Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2125443_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. december 2019
Politikontoret
André Dybdal Pape
2019-0030-2949
1334182
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 183 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om ministeren kan oplyse, hvilken dato SØIK angav til Fyns Politi som datoen, hvor SØIK havde modtaget underretning om sagen, og hvor handlepligten følgelig indtrådte, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 183 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samråd den 23. oktober 2019
om Dan Bunkeringsagen af- eller bekræfte, om der hos SØIK
blev registreret en sagen i politiets sagsregistreringssystemer
forud for den 6. februar 2017, som efterfølgende er ændret til 8.
november 2016, og i bekræftende fald oplyse, hvad denne dato
var?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for udtalelsen indhentet en udtalelse
fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kri-
minalitet (SØIK), som har oplyst følgende:
”1. Som omtalt i Justitsministeriets besvarelse af 2. okto-
ber 2019 af spørgsmål nr. 240 har tidspunktet for registre-
ringen af en anmeldelsesdato betydning for beregningen
af sagsbehandlingstiden i sagen.
Anmeldelsesdatoen i straffesager anvendes således til op-
gørelse af sagsbehandlingstider i politiet og anklagemyn-
digheden, typisk fra anmeldelse til sigtelse eller fra anmel-
delse til afgørelse af tiltalespørgsmålet, samt i opgørelsen
af tværgående sagsbehandlingstider i straffesagskæden fra
anmeldelse til afgørelse eller til påbegyndt afsoning.
Da anmeldelsesdatoen er nødvendig for at kunne opgøre
sagsbehandlingstider i politiet og anklagemyndigheden,
skal der altid registreres en anmeldelsesdato. Det gælder
også, selv om der ikke er indgivet en anmeldelse i sagen,
fordi politiet har startet efterforskningen op på et andet
grundlag (såkaldte ”initiativsager”). I disse sager regnes
anmeldelsesdatoen fra det tidspunkt, hvor politiet identi-
ficerede det formodede kriminelle forhold.
Udtrykket ”anmeldelsesdato” er på den måde ikke sprog-
ligt præcist, da datoen ikke nødvendigvis hænger sammen
med tidspunktet for indgivelse af en anmeldelse.
2. SØIK har sine egne journal- og sagsstyringssystemer,
som ikke er en del af det øvrige politis sagsstyringssyste-
mer (POLSAS mv.).
Henvendelser til SØIK bliver først registreret i SØIK’s
journalsystem af en journalmedarbejder. Der sker således
registrering af alle indkomne sager i forbindelse med sa-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om ministeren kan oplyse, hvilken dato SØIK angav til Fyns Politi som datoen, hvor SØIK havde modtaget underretning om sagen, og hvor handlepligten følgelig indtrådte, til justitsministeren
gens modtagelse i SØIK.
Er der tale om en mulig straffesag, bliver henvendelsen
herefter behandlet i SØIK’s visitationsenhed. Visitations-
enheden vurderer, om der er grundlag for at indlede en ef-
terforskning. Er der grundlag for at indlede en efterforsk-
ning, vurderer visitationsenheden herefter, om sagen skal
behandles i SØIK eller i en politikreds.
Hvis sagen visiteres til strafferetlig efterforskning i SØIK,
vil sagen blive lagt ind i SØIK’s sagsstyringssystem. Der
vil blive registreret en anmeldelsesdato i dette sagssty-
ringssystem både for sager, der er anmeldt til SØIK, og
sager, som SØIK starter efterforskning af på andet grund-
lag.
3. I den konkrete sag blev der i første omgang registreret
en sag i SØIK’s journalsystem, da SØIK i november 2016
modtog en henvendelse fra Udenrigsministeriet. Senere
blev der igen registreret en sag i SØIK’s journalsystem i
februar 2017, da SØIK modtog en skriftlig anmeldelse fra
Erhvervsstyrelsen. Ingen af disse sager blev på daværende
tidspunkt lagt ind i SØIK’s sagsstyringssystem, idet sagen
blev visiteret til efterforskning hos Fyns Politi.
Sagen blev efterfølgende lagt ind i SØIK’s sagsstyrings-
system, da SØIK overtog efterforskningen den 12. juli
2019. I den forbindelse registrerede den ansvarlige sags-
behandler i SØIK anmeldelsesdatoen som den 12. juli
2019. På et efterfølgende internt controllingmøde i SØIK
– hvor bl.a. sagsbehandlingstider blev gennemgået – blev
det konstateret, at datoen ikke var retvisende. Anmeldel-
sesdatoen blev på daværende tidspunkt registreret som 6.
februar 2017 svarende til datoen for den skriftlige anmel-
delse fra Erhvervsstyrelsen.
Forud for samrådet i Retsudvalget den 23. oktober 2019 –
og i lyset af SØIK’s erkendelse af, at SØIK havde haft en
handlepligt helt tilbage fra den 8. november 2016 – beslut-
tede SØIK den 17. oktober 2019, at anmeldelsesdatoen
rettelig skulle registreres som 8. november 2016, da denne
dato gav det mest retvisende billede af den samlede sags-
behandlingstid i sagen. Det er fortsat SØIK’s opfattelse,
at registreringen af denne dato er mest korrekt.”
Rigsadvokaten kan henholde sig til udtalelsen fra SØIK.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 22. november 2019
af spørgsmål nr. 139 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3