Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2276369_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2020
Strafferetskontoret
Jeppe Malinowski
2020-0030-4798
1639245
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1853 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas Velling Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1854: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at mindske sortsalget af cigaretter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1853 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren på baggrund af de seneste sager om piratfester
og illegalt salg af cigaretter på sociale medier give politiet ad-
gang til at bruge sociale medier mere intensivt i deres efterforsk-
ning? Der henvises til https://www.tv2lorry.dk/lorryland/politi-
kere-vil-stoppe-salget-af-smuglercigaretter-med-hoejere-
straffe-og-mere-kontrol og https://www.tv2lorry.dk/koeben-
havn/politiet-lukkede-piratfest-og-barer-i-koebenhavn”
Svar:
1.
Afholdelse af piratfester i den nuværende situation, såvel som illegalt salg
af cigaretter, er udtryk for en adfærd, som ser stort på alle os andre. Jeg vil
derfor indlede med at understrege, at det er noget, jeg som justitsminister
naturligvis tager klar afstand fra.
En forudsætning for, at vi kan komme denne type kriminalitet til livs er bl.a.,
at politiet har de rette værktøjer til at efterforske, herunder på internettet.
2.
Politiet har allerede i dag en række redskaber, politiet kan gøre brug af.
Det drejer sig f.eks. om politiets mulighed for at indsamle og behandle en-
hver oplysning fra offentligt tilgængelige kilder, herunder oplysninger, som
personer har delt offentligt på internettet, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af politiets opgaver, jf. politilovens § 2 a, stk. 2.
Når oplysninger ikke er frit tilgængelige, kan politiet endvidere foretage ob-
servation på internettet, jf. retsplejelovens § 791 a, f.eks. ved at opnå adgang
til et lukket forum med en falsk profil. Afhængigt af indgrebets intensitet
kræves det, at anklagemyndigheden indhenter en kendelse og dermed får
rettens godkendelse til, at politiet foretager efterforskningsskridtet.
Med virkning fra den 1. juli 2020 har regeringen derudover udvidet reglerne
om agentvirksomhed, så politiet nu i højere grad som agenter kan tilgå og
efterforske i diverse lukkede fora på internettet og tage kontakt til krimi-
nelle, f.eks. ved brug af falske profiler til tilskyndelse til kriminalitet. Agent-
reglerne kan f.eks. benyttes i tilfælde, hvor der er en begrundet mistanke
om, at en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om bedrageri (§ 279)
eller hæleri (§ 290, stk. 1) er ved at blive begået eller forsøgt, og efterforsk-
ningsskridtet må antages at være af afgørende betydning for efterforsknin-
gen.
For regeringen er det afgørende, at politiet følger med udviklingen, og at
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1854: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at mindske sortsalget af cigaretter, til justitsministeren
politiet har de rette redskaber til et bekæmpe og efterforske kriminalitet, der
foregår eller bliver annonceret på internettet.
I regeringens oplæg til en ny flerårsaftale for politiet og anklagemyndighe-
den lægges der derfor bl.a. op til at etablere en digital patruljeenhed med 10
politiårsværk, som kan være til stede på internettet for at patruljere eller ef-
terforske kriminalitet, herunder i åbne og lukkede grupper på sociale medier.
I den forbindelse vil politiet efter omstændighederne kunne benytte oven-
stående regler til at efterforske kriminelle aktiviteter.
Endvidere lægges der i regeringens oplæg op til at igangsætte et arbejde med
at undersøge mulige nye initiativer for bl.a. at forebygge og forhindre kri-
minalitet på nettet. I undersøgelsen vil der bl.a. skulle arbejdes med at af-
dække politimæssige behov for nye beføjelser og værktøjer til at forebygge
og forhindre kriminalitet på nettet.
3