at regeringens linje har bred opbakning
i Folketinget.
***
Der spørges til, hvorvidt
PET’s
seneste vurdering af terrortruslen
mod Danmark fra marts 2020 vil medføre en ændring i regeringens
linje for, hvornår børn af personer udrejst fra Danmark til
konfliktzonen søges evakueret fra lejrene i det nordøstlige Syrien.
I modsat fald spørges der til, hvilke vurderinger i forhold til
terrortrusler og radikaliseringsrisiko, der ligger til grund for at
fastholde regeringens linje.
Jeg må starte med at slå fast, at vurderinger af terrortrusler og
radikaliseringsrisiko som bekendt er justitsministerens ressort.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1876: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/10-20 om terrortruslen mod Danmark, til udenrigsministeren
Jeg kan derfor ikke gå ind i en egentlig diskussion af vurderingen
eller redegørelse herfor. Der må jeg henvise til justitsministeren.
Men lad mig sige, når PET kommer med en vurdering af
terrortruslen mod Danmark, tager regeringen den selvsagt til
efterretning. Vurderingen ændrer imidlertid ikke på regeringens
linje. Linjen ligger fast.
Jeg vil her redegøre for Udenrigsministeriets håndtering af sager
med børn af personer udrejst fra Danmark til konfliktzonen.
***
Ifølge PET’s oplysninger er der cirka 40 børn af danske
statsborgere samt cirka ti børn af personer, som tidligere har haft
opholdstilladelse i Danmark, i konfliktzonen i Syrien og Irak eller
de omkringliggende lande.
Af de i alt cirka 50 børn opholder cirka 30 børn sig, ifølge PET’s
oplysninger, i det nordøstlige Syrien, primært i al-Hol- og Roj-
lejrene.
Udenrigsministeriet har via kontakt til pårørende i Danmark eller
deres partsrepræsentant kendskab til i alt 19 børn af danske eller
tidligere danske statsborgere, der opholder sig i al-Hol- og Roj-
lejrene med deres mødre.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1876: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/10-20 om terrortruslen mod Danmark, til udenrigsministeren
Børnene er i aldersgruppen 1-13 år. Halvdelen af børnene er født i
Danmark, hvorimod den anden halvdel er født i konfliktzonen.
Såfremt Udenrigsministeriet får kendskab til akutte medicinske
behov hos børnene, forsøger ministeriet via de internationale
humanitære organisationer, der er tilstede i lejrene, at mobilisere
lægehjælp i muligt omfang lokalt.
I visse tilfælde kan en direkte kontakt fra Udenrigsministeriet
medvirke til at sikre, at et barn bliver tilset af en læge eller en
sygeplejeske eller bliver henvist til et felthospital for at få den
behandling, som er nødvendig og mulig under de givne forhold.
Herudover medvirker kontakten til de humanitære organisationer
også til at give et billede af den humanitære situation i det
nordøstlige Syrien og i lejrene.
Udenrigsministeriet forsøger således at følge situationen i lejrene
så tæt, som det er muligt under de givne forhold. Jeg vil gerne
understrege, at dette bestemt ikke er nogen let opgave, da
ministeriet ikke har nogen tilstedeværelse i det nordøstlige Syrien,
og da sikkerhedssituationen er vanskelig.
***
Børn af fremmedkrigere er i en situation, som deres forældre har
skabt, og som deres forældre derfor må tage ansvaret for.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1876: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/10-20 om terrortruslen mod Danmark, til udenrigsministeren
Men det kan dog ikke udelukkes, at den helbredsmæssige situation
for det enkelte barn i nogle tilfælde vil kunne udvikle sig på en
måde, der ekstraordinært kan give anledning til handling fra dansk
side.
Et barn, der er ledsaget af sin mor, vil dog som udgangspunkt alene
søges evakueret, hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og hvis
barnet befinder sig i en alvorlig helbredssituation, som ikke kan
behandles lokalt, og som ubehandlet enten kan udvikle sig
livstruende eller give alvorlige, permanente mén.
Et sådant eksempel så vi i sagen med den hårdt sårede 13-årige
dreng, der blev evakueret i juni 2019.
Men evakueringen af et barn, der opholder sig i en af lejrene med
sin mor, vil have undtagelsens karakter og kræve, at moderen
samtykker til adskillelsen fra sit barn.
For fremmedkrigere er uønskede i Danmark, og de må tage
konsekvensen af deres valg og blive væk.
Forældreløse børn er særligt sårbare, idet de i sagens natur har helt
særlige beskyttelsesbehov, som ikke kan imødekommes dér, hvor
de befinder sig. Disse børn skal vi hjælpe i det omfang, det er
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1876: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/10-20 om terrortruslen mod Danmark, til udenrigsministeren
Et sådant eksempel så vi i sagen om den 11 måneder gamle
forældreløse dreng, der blev evakueret i november 2019.
Udenrigsministeriet er ikke bekendt med, at der på nuværende
tidspunkt skulle befinde sig flere forældreløse børn med dansk
tilknytning i lejrene.
***
Det er Udenrigsministeriet, der
i samarbejde med andre
myndigheder
har til opgave at afdække, hvorvidt en evakuering
af et barn skal overvejes i overensstemmelse med regeringens linje.
I de indtil videre meget sjældne tilfælde, hvor fx de pårørende i
Danmark eller deres partsrepræsentant eksplicit påpeger en
alvorlig helbredsmæssig situation hos et barn, foretages der af
Udenrigsministeriet og andre myndigheder en nærmere afdækning
af, hvorvidt barnet falder inden for regeringens linje for så vidt
angår undtagelsesvis evakuering.
Afdækningen følger modellen fra evakueringen af den hårdt sårede
dreng i juni 2019. I afdækningen indgår en lang række elementer
ud over det helbredsmæssige:
- Indfødsret og opholdsgrundlag for barnet.
- Sikkerhedsmæssige overvejelser.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1876: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/10-20 om terrortruslen mod Danmark, til udenrigsministeren
- Eksplicit samtykke fra moderen til adskillelse fra barnet.
- Accept fra den kurdisk dominerede lokaladministration i
det nordøstlige Syrien.
- Modtagelse og håndtering af barnet efter ankomst til
Danmark.
- Samt hvorvidt en evakuering er praktisk mulig i lyset af
sikkerhedssituationen i området.
Der er med andre ord tale om flere aspekter i belysningen af en sag,
før det endeligt kan vurderes, om der er grundlag for at foretage en
evakuering, og hvordan denne i givet fald skal gennemføres. Det
er
netop
også
derfor,
at
der
er
etableret
en
fælles
myndighedsgruppe med deltagelse af de relevante myndigheder
bl.a. Udenrigsministeriet, Justitsministeriet samt Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Det er meget komplekse sager. Der findes ikke nogen lette
løsninger.
***
Det er også vigtigt at sige, at Danmark ikke er alene med de svære
sager, der omhandler børn af fremmedkrigere.
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1876: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/10-20 om terrortruslen mod Danmark, til udenrigsministeren
Jeg kan konstatere, at andre lande i EU og i den nordiske kreds har
tilgange, der i hovedtræk flugter med den måde, Danmark
håndterer sagerne på.
Men området er komplekst. Derfor prioriterer vi naturligvis en god
og tæt dialog med andre ligesindede lande om håndtering af de
svære sager med børn. Det gælder ikke mindst vores nordiske
naboer.
***
Tak for ordet.
8