Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2270065_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. oktober 2020
Nordatlantkontoret
Frederik Plesner
2020-0030-4824
1651373
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1874 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1874: Spm. om, hvad omkostningerne vil være ved at indføre et forsøg med brug af fodlænker til 20 dømte over en periode på 4 år i anstalterne i henholdsvis Aasiaat, Nuuk og Ilulissat, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1874 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad omkostningerne vil være ved
at indføre et forsøg med brug af fodlænker til 20 dømte over en
periode på 4 år i anstalterne i henholdsvis Aasiaat, Nuuk og Ilu-
lissat, og vil ministeren endvidere vurdere de afledte omkostnin-
ger ved sådan et forsøg?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen har i forbindelse med be-
svarelsen taget udgangspunkt i den gældende fodlænkeordning
i Danmark. Endvidere er der i besvarelsen taget udgangspunkt
i, at der etableres lokale enheder til varetagelse af ordningen
med elektroniske fodlænker i Aasiaat, Nuuk og Ilulissat, da der
efter kriminalforsorgens vurdering ikke vil være fordele ved at
placere en fodlænkeenhed i selve anstalterne, eftersom anstalts-
personalet ikke kan anvendes til at løse opgaver i forbindelse
med en fodlænkeordning ved siden af opgaverne i anstalten.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere taget udgangs-
punkt i, at det blandt andet på grund af de tekniske forhold er
tvivlsomt, hvorvidt der vil kunne etableres en løsning, hvorved
Kriminalforsorgen i Grønland gives adgang til det danske fod-
lænkesystem. Direktoratet for Kriminalforsorgen har derfor i
beregningerne taget udgangspunkt i, at der skal etableres en løs-
ning baseret på et grønlandsk drevet overvågningssystem.
For at kunne etablere en ordning med elektronisk fodlænke, vil
der være behov for:
Overvågningssystem, og tilhørende fysisk udstyr i form af
fodlænker og hjemmeenheder.
Dataforbindelser til kommunikation mellem fysisk udstyr
og overvågningssystem.
Leverandør af drift af overvågningssystem og support af sy-
stem og udstyr.
Leverandør af system og udstyr.
Personale til døgnbemandet central overvågning af system.
Personale til daglig teknisk support og administration af løs-
ning og dataabonnementer.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1874: Spm. om, hvad omkostningerne vil være ved at indføre et forsøg med brug af fodlænker til 20 dømte over en periode på 4 år i anstalterne i henholdsvis Aasiaat, Nuuk og Ilulissat, til justitsministeren
2270065_0003.png
Personale til døgnbemandet drift og administration af fod-
lænkeordningen, herunder sagsbehandling i forbindelse med
ansøgning om fodlænke, etablering af overvågning, uvars-
lede tilsyns- og kontrolbesøg samt udkørsel og andre reakti-
oner ved alarmer mv.
Personale til vurdering af egnethed til fodlænkeafsoning.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vurderer, at de samlede ud-
gifter til etablering af en 4-årig pilotordning med elektroniske
fodlænker i Aasiaat, Nuuk og Ilulissat med 60 afsonere årligt
ville udgøre i størrelsesordenen 62-81 mio. kr., jf. tabel 1
Tabel 1: Estimat for udgifter til fodlænkeordning
mio. kr. - for en 4-årig periode
Udgifter til tekniske løsninger
Udgifter til døgnovervågning
Øvrig driftsudgifter
Total
17,0 - 25,0
5,0 - 8,0
40,0 - 48,0
62,0 - 81,0
På baggrund af det seneste udbud af fodlænkeordningen i Dan-
mark i 2017 er det kriminalforsorgens vurdering, at udgifterne
til de tekniske løsninger i forbindelse med en 4-årig pilotordning
i Aasiaat, Nuuk og Ilulissat, vil udgøre i størrelsesordenen 17-
25 mio. kr.
Det skal understreges at det ovenfor anførte udgiftsskøn alene
dækker den tekniske implementering
dvs. overvågningssy-
stem, udstyr i form af fodlænker og hjemmeenheder og drift og
support af system.
Det skal hertil bemærkes, at estimatet er behæftet med betydelig
usikkerhed, da det er uvist, hvordan leverandørerne på markedet
vil respondere
forudsat, at der er leverandører, der ønsker at
byde på opgaven, og som kan levere de ønskede ydelser i den
kvalitet, som kræves.
Ud over udgifterne til de tekniske løsninger, vil ordningen være
forbundet med driftsudgifter, herunder særligt løn til personale.
Det skal bemærkes, at der i de nedenstående beregninger af per-
sonaleressourcerne er taget udgangspunkt i de opgaver, der va-
retages i den danske ordning.
Udgiften til personale til central døgnovervågning vil i nogen
grad være fast uanset antallet af afsonere og udstrækning af ord-
ningen, idet det forventes, at én overvågningsmedarbejder vil
være i stand til overvåge flere hundrede fodlænker
forudsat at
ordningen er sammenlignelig med den danske. Henset til at der
er tale om døgnovervågning året rundt vurderes udgifterne til
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1874: Spm. om, hvad omkostningerne vil være ved at indføre et forsøg med brug af fodlænker til 20 dømte over en periode på 4 år i anstalterne i henholdsvis Aasiaat, Nuuk og Ilulissat, til justitsministeren
bemanding af en overvågningscentral at udgøre i størrelsesorde-
nen 1-2 mio. kr. årligt.
Personaleudgifterne til en central døgnovervågning ved etable-
ringen af en 4-årig pilotordning vurderes således at udgøre i
størrelsesordenen 5-8 mio. kr.
I forhold til de øvrige personale- og driftsudgifter i forbindelse
med etableringen af en elektronisk fodlænkeordning med 60
fodlænkeafsonere pr. år vurderes udgifterne at udgøre i størrel-
sesordenen 10-12 mio. kr.
Driftsudgifterne til personale og overhead i forbindelse med
etablering af en 4-årige pilot-ordning vurderes således at udgøre
i størrelsesordenen 40-48 mio. kr.
Det skal understreges, at der er tale om skønsmæssige vurderin-
ger af omkostningerne, som er forbundet med betydelig usikker-
hed.
I forlængelse heraf skal det bemærkes, at direktoratet ikke i for-
bindelse med vurderingen har taget stilling til, om der ved etab-
lering af en fodlænkeordning svarende til den danske ordning i
de nævnte byer i Grønland, kan forventes at være domfældte
nok, der ansøger om tilladelse til at afsone en idømt foranstalt-
ning med elektronisk fodlænke og også opfylder betingelserne
for at få tilladelse til denne afsoningsform, til et årligt gennem-
snitlig belæg på 60 indsatte.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den samtidige foreløbige besvarelse
af spørgsmål nr. 1873 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4